Gå til innhold

Fengsel vs sykehjem


Gjest thara

Anbefalte innlegg

Gjest thara

Er helt enig med deg!!! Fengsel burde være en straff, ikke en luksusferie. Kjenner selv folk som har sittet inne for bla fyllekjøring og vold, og de hadde det helt greit, der satt de sammen med harde kriminelle, som nok var det verste, men ellers var fengselet helt ok med mange fasiliteter som de fleste ikke har på utsiden.

Fengslene i norge i dag er en gyllen mulighet (om man får så lang straff) til å få seg en utdanning. Dette er langt fra riktig. De eldre som er på institusjon har levd ett godt og langt liv, og det at de skal ha det værre en de som har gjort noe kriminelt er helt forkastelig.

Jeg blir enkelt og greit kvalm av at noen i det hele tatt kan forsvare de kriminelle (snakker om de som har gjort andre noe vondt). Utfører man en stygg handling mot noen, bør straffen deres vere værre enn offerets, som gjerne kan slite psykisk i lang tid etterpå.

Ble nok noe rotete dette, men håper jeg fikk frem poenget mitt. Blir provosert av at noen i det hele tatt kan mene at mennesker som har gjort andre skade kan fortjene å ha et fint fengselsopphold!!!

Godt skrevet:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 201
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    65

  • ecbole

    10

  • frosken

    8

  • Orio

    8

Mest aktive i denne tråden

Gjest sjøstjerna

Er helt enig med deg!!! Fengsel burde være en straff, ikke en luksusferie. Kjenner selv folk som har sittet inne for bla fyllekjøring og vold, og de hadde det helt greit, der satt de sammen med harde kriminelle, som nok var det verste, men ellers var fengselet helt ok med mange fasiliteter som de fleste ikke har på utsiden.

Fengslene i norge i dag er en gyllen mulighet (om man får så lang straff) til å få seg en utdanning. Dette er langt fra riktig. De eldre som er på institusjon har levd ett godt og langt liv, og det at de skal ha det værre en de som har gjort noe kriminelt er helt forkastelig.

Jeg blir enkelt og greit kvalm av at noen i det hele tatt kan forsvare de kriminelle (snakker om de som har gjort andre noe vondt). Utfører man en stygg handling mot noen, bør straffen deres vere værre enn offerets, som gjerne kan slite psykisk i lang tid etterpå.

Ble nok noe rotete dette, men håper jeg fikk frem poenget mitt. Blir provosert av at noen i det hele tatt kan mene at mennesker som har gjort andre skade kan fortjene å ha et fint fengselsopphold!!!

Mennesker som havner i fengsel har havnet på skråplanet. Har ofte havnet i feil miljø, og ting har ballet på seg. kanskje har de ingen utdannelse heller.

En grov og gal handling skal straffes med fengsel. Fengsel er frihetsfrarøvelse, og mennesket får ikke gjøre helt som h*n vil.

Mens mennesket sitter i fengsel så går verden videre utenfor murene. h*n selv blir også eldre.

Når h*n kommer ut- hva da? Uten jobb, uten utdanning - uten noe som helst. Eneste erfaring er hvordan feks rane en bank Hvordan tror du tilbakefalls-faren er da? For å igjen gjøre noe galt?

Jeg synes det er godt tiltak å la folk utdanne seg mens de er i fengsel. De soner sin straff ved å ikke være fri til å gjøre hva de vil. Men de får samtidig en mulighet til å forberede seg til å komme ut av fengsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

Jeg så ikke innslaget, så jeg svarer basert på forutsetning om at det dreier seg om nye, materielt flotte fenglser, treningstilbud osv.

Det er vel et visst poeng at i fengsel er det ansatt betraktelig færre pr innsatt, enn det er ansatt pleiepersonell pr sykehjemspasient? Ikke at jeg vet det, men det vil forundre meg om ikke lønnskostnadene i fengselet pr innsatt er ganske mye lavere enn lønnskostnadene pr pleiepasient.

Så lenge folk kan gå, kle på seg, spise selv osv, så er det seff. ganske mye enklerere å gi dem et godt tilbud enn dersom de trenger hjelp til alt.

Jeg er enig med frosken at eldreomsorgen her til lands gir grunn til bekymring, men det er ikke lokalene jeg er mest opptatt av i så måte. Det finnes fantastiske sykehjem - sannsynligvis, totalt sett, flere fantastiske sykehjem enn fantastiske fenglser. Det bygges da nytt der også.

Det er omsorgen, eller mangel på sådan, som bekymrer meg når det gjeler eldreomsorgen. Det er spørsmål om bemanning, hilket bringer oss tilbake til mitt første poeng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

De er syke, ikke kriminelle.

