Gå til innhold

Byttet du navn da du giftet deg?

Anbefalte innlegg

• Svar 148
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

16

• AAA

7

• laban

5

• jubalong70

5

Mest aktive i denne tråden

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Jeg tror ingenting på det der.

Gjest Elextra
Skrevet

Tror ingen ting på statistikken eller forskningen? Hehe.

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Tror ingen ting på statistikken eller forskningen? Hehe.

Når du søker jobb, så skriver du navnet ditt til den potensielle arbeidsgiver

Hvordan kan en potensiell arbeidsgiver vite om det er ditt pikenavn- eller om du har tatt din manns navn?

Gjest Elextra
Skrevet

Hvordan kan en potensiell arbeidsgiver vite om det er ditt pikenavn- eller om du har tatt din manns navn?

Det vet jeg ikke, men det er vel ikke så vanskelig å finne ut.

Dette var dessuten bare ett av mange punkter i artikkelen.

Gjest ingen nick
Skrevet

Ved å se på papirene dine, dine eksamenspapirer er som oftest navnet med ditt pikenavn.

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Det vet jeg ikke, men det er vel ikke så vanskelig å finne ut.

Dette var dessuten bare ett av mange punkter i artikkelen.

Når jeg selv har sett på søkere, så har jeg aldri ofret etternavnet et tanke. Hvorvidt det er ditt pikenavn eller din manns etternavn er meg totalt likegyldig.

Gjest Elextra
Skrevet

Når jeg selv har sett på søkere, så har jeg aldri ofret etternavnet et tanke. Hvorvidt det er ditt pikenavn eller din manns etternavn er meg totalt likegyldig.

Hehe, helt enig i at det neppe tillegges avgjørende vekt.

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Ved å se på papirene dine, dine eksamenspapirer er som oftest navnet med ditt pikenavn.

Ja, det har du rett i. :-)

Den artikkelen det refereres til viser kanskje til et bestemt geografisk område? Feks et land eller to? Tror du nordmenn vurderer folk på likens?

Gjest ingen nick
Skrevet

Jeg tror egentlig at det har noe for seg, for de kvinner som setter en yrkeskarriere høyt på listen, er også så selvstendige at de vil tviholde på sin egen identitet og i den sammenheng har navnet stor betydning.

At det er overrepresentasjon av eldre kvinner som har tatt mannen sitt etternavn har noe med trenden i samfunnet å gjøre, det var mest vanlig for 30 - 40 - 50 år siden å ta mannens etternavn, når en giftet seg. Samtidig som det ikke var så mange muligheter for å gjøre seg håp om å få en høy stilling og dermed gjøre seg en egen yrkeskarriere.

Gro Harlem Brundtland og er et unntak.

Gjest segunda
Skrevet

Dette handler om å gjøre karriere, ikke vanlige ansettelser. Når en kvinne søker lederstilling blir det gått mye grundigere i hele hennes bakhistorie.

Det er ingen ulempe i fleste tilfeller å ansette kvinner som er omsorgsfulle.

Gjest ingen nick
Skrevet

Ja, det har du rett i. :-)

Den artikkelen det refereres til viser kanskje til et bestemt geografisk område? Feks et land eller to? Tror du nordmenn vurderer folk på likens?

Jeg har selv vært med i prosessen med å ansette folk, og om vedkommende hadde foretatt et navnebytte, var ikke med i vurderingen engang. Det var kompetansen og attestene fra tidligere arbeidsgivere, som var utslagsgivende for hvem som ble tilbudt jobben.

Gjest segunda
Skrevet

Du kan alltid velge hva du tror på, og det er en selvfølge å ta alle slike forskningsresultater med en klype salt.

Det endrer ikke på at dette gir en pekepinn om hva mange tenker eller manges holdninger. Jeg tror gjerne at kvinner som gjør karriere velger å beholde sitt etternavn, men ikke absolutt. bare se på Gro Harlem Brundtland og Hillary Clinton.

Skrevet

Nei, det gjorde jeg ikke og det er 32 år siden

Gjest segunda
Skrevet

Jeg har selv vært med i prosessen med å ansette folk, og om vedkommende hadde foretatt et navnebytte, var ikke med i vurderingen engang. Det var kompetansen og attestene fra tidligere arbeidsgivere, som var utslagsgivende for hvem som ble tilbudt jobben.

Det er ikke snakk om ansettelser, men karriere. Jeg tror at man kan finne ut at enslige kvinner har lettere for å bli betrodd store oppgaver enn gifte kvinner.

Skrevet

Giftet meg i -86 og beholdt mitt eget etternavn.

Gjest ingen nick
Skrevet

Det er ikke snakk om ansettelser, men karriere. Jeg tror at man kan finne ut at enslige kvinner har lettere for å bli betrodd store oppgaver enn gifte kvinner.

En karriere begynner alltid med en ansettelse et eller annet sted!

:-)

Gjest segunda
Skrevet

En karriere begynner alltid med en ansettelse et eller annet sted!

:-)

Ja, men det er ikke det som er undersøkt.

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Ja, enig. Kompetansen og referanser. Ikke etternavn.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...