Gå til innhold

Fengsel vs sykehjem


Gjest thara

Anbefalte innlegg

Gjest pjolter

Det er neppe derfor, og om det er det, så kan man selvsagt redusere kriminalitet ved å skyte alle kriminelle... Det er ikke hensiktsmessig å behandle folk dårlig, for de skal slippes ut i samfunnet etterpå.

Tallene viser at det fungerer utmerket i USA, og det er ingen grunn til å tro at det ikke skulle gjøre det også her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 201
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    65

  • ecbole

    10

  • frosken

    8

  • Orio

    8

Mest aktive i denne tråden

Gjest togli

''De som sitter i fengsel i Norge har det mye bedre enn de eldre på sykehjem. Atpåtil er 70 prosent av de innsatte i Halden fengel utlendinger. Regjeringen burde skamme seg!''

Ja, man bør gjøre som sheriff Joe Arpaio:

http://www.nrk.no/nyheter/1.7231108

''Arpaio kalles «den tøffeste sheriffen i vesten», og åpnet teltfengselet Maricopa County's Tent City jail da han tok over som sheriff i 1993. For Arpaio var det viktigere å spare på skattebetalernes penger enn at fangene skulle ha de komfortabelt

Fangene i Tent City må følge stenge regler. De må gå med stripete drakter og rosa undertøy. Sigaretter, voksenblader, varme lunsjer og TV er forbudt.

Ved å ikke servere kaffe sparte vi 15.000 dollar i året. Hva skal man med kaffe i fengselet? sa Arpaio i 1999.

Enda en halv million dollar sparte sheriffen inn ved å servere brød med gammel servelat. Arpaio lar de innsatte betale for maten, og noen mener den er verre enn maten som vaktbikkjene får. I 1999 sa sheriffen at hundene spiste for 1,10 dollar hver dag, mens de innsatte spiste for 0,90 dollar.''

Dette vil spare mye penger, samt at det rett og slett vil skremme innsatte til å begå nye kriminelle handlinger.

...i tillegg til at de blir såpass "ødelagte" at de ikke greier å komme tilbake til samfunnet og bli nyttige samfunnsborgere igjen.... Norge er vel et av de landene der det er minst sjanse for ny forbrytelse etter et fengselsopphold? Jeg mener å å ha hørt det... Om dette er riktig, så kan man jo spørre seg hvorfor det har blitt sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

De aller, aller fleste eldre har enerom, og lever helt fint.

Holdningen til de du nevnte er det nok vanskeligere for staten å gjøre noe med.

Med vennlig hilsen

Jeg tror du ville fått sjokk om du så hvordan svært mange eldre behandles på sykehjemmene. Det er en skam for velferdsstaten!

(men å sammenligne fengsel og sykehjem blir for dumt, slik trådstarter gjør)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tallene viser at det fungerer utmerket i USA, og det er ingen grunn til å tro at det ikke skulle gjøre det også her.

Tallene sier intet om hvor mange som blir "nyttige samfunnsborgere", og ettersom det ikke funker bedre enn det vi har, er det ingen grunn til å starte på et slikt idiotregime.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du ville fått sjokk om du så hvordan svært mange eldre behandles på sykehjemmene. Det er en skam for velferdsstaten!

(men å sammenligne fengsel og sykehjem blir for dumt, slik trådstarter gjør)

Den det gjelder jo også fødestuer, skoler, veier, universitet, sykehus, døveskoler, uføretrygd, og så videre i det uendelige.

Det er nesten vanskelig å finne noe i Norge som befolkningen mener er "godt nok", på tross av at vi er på topp i en rekke statistikker hva angår livskvalitet, penger, osv.

Delvis er dette en naturlig misnøye (ala "tingenes iboende faenskap), men det er også et orkestrert politisk angrep på velferdsstaten, hvor man skal si at "den funker ikke". Det gjør den - bedre enn noen av alternativene. Selv om den selvsagt, som alt annet, alltid kan bli bedre.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den det gjelder jo også fødestuer, skoler, veier, universitet, sykehus, døveskoler, uføretrygd, og så videre i det uendelige.