Hvor er grensen?

Forresten hvor har du de tallene fra i hovedinnlegget at 70% av innsatte ikke er norske statsborgere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor er grensen?

Forresten hvor har du de tallene fra i hovedinnlegget at 70% av innsatte ikke er norske statsborgere?

De tallene stod i flere nettaviser i Norge i går, samt informasjonen om at tallet var forventet å synke.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er helt enig med deg!!! Fengsel burde være en straff, ikke en luksusferie. Kjenner selv folk som har sittet inne for bla fyllekjøring og vold, og de hadde det helt greit, der satt de sammen med harde kriminelle, som nok var det verste, men ellers var fengselet helt ok med mange fasiliteter som de fleste ikke har på utsiden.

Fengslene i norge i dag er en gyllen mulighet (om man får så lang straff) til å få seg en utdanning. Dette er langt fra riktig. De eldre som er på institusjon har levd ett godt og langt liv, og det at de skal ha det værre en de som har gjort noe kriminelt er helt forkastelig.

Jeg blir enkelt og greit kvalm av at noen i det hele tatt kan forsvare de kriminelle (snakker om de som har gjort andre noe vondt). Utfører man en stygg handling mot noen, bør straffen deres vere værre enn offerets, som gjerne kan slite psykisk i lang tid etterpå.

Ble nok noe rotete dette, men håper jeg fikk frem poenget mitt. Blir provosert av at noen i det hele tatt kan mene at mennesker som har gjort andre skade kan fortjene å ha et fint fengselsopphold!!!

De kriminelle skal ut i samfunnet igjen etterpå.

I Norge er det 20% som begår en ny kriminell handling, slik at de på nytt havner bak muren.

I USA, hvor det er langt tøffere, er det 60% som begår en ny kriminell handling, slik at de på nytt havner bak muren.

Det betyr at ved det norske systemet så blir det 40 prosentpoeng FÆRRE nye ofre!

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest thara

Hvor er grensen?

Forresten hvor har du de tallene fra i hovedinnlegget at 70% av innsatte ikke er norske statsborgere?

På Dagsrevyen i går sa de at 70 prosent av de innsatte i Halden fengsel er utlendinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

På Dagsrevyen i går sa de at 70 prosent av de innsatte i Halden fengsel er utlendinger.

Javel¨, så da har de gjort noe galt i henhold til norsk lov, og straffes for det.

Om de skal være i Norge etterpå er det vel en fordel at de "omskoleres" fra å være kriminelle til det bedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

På Dagsrevyen i går sa de at 70 prosent av de innsatte i Halden fengsel er utlendinger.

Jeg har meget sterke tvil om at 70% av fangene har en annen statsborgerskap enn norsk. At Dagsrevyen sier noe som er feil unnskylder ikke deg når du siterer det videre.

Det finnes ikke noe annet hjemland for norske statsborgere enn Norge. Å snakke om landet hvor bestefar red rundt på en kamel som hjemland er tull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest thara

Jeg har meget sterke tvil om at 70% av fangene har en annen statsborgerskap enn norsk. At Dagsrevyen sier noe som er feil unnskylder ikke deg når du siterer det videre.

Det finnes ikke noe annet hjemland for norske statsborgere enn Norge. Å snakke om landet hvor bestefar red rundt på en kamel som hjemland er tull.

Nekter du på at det var 70 prosent utlendinger i Halden fengsel også nå? Mener du at du vet det bedre enn de Dagsrevyen, og hvorfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og da tror du de som kommer ut vil plutselig være gode samfunnsborgere? Eller?

Har du noen dokumentasjon som støtter dette?

Med vennlig hilsen

Sør: ''Og da tror du de som kommer ut vil plutselig være gode samfunnsborgere? Eller''

Nei. Så vidt jeg husker er tilbakefallsprosenten nokså høy (tror det var rundt 80). Dessuten er en stor andel av innsatte med lange dommer psykopater/sosiopater. Slike har ingen klart å forandre. Muligens tror Justisminister Storberget at innsatte kan forandres: ''Et moderne fengsel skal hindre gjentagelse. Det skal få folk tilbake til samfunnet igjen og da må det moderne metoder til. Vi putter ikke folk i kalde fangehull lenger. Det bør Frp ha forstått.'' ( http://www.ha-halden.no/nyheter/article5036150.ece ) (Jeg støtter ikke alle FrPs sine tanker om kriminalitetsbekjempelse, selv om noe kanskje kan være sammenfallende.)

