Gå til innhold

Fengsel vs sykehjem


Gjest thara

Anbefalte innlegg

Nei, ikke noe enkel regnestykke. I tillegg må vi bruke de samme skattepengene på innvandrere og opplæring/integreringstiltak.

''I tillegg må vi bruke de samme skattepengene på innvandrere og opplæring/integreringstiltak.''

Ja, og får skattepenger fra dem. Samt folk som jobber på f. eks. eldrehjem, og gjør jobbene som mange andre ikke vil.

Du skal ikke trekke inn røykere og uføre også, for å sette dem opp mot andre?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 201
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    65

  • ecbole

    10

  • frosken

    8

  • Orio

    8

Mest aktive i denne tråden

Gjest sjøstjerna

''I tillegg må vi bruke de samme skattepengene på innvandrere og opplæring/integreringstiltak.''

Ja, og får skattepenger fra dem. Samt folk som jobber på f. eks. eldrehjem, og gjør jobbene som mange andre ikke vil.

Du skal ikke trekke inn røykere og uføre også, for å sette dem opp mot andre?

Med vennlig hilsen

Det var ikke å sette noen opp mot hverandre. Jeg bare tok med noen grupper du glemte i regnestykket ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Men det samme kan sies om barnehjem, om elever med "merkelige lærere", om sykehusbehandling, om...

Vi vil ikke betale mer skatt, men vi ønsker at "alt" skal fungere, og ingen skal lide. Folk stemmer for Høyre/Frp, som privatiserer, og så blir man "overrasket" over Adecco-tilstander, og eldre som ikke får godt stell. Samtidig forlanger vi sykehus "overalt", og at vi ikke skal ha en underklasse som "gjør drittjobbene nesten gratis". Og alle skal jobbe super-effektivt...

Det er ikke et lett regnestykke til å få til å henge sammen.

Med vennlig hilsen

Det har du rett i - men jeg synes det er på tide å sette søkelyset på hvordan eldre i Norge blir behandlet.... De er en gruppe som ikke så lett kan uttrykke misnøye. Kanskje burde man begynne å gå veien om mer privatisering? Da ville man igjen frigjort flere kommunale sykehjemsplasser og kanskje også hatt flere ansatte pr beboer. Privatiseringen kunne vært til fordel for alle, uansett inntekt vil jeg tro...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har du rett i - men jeg synes det er på tide å sette søkelyset på hvordan eldre i Norge blir behandlet.... De er en gruppe som ikke så lett kan uttrykke misnøye. Kanskje burde man begynne å gå veien om mer privatisering? Da ville man igjen frigjort flere kommunale sykehjemsplasser og kanskje også hatt flere ansatte pr beboer. Privatiseringen kunne vært til fordel for alle, uansett inntekt vil jeg tro...

Private arbeidere kommer jo ikke av seg selv? Det blir jo ikke flere av helsearbeidere osv. bare fordi de firmaet er privat?

Tvertimot blir det jo dyrere for det offentlige, fordi vi da må bruke våre skattepenger til både betale for drift av aldershjem, samt profitt for eierne. De gjør det jo ikke fordi de vil være snille.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Private arbeidere kommer jo ikke av seg selv? Det blir jo ikke flere av helsearbeidere osv. bare fordi de firmaet er privat?

Tvertimot blir det jo dyrere for det offentlige, fordi vi da må bruke våre skattepenger til både betale for drift av aldershjem, samt profitt for eierne. De gjør det jo ikke fordi de vil være snille.

Med vennlig hilsen

Jo, fordi de trolig får høyere lønn i private bedrifter og da rekrutterer man vel flere sykepleiere også vil jeg tro?

Jeg skjønner forøvrig ikke hvorfor ikke flere på NAV-tiltak settes inn på sykehjemmene for å jobbe der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, fordi de trolig får høyere lønn i private bedrifter og da rekrutterer man vel flere sykepleiere også vil jeg tro?

Jeg skjønner forøvrig ikke hvorfor ikke flere på NAV-tiltak settes inn på sykehjemmene for å jobbe der.

Nei, jeg tviler på at de får høyere lønn (heller tvert i mot), fordi firmaene som gir anbud om å drive eldrehjem må konkurrere om å gi lavest pris. Det betyr lav lønn, og lange timer.