Det er nesten vanskelig å finne noe i Norge som befolkningen mener er "godt nok", på tross av at vi er på topp i en rekke statistikker hva angår livskvalitet, penger, osv.

Delvis er dette en naturlig misnøye (ala "tingenes iboende faenskap), men det er også et orkestrert politisk angrep på velferdsstaten, hvor man skal si at "den funker ikke". Det gjør den - bedre enn noen av alternativene. Selv om den selvsagt, som alt annet, alltid kan bli bedre.

Med vennlig hilsen

Problemet i Norge er vel først og fremst at folk ikke bryr seg om hverandre, ingen vil ta ansvar for det synes de stat og kommune skal gjøre og inntil de sjøl eller de nærmeste trenger hjelp så har de ikke peiling på hva man kan få hjelp til og hva man ikke kan få hjelp til.

Så hvis alle tok litt mer vare på de nærmeste og tok litt mer ansvar for naboen og venner så ville kanskje den hjelpen som gis være nok

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Problemet i Norge er vel først og fremst at folk ikke bryr seg om hverandre, ingen vil ta ansvar for det synes de stat og kommune skal gjøre og inntil de sjøl eller de nærmeste trenger hjelp så har de ikke peiling på hva man kan få hjelp til og hva man ikke kan få hjelp til.

Så hvis alle tok litt mer vare på de nærmeste og tok litt mer ansvar for naboen og venner så ville kanskje den hjelpen som gis være nok

Det er nok en del av det du nevner, men det er jo vanskelig for staten å gjøre noe med det. Det er vanskelig å lage lover om at "du må ta vare på naboen". Det handler mer om holdninger og politikk.

Det er også nærliggende å se på infrastrukturkostnaden - det koster rett og slett fryktelig mye å ha den distriktspolitikken som Norge har. Når man har småkommuner som nesten har flere ansatte enn innbyggere, så blir det dyrt. En av fødestuene som ble stengt hadde hatt 2 (!) fødsler det siste året.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pjolter

Tallene sier intet om hvor mange som blir "nyttige samfunnsborgere", og ettersom det ikke funker bedre enn det vi har, er det ingen grunn til å starte på et slikt idiotregime.

''Tallene sier intet om hvor mange som blir "nyttige samfunnsborgere", ''

Det gjør ikke dine tall heller.

''og ettersom det ikke funker bedre enn det vi har''

Når dette fungerer omtrent tre ganger bedre enn i andre stater ( 24,5% i Arizona vs 70% i California) er det sannsynlig at det også vil fungere bedre her.

'', er det ingen grunn til å starte på et slikt idiotregime.''

De blir ikke behandlet noe værre enn sykehjemspasienter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Tallene sier intet om hvor mange som blir "nyttige samfunnsborgere", ''

Det gjør ikke dine tall heller.

''og ettersom det ikke funker bedre enn det vi har''

Når dette fungerer omtrent tre ganger bedre enn i andre stater ( 24,5% i Arizona vs 70% i California) er det sannsynlig at det også vil fungere bedre her.

'', er det ingen grunn til å starte på et slikt idiotregime.''

De blir ikke behandlet noe værre enn sykehjemspasienter.

Men du sier jo selv at tallene fra Arizona er omtrent som de norske, så da er det jo overhodet ingen grunn til å endre det norske systemet til et brutalt terrorsystem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pjolter

Men du sier jo selv at tallene fra Arizona er omtrent som de norske, så da er det jo overhodet ingen grunn til å endre det norske systemet til et brutalt terrorsystem.

''Men du sier jo selv at tallene fra Arizona er omtrent som de norske,''

De norske tallene kan forbedres.

'' så da er det jo overhodet ingen grunn til å endre det norske systemet til et brutalt terrorsystem.''