Slik jeg ser det, er fengslenes viktigste funksjon å oppfylle rettferdighet, avskrekke potensielle kriminelle og skåne samfunnet fra møte med farlige/ødeleggende mennesker. Ambisjonen om at fengsler kan gjøre folk bedre, tror jeg vi kan glemme.

''Har du noen dokumentasjon som støtter dette''

Det er vel ikke verre enn at man kan bruke hodet. For en person fra et mindre velstående land med et liv på økonomisk minimum, er fengsel ikke en risiko fordi det gir økt levestandard og penger til familien i hjemlandet. (7 av ti innsatte i Halden fengsel er av utlendinger i følge Dagbladet (http://www.dagbladet.no/2010/05/01/nyheter/innenriks/fengsel/11534017/ ).

Hvem er redd for å havne i en sånn anstalt som Halden fengsel da, kunst på veggene, flislagte bad, slappe dager, dagpenger/lønn helt uten sammenheng med arbeidsinnsats, gratis utdanning, ingen husleie, innbruddssikre boliger med døgnkontinuerlig bevoktning, ja endog gratis resepsjonister for besøkende og gratis bodygards.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sør: ''Og da tror du de som kommer ut vil plutselig være gode samfunnsborgere? Eller''

Nei. Så vidt jeg husker er tilbakefallsprosenten nokså høy (tror det var rundt 80). Dessuten er en stor andel av innsatte med lange dommer psykopater/sosiopater. Slike har ingen klart å forandre. Muligens tror Justisminister Storberget at innsatte kan forandres: ''Et moderne fengsel skal hindre gjentagelse. Det skal få folk tilbake til samfunnet igjen og da må det moderne metoder til. Vi putter ikke folk i kalde fangehull lenger. Det bør Frp ha forstått.'' ( http://www.ha-halden.no/nyheter/article5036150.ece ) (Jeg støtter ikke alle FrPs sine tanker om kriminalitetsbekjempelse, selv om noe kanskje kan være sammenfallende.)

Slik jeg ser det, er fengslenes viktigste funksjon å oppfylle rettferdighet, avskrekke potensielle kriminelle og skåne samfunnet fra møte med farlige/ødeleggende mennesker. Ambisjonen om at fengsler kan gjøre folk bedre, tror jeg vi kan glemme.

''Har du noen dokumentasjon som støtter dette''

Det er vel ikke verre enn at man kan bruke hodet. For en person fra et mindre velstående land med et liv på økonomisk minimum, er fengsel ikke en risiko fordi det gir økt levestandard og penger til familien i hjemlandet. (7 av ti innsatte i Halden fengsel er av utlendinger i følge Dagbladet (http://www.dagbladet.no/2010/05/01/nyheter/innenriks/fengsel/11534017/ ).

Hvem er redd for å havne i en sånn anstalt som Halden fengsel da, kunst på veggene, flislagte bad, slappe dager, dagpenger/lønn helt uten sammenheng med arbeidsinnsats, gratis utdanning, ingen husleie, innbruddssikre boliger med døgnkontinuerlig bevoktning, ja endog gratis resepsjonister for besøkende og gratis bodygards.

Men likevel er residivraten i Norge altså rundt 20% (i følge Time), mens den i USA er rundt 60%.

Det viktigste må da være å forhindre ny kriminalitet, og nye ofre?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste du artikkelen i Time Magazine?

''Countries track recidivism rates differently, but even an imperfect comparison suggests the Norwegian model works. Within two years of their release, 20% of Norway's prisoners end up back in jail. In the U.K. and the U.S., the figure hovers between 50% and 60%''

Og mens Norge har ca 70 personer per 100000 i fengsel, har USA over 750 personer per 100000 i fensel. Det viser også at det du foreslår ikke virker.

''Og mens Norge har ca 70 personer per 100000 i fengsel, har USA over 750 personer per 100000 i fensel. Det viser også at det du foreslår ikke virker.''

Måten fengselstraffer avvikles på, avgjør ikke alene hvor mange som må sitte der.Samfunn med mer omfattende rusmisbruk og andre normer for akseptabel adferd får lett en annet andel av befolkningen fengsel. Blant annet derfor holder ikke påstanden din om "humane fengselstraffer" er best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest bipp..

Jeg har meget sterke tvil om at 70% av fangene har en annen statsborgerskap enn norsk. At Dagsrevyen sier noe som er feil unnskylder ikke deg når du siterer det videre.

Det finnes ikke noe annet hjemland for norske statsborgere enn Norge. Å snakke om landet hvor bestefar red rundt på en kamel som hjemland er tull.

I følge nettavisene var det 70% utlendinger i Halden fengsel som skulle utvises etter endt soning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bipp..