Du leste vel om Adecco-skandalene i Oslo?

http://www.dagbladet.no/2011/03/03/nyheter/adecco/innenriks/arbeidsliv/politikk/15646709/

Det er verd å lese. Dette skjer ved privatisering.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest togli

Nei, jeg tviler på at de får høyere lønn (heller tvert i mot), fordi firmaene som gir anbud om å drive eldrehjem må konkurrere om å gi lavest pris. Det betyr lav lønn, og lange timer.

Du leste vel om Adecco-skandalene i Oslo?

http://www.dagbladet.no/2011/03/03/nyheter/adecco/innenriks/arbeidsliv/politikk/15646709/

Det er verd å lese. Dette skjer ved privatisering.

Med vennlig hilsen

Ok, jeg har mest erfaring med private barnehager som drives svært effektivt og ofte gir et bedre tilbud enn de kommunale barnehagene - så rart dette ikke kan overføres til sykehjem også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest rev med briller

Ok, jeg har mest erfaring med private barnehager som drives svært effektivt og ofte gir et bedre tilbud enn de kommunale barnehagene - så rart dette ikke kan overføres til sykehjem også...

''Ok, jeg har mest erfaring med private barnehager som drives svært effektivt og ofte gir et bedre tilbud enn de kommunale barnehagene - så rart dette ikke kan overføres til sykehjem også...''

Men det kan det tydeligvis:

"Pårørende til eldre på private sykehjem mest fornøyd".

''Pårørende til eldre er mer fornøyde med private sykehjem enn med kommunenes egne sykehjem. Det viser en spørreundersøkelse fra Oslo kommune.

Sykehjem drevet av ikke-offentlige organisasjoner, som Kirkens Bymisjon, kommer best ut. 68 prosent av de pårørende til eldre som har plass på sykehjem drevet av frivillige organisasjoner, svarer at de er «svært fornøyd» med tilbudet. 53 prosent på kommersielle private sykehjem svarer det samme. Andelen som er svært fornøyd på kommunale sykehjem er 46 prosent.''

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article4106399.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Ok, jeg har mest erfaring med private barnehager som drives svært effektivt og ofte gir et bedre tilbud enn de kommunale barnehagene - så rart dette ikke kan overføres til sykehjem også...''

Men det kan det tydeligvis:

"Pårørende til eldre på private sykehjem mest fornøyd".

''Pårørende til eldre er mer fornøyde med private sykehjem enn med kommunenes egne sykehjem. Det viser en spørreundersøkelse fra Oslo kommune.

Sykehjem drevet av ikke-offentlige organisasjoner, som Kirkens Bymisjon, kommer best ut. 68 prosent av de pårørende til eldre som har plass på sykehjem drevet av frivillige organisasjoner, svarer at de er «svært fornøyd» med tilbudet. 53 prosent på kommersielle private sykehjem svarer det samme. Andelen som er svært fornøyd på kommunale sykehjem er 46 prosent.''

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article4106399.ece

For det første er Kirkens Bymisjon en NGO, som er delvis finansiert av det offentlige. De har IKKE som formål å tjene penger ("non profit making"), hvilket er noe helt annet enn en kommersiell aktør.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest rev med briller

For det første er Kirkens Bymisjon en NGO, som er delvis finansiert av det offentlige. De har IKKE som formål å tjene penger ("non profit making"), hvilket er noe helt annet enn en kommersiell aktør.

Med vennlig hilsen

Kirkens Bymisjon er et privat sykehjem, det var det vi diskuterte her. Og kommersielle private sykehjem kommer bedre ut en offentlige sykehjem. Du vil sikkert prøve å kverulere det bort, men dette er fakta. EoD.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kirkens Bymisjon er et privat sykehjem, det var det vi diskuterte her. Og kommersielle private sykehjem kommer bedre ut en offentlige sykehjem. Du vil sikkert prøve å kverulere det bort, men dette er fakta. EoD.

Kirkens Bymisjon er ikke et kommersielt privat for profitt eldrehjem.

Et kommersielt eldrehjem drives for profitt - det vil si at det skal tas penger ut av det, fordi de som eier det gjør det ikke av veldedighet. I praksis vil det si at de enten må betale personalet mindre, de må slite seg ut ved å jobbe mer (og blir uføre på statens regning), eller de må spare på fasilitetene.

Sånn er det bare. EoD.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest rev med briller

Kirkens Bymisjon er ikke et kommersielt privat for profitt eldrehjem.