Dette er ikke noe "terrorsystem".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet i Norge er vel først og fremst at folk ikke bryr seg om hverandre, ingen vil ta ansvar for det synes de stat og kommune skal gjøre og inntil de sjøl eller de nærmeste trenger hjelp så har de ikke peiling på hva man kan få hjelp til og hva man ikke kan få hjelp til.

Så hvis alle tok litt mer vare på de nærmeste og tok litt mer ansvar for naboen og venner så ville kanskje den hjelpen som gis være nok

''Problemet i Norge er vel først og fremst at folk ikke bryr seg om hverandre, ingen vil ta ansvar for det synes de stat og kommune skal gjøre og inntil de sjøl eller de nærmeste trenger hjelp så har de ikke peiling på hva man kan få hjelp til og hva man ikke kan få hjelp til.

Så hvis alle tok litt mer vare på de nærmeste og tok litt mer ansvar for naboen og venner så ville kanskje den hjelpen som gis være nok

''

Enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok en del av det du nevner, men det er jo vanskelig for staten å gjøre noe med det. Det er vanskelig å lage lover om at "du må ta vare på naboen". Det handler mer om holdninger og politikk.

Det er også nærliggende å se på infrastrukturkostnaden - det koster rett og slett fryktelig mye å ha den distriktspolitikken som Norge har. Når man har småkommuner som nesten har flere ansatte enn innbyggere, så blir det dyrt. En av fødestuene som ble stengt hadde hatt 2 (!) fødsler det siste året.

Med vennlig hilsen

Jeg tenkte ikke på å lage lover ang det, men synes kanskje at folk burde vært flinkere til å følge sin egen samvittighet. Når folk har dårlig samvittighet og likevel ikke hjelper til for de mener det ikke er deres jobb, så tar de feil.

Når jeg ber naboen inn på julaften så gjør jeg jo det fordi jeg vet at ellers hadde hun blitt sittende alene. Hun er veldig snill hun altså så det er ikke noe offer, men bare det å huske på at man kan gjøre slike ting.

Folk går jo ikke engang på besøk på sykehjemmet til foreldrene. Jeg så jo det når mora var på sykehjem at de få gangene folk kom så hadde mennene på seg dress og slips, mens jeg stakk innom og tenkte aldri på hva jeg hadde på meg.

Kanskje litt dårlige eksempler men jeg kommer ikke på noe annet i farten, jeg skal ut å kjøpe flyttelass for dattera mi og hadde jeg ikke gjort det så hadde jeg hatt dårlig samvittighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Den det gjelder jo også fødestuer, skoler, veier, universitet, sykehus, døveskoler, uføretrygd, og så videre i det uendelige.

Det er nesten vanskelig å finne noe i Norge som befolkningen mener er "godt nok", på tross av at vi er på topp i en rekke statistikker hva angår livskvalitet, penger, osv.

Delvis er dette en naturlig misnøye (ala "tingenes iboende faenskap), men det er også et orkestrert politisk angrep på velferdsstaten, hvor man skal si at "den funker ikke". Det gjør den - bedre enn noen av alternativene. Selv om den selvsagt, som alt annet, alltid kan bli bedre.

Med vennlig hilsen

Når eldre mennesker ikke får dusje kanskje mer enn en gang i uka, kanskje ikke får mer enn to måltider pr dag fordi de har blitt "glemt", ikke får gå på toalettet når de trenger det og derfor blir tvunget til å gå med bleier, må legge seg klokka 19 fordi man ikke har kapasitet til kveldsstell etter det, så er det jammen på tide å gjøre noe. Det er merkelig at du som er så opptatt av å stille opp for svakere grupper i samfunnet ikke ser dette?

Det er selvsagt ikke alle sykehjem som er slik, men at bare et eneste norsk sykehjem er slik er rett og slett en skam!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når eldre mennesker ikke får dusje kanskje mer enn en gang i uka, kanskje ikke får mer enn to måltider pr dag fordi de har blitt "glemt", ikke får gå på toalettet når de trenger det og derfor blir tvunget til å gå med bleier, må legge seg klokka 19 fordi man ikke har kapasitet til kveldsstell etter det, så er det jammen på tide å gjøre noe. Det er merkelig at du som er så opptatt av å stille opp for svakere grupper i samfunnet ikke ser dette?