Hvorfor skal utlendinger sone i utlandet?

For det første er det likhet for loven i Norge (og det vil si at soningsforhold skal være identiske for alle), og for det andre har de ikke gjort noe ulovlig i hjemlandet som tillater at de blir fengslet der.

Slik jeg har forstått det så er det allerede avtaler om soningsoverføring til flere land, samt at det jobbes med å få på plass flere avtaler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Nekter du på at det var 70 prosent utlendinger i Halden fengsel også nå? Mener du at du vet det bedre enn de Dagsrevyen, og hvorfor?

Jeg sier ikke at jeg vet bedre enn Dagsrevyen, men jeg tror at du tolket Dagsrevyen på din egen måte. Det er ikke det samme å si at 70% av fangene har en annen etnisk opprinnelse enn norsk (selv om jeg misliker det uttrykket sterkt, og det å si at de er utlendinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men likevel er residivraten i Norge altså rundt 20% (i følge Time), mens den i USA er rundt 60%.

Det viktigste må da være å forhindre ny kriminalitet, og nye ofre?

Med vennlig hilsen

''Men likevel er residivraten i Norge altså rundt 20% (i følge Time), mens den i USA er rundt 60%.''

Man kan ikke sammenligne slikt uten å ta med alle forhold som påvirker kriminalitet (tilgang på rusmidler inkludert), alternativt får man sammenligne land som er mer lik Norge. Det du refererer her, er etter mitt skjønn misvisende/manipulering med statistikk.

''Det viktigste må da være å forhindre ny kriminalitet, og nye ofre?''

Det er klart viktig, men behovet for rettferdighet er like viktig av hensyn til en troverdig rettspleie.

Jeg er opptatt at straffer skal være mer knyttet til den ugagn som er gjort. Straffen skal tilsvare mest mulig samme belastning den kriminelle handlingen. Strafferetten burde altså følge mer prinsippene i erstatningsretten.

Såkalte "humane" straffer bryter med dette prinsippet - de har for lav knytning mellom straff og ugjerning. Skal deler av en straff ettergis, må den dømte gi noe tilbake: Et minimum må være livsstil som står i stil med at ny kriminalitet ikke blir gjentatt. Det må inkludere slutt at alt rusmisbruk også etter at de får frihet. Brudd med dette må medføre at resten av straffen må sones. Mitt inntrykk er at vi i Norge ikke er gode nok til å følge opp folk som slipper ut av fengsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

''Og mens Norge har ca 70 personer per 100000 i fengsel, har USA over 750 personer per 100000 i fensel. Det viser også at det du foreslår ikke virker.''

Måten fengselstraffer avvikles på, avgjør ikke alene hvor mange som må sitte der.Samfunn med mer omfattende rusmisbruk og andre normer for akseptabel adferd får lett en annet andel av befolkningen fengsel. Blant annet derfor holder ikke påstanden din om "humane fengselstraffer" er best.

Det er en enighet i Norge om at humane fengsler er best. Det at det er en enighet er at dette er noe som flertallet har blitt enig om. Det betyr ikke flertallet på dol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Er helt enig med deg!!! Fengsel burde være en straff, ikke en luksusferie. Kjenner selv folk som har sittet inne for bla fyllekjøring og vold, og de hadde det helt greit, der satt de sammen med harde kriminelle, som nok var det verste, men ellers var fengselet helt ok med mange fasiliteter som de fleste ikke har på utsiden.

Fengslene i norge i dag er en gyllen mulighet (om man får så lang straff) til å få seg en utdanning. Dette er langt fra riktig. De eldre som er på institusjon har levd ett godt og langt liv, og det at de skal ha det værre en de som har gjort noe kriminelt er helt forkastelig.

Jeg blir enkelt og greit kvalm av at noen i det hele tatt kan forsvare de kriminelle (snakker om de som har gjort andre noe vondt). Utfører man en stygg handling mot noen, bør straffen deres vere værre enn offerets, som gjerne kan slite psykisk i lang tid etterpå.

Ble nok noe rotete dette, men håper jeg fikk frem poenget mitt. Blir provosert av at noen i det hele tatt kan mene at mennesker som har gjort andre skade kan fortjene å ha et fint fengselsopphold!!!

Hva med de kriminelle som har sonet en lang fengselsstraff når de skal på sykehjem? Har de levd et langt og godt liv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Slik jeg har forstått det så er det allerede avtaler om soningsoverføring til flere land, samt at det jobbes med å få på plass flere avtaler.

Og det gjelder selvfølgelig dem som ikke er norske statsborgere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...