Et kommersielt eldrehjem drives for profitt - det vil si at det skal tas penger ut av det, fordi de som eier det gjør det ikke av veldedighet. I praksis vil det si at de enten må betale personalet mindre, de må slite seg ut ved å jobbe mer (og blir uføre på statens regning), eller de må spare på fasilitetene.

Sånn er det bare. EoD.

Eller man kan drive mer effektivt. Og tallenes tale er klar: "Pårørende til eldre på private sykehjem mest fornøyd".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller man kan drive mer effektivt. Og tallenes tale er klar: "Pårørende til eldre på private sykehjem mest fornøyd".

Det kan ikke være nødvendig å påpeke at Kirkens Bymisjon ikke er en kommersiell aktør flere ganger?

For det andre "glemmer" du at et kommersielt sykehjem må levere profitt. Eierne gjør altså ikke dette fordi de er snille, men fordi de vil tjene mest mulig penger. Du virker uhyggelig naiv, som åpenbart tror noe annet.

Pengene til profitt kan ikke komme fra mange steder - enten fra servicenivået til de som bor der, eller fra lønnen/rettighetene til de som jobber der.

Adeccosaken viser jo nettopp hvordan dette fungerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest togli

''Ok, jeg har mest erfaring med private barnehager som drives svært effektivt og ofte gir et bedre tilbud enn de kommunale barnehagene - så rart dette ikke kan overføres til sykehjem også...''

Men det kan det tydeligvis:

"Pårørende til eldre på private sykehjem mest fornøyd".

''Pårørende til eldre er mer fornøyde med private sykehjem enn med kommunenes egne sykehjem. Det viser en spørreundersøkelse fra Oslo kommune.

Sykehjem drevet av ikke-offentlige organisasjoner, som Kirkens Bymisjon, kommer best ut. 68 prosent av de pårørende til eldre som har plass på sykehjem drevet av frivillige organisasjoner, svarer at de er «svært fornøyd» med tilbudet. 53 prosent på kommersielle private sykehjem svarer det samme. Andelen som er svært fornøyd på kommunale sykehjem er 46 prosent.''

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article4106399.ece

Si det til Sør :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest rev med briller

Si det til Sør :P

''Si det til Sør :P''

Som om det hjelper;) Fakta biter ikke på den mannen hvis han først har bestemt seg for noe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

''Si det til Sør :P''

Som om det hjelper;) Fakta biter ikke på den mannen hvis han først har bestemt seg for noe...

Hehe, tror du har rett i det :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Si det til Sør :P''

Som om det hjelper;) Fakta biter ikke på den mannen hvis han først har bestemt seg for noe...

Fakta biter på, men ikke rykter eller misrepresentasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, tror du har rett i det :P

Kirkens Bymisjon er en NGO, og en ikke-kommersiell aktør her, som ikke driver sykehjem, for å ta ut penger fra private eiere.

Adecco driver for å tjene penger, med forutsigbare resultater!

:-)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest rev med briller

Det kan ikke være nødvendig å påpeke at Kirkens Bymisjon ikke er en kommersiell aktør flere ganger?

For det andre "glemmer" du at et kommersielt sykehjem må levere profitt. Eierne gjør altså ikke dette fordi de er snille, men fordi de vil tjene mest mulig penger. Du virker uhyggelig naiv, som åpenbart tror noe annet.

Pengene til profitt kan ikke komme fra mange steder - enten fra servicenivået til de som bor der, eller fra lønnen/rettighetene til de som jobber der.

Adeccosaken viser jo nettopp hvordan dette fungerer.

Denne undersøkelsen viser derimot noe helt annet.

Og det er ingen ting galt med konkurranse, ei eller å tjene penger. Bortsett fra noen få på yttre venstre fløy, har det etter hvert gått opp for de fleste at fri konkurranse faktisk både er sundt og prisdempende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne undersøkelsen viser derimot noe helt annet.

Og det er ingen ting galt med konkurranse, ei eller å tjene penger. Bortsett fra noen få på yttre venstre fløy, har det etter hvert gått opp for de fleste at fri konkurranse faktisk både er sundt og prisdempende.

Jeg har ikke sagt at det (på generell basis) er noe galt med konkurranse eller med å tjene penger.

Derimot har jeg, som skattebetaler, ingen interesse i å betale ekstra, slik at noen kan ta ut profitt, når man kan få jobben gjort uten en slik merkostnad.

Du virker som en av dem som vil ha høyere skatter?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...