Det er selvsagt ikke alle sykehjem som er slik, men at bare et eneste norsk sykehjem er slik er rett og slett en skam!

Selvsagt er slikt ille (og burde anmeldes/publiseres), men det er meget langt fra den erfaringen jeg har hatt fra eldre slektninger på aldershjem.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

De aller, aller fleste eldre har enerom, og lever helt fint.

Holdningen til de du nevnte er det nok vanskeligere for staten å gjøre noe med.

Med vennlig hilsen

Få ansatte og mange eldre medfører at det er lettest å hjelpe kle på dem- enn å la de bruke dobbelt så lang tid til å gjøre det selv.

Det er lettest at de bruker bleier, fordi da trenger ikke ansatte komme i tide og utide for å følge dem til toalett. I stedet kan man skifte bleier på bestemte klokkeslett.

Det er dessuten greiest å ha ganske strenge rutiner. Få opp alle til omtrent samme klokkeslett, og helst få dem lagt også til samme klokkeslett.

Ikke bruke så mye tid til prat om de er urolig. Lettere å gi en vival.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få ansatte og mange eldre medfører at det er lettest å hjelpe kle på dem- enn å la de bruke dobbelt så lang tid til å gjøre det selv.

Det er lettest at de bruker bleier, fordi da trenger ikke ansatte komme i tide og utide for å følge dem til toalett. I stedet kan man skifte bleier på bestemte klokkeslett.

Det er dessuten greiest å ha ganske strenge rutiner. Få opp alle til omtrent samme klokkeslett, og helst få dem lagt også til samme klokkeslett.

Ikke bruke så mye tid til prat om de er urolig. Lettere å gi en vival.

Det er knapt en ting i samfunnet man ikke kan finne feil med.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Selvsagt er slikt ille (og burde anmeldes/publiseres), men det er meget langt fra den erfaringen jeg har hatt fra eldre slektninger på aldershjem.

Med vennlig hilsen

Jeg har erfaringer med begge deler og har virkelig blitt svært sjokkert enkelte ganger.... Jeg tror rett og slett ikke folk forstår hvor ille det er enkelte steder :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har erfaringer med begge deler og har virkelig blitt svært sjokkert enkelte ganger.... Jeg tror rett og slett ikke folk forstår hvor ille det er enkelte steder :(

Men det samme kan sies om barnehjem, om elever med "merkelige lærere", om sykehusbehandling, om...

Vi vil ikke betale mer skatt, men vi ønsker at "alt" skal fungere, og ingen skal lide. Folk stemmer for Høyre/Frp, som privatiserer, og så blir man "overrasket" over Adecco-tilstander, og eldre som ikke får godt stell. Samtidig forlanger vi sykehus "overalt", og at vi ikke skal ha en underklasse som "gjør drittjobbene nesten gratis". Og alle skal jobbe super-effektivt...

Det er ikke et lett regnestykke til å få til å henge sammen.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

Men det samme kan sies om barnehjem, om elever med "merkelige lærere", om sykehusbehandling, om...

Vi vil ikke betale mer skatt, men vi ønsker at "alt" skal fungere, og ingen skal lide. Folk stemmer for Høyre/Frp, som privatiserer, og så blir man "overrasket" over Adecco-tilstander, og eldre som ikke får godt stell. Samtidig forlanger vi sykehus "overalt", og at vi ikke skal ha en underklasse som "gjør drittjobbene nesten gratis". Og alle skal jobbe super-effektivt...

Det er ikke et lett regnestykke til å få til å henge sammen.

Med vennlig hilsen

Nei, ikke noe enkel regnestykke. I tillegg må vi bruke de samme skattepengene på innvandrere og opplæring/integreringstiltak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

Det er knapt en ting i samfunnet man ikke kan finne feil med.

Med vennlig hilsen

Nei, noe feil kan man finne med alt og alle. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...