Gå til innhold

Boligmarkedet på topp igjen?

Anbefalte innlegg

Gjest boligmarkedet
Skrevet

Nå må vel boligprisene være ekstremt høye? Har vært på visning av 2 rekkehus i Asker i det siste. Det første gikk 330.000- over takst og det andre gikk 460.000.- over takst. Vi snakker rekkehus til 2,6 mill og 3,6 mill i takst. Syns det er helt hårreisende. Er jo umulig for nyetablerte å komme seg inn på markedet.

mariaflyfly
Skrevet

Ja jeg har sett den :(

At vi alltid skal klare å time det så dårlig. Sist gang kjøpte vi på topp og når vi endelig trenger noe større er prisene vanvittige.

Er i samme situasjon - tapte en budrunde sjøl i forrige uke. :( Kåken gikk 900.000 over takst. Har fortsatt forkjøpsrett, men det er forferdelig mye penger....

Gjest Flytt lengre
Skrevet

Da får dere gjøre som mange andre nyetablerere, flytt et annet sted.

F eks er Nannestad og Maura ganske billig, og det ligger sentralt til i forhold til Oslo og Gardermoen. Det er gansk emange slike steder utefor Oslo og de dyreste stedene. Skjønner egentlig ikke at folk orker bo seg i hjel der, når de kan få digre hus til en rimelig penge . I tillegg har alle disse blitt vekstkommuner, så tilbudene til barn og unge er veldig bra de fleste steder.

Vi bor selv utefor Oslo, men ikke på et av de nevnte stedene. Vi flyttet for noen år siden, og da var det billig litt nærmere.

Lykke til!

Gjest Ikkenickjustnu
Skrevet

da vil jeg anbefale Holmlia. Fremdeles billige priser, kort vei til semtrum, fin størrelse på rekkehusene og gangavstand til strand. Det er også svært godt miljø for småbarnsfamilier og vi blir flere og flere som ikke har råd til vestkanten, men lager vår egen vestkant her:)

De fleste rekkehusene her i området går for ca 2 mill...

Gjest jepp - det er det
Skrevet

Da får dere gjøre som mange andre nyetablerere, flytt et annet sted.

F eks er Nannestad og Maura ganske billig, og det ligger sentralt til i forhold til Oslo og Gardermoen. Det er gansk emange slike steder utefor Oslo og de dyreste stedene. Skjønner egentlig ikke at folk orker bo seg i hjel der, når de kan få digre hus til en rimelig penge . I tillegg har alle disse blitt vekstkommuner, så tilbudene til barn og unge er veldig bra de fleste steder.

Vi bor selv utefor Oslo, men ikke på et av de nevnte stedene. Vi flyttet for noen år siden, og da var det billig litt nærmere.

Lykke til!

Hvis du f.eks jobber i oslo og flytter til maura blir reisevegen ganske lang og tidskrevende. Og da passer det svært dårlig med barn i f.eks barnehage og sfo. Er jo ikke sikkert det er like lett å få seg jobb i nærheten av der du bosetter deg når du flytter lenger unna heller da.

Men uten barn i barnehage eller sfo er det klart et greit alternativ.

Skrevet

Hvis du f.eks jobber i oslo og flytter til maura blir reisevegen ganske lang og tidskrevende. Og da passer det svært dårlig med barn i f.eks barnehage og sfo. Er jo ikke sikkert det er like lett å få seg jobb i nærheten av der du bosetter deg når du flytter lenger unna heller da.

I noen av Oslos nabokommuner (f.eks. i Nittedal) åpner barnehagene kl. 0700, nettopp fordi så mange foreldre skal på jobb i byen.

Skrevet

I noen av Oslos nabokommuner (f.eks. i Nittedal) åpner barnehagene kl. 0700, nettopp fordi så mange foreldre skal på jobb i byen.

Pass deg nå, ellers blåser du liv i debatten om hvorvidt barn bør være i barnehagen fra kl. 7-17 igjen. :P :-)

Gjest jepp - det er det
Skrevet

Det vet jeg, sfo er åpen her fra 0700 - 1700, nabokommune til oslo. Jeg jobber fra 0800 - 1600, og rekker ikke hjem til sfo stenger om jeg ikke går tidligere fra jobb.

Gjest jepp - det er det
Skrevet

Og jeg bor nærmere oslo enn nannestad og maura.

Gjest Flytt lengre
Skrevet

Det spørs jo litt hvordan man ordner seg det. Mange utover her vi bor som jobber bare 80%, de har latså en dag fri. Mange har hjemme kontor 2-3 dager i uken. Noen flytter såpass lang og får så billig hus for at mor skal kunne være hjemme med barna.

Man har/får altså en rekke alternativer man ikke har om man må betale for mye for å bo.

I tillegg er det tilrettelagt med barnehage også ofte. Der er det jo også mange løsninger.

Gjest Flytt lengre
Skrevet

Det vet jeg, sfo er åpen her fra 0700 - 1700, nabokommune til oslo. Jeg jobber fra 0800 - 1600, og rekker ikke hjem til sfo stenger om jeg ikke går tidligere fra jobb.

Her vi bor er det mange ungdomskoleelever som henter unger i barnehage faktisk. Slik at ungene er hjemme når foreldrene komer.

Gjest ikkenickjustnu
Skrevet

Ja, det har noen omkostninger utover selve husprisen å flytte langt fra jobben. Vi har forsøkt begge deler- bodd et stykke utenfor Oslo i en nabokommune med jobb i sentrum begge to og maken til stress og tidsklemme! Nå bor vi på Holmlia i sykkelavstand til jobben, og betalte faktisk mindre for huset vårt her enn "på landet".

I tillegg har barna bilfrie veier til skolen og fritidsaktiviteter..

Gjest jepp - det er det
Skrevet

Her vi bor er det mange ungdomskoleelever som henter unger i barnehage faktisk. Slik at ungene er hjemme når foreldrene komer.

Det er vel heller ikke gratis?

Og vi er begge avhengig av å jobbe full tid, likeså har jeg en jobb det er umulig å jobbe med hjemmefra. Men jeg har så klart selv valgt jobben min, og trives med den.

Gjest Elextra
Skrevet

''I noen av Oslos nabokommuner (f.eks. i Nittedal) åpner barnehagene kl. 0700, nettopp fordi så mange foreldre skal på jobb i byen.''

Vi bor ganske sentralt i Oslo, men også her åpnet barnehagen kl. 7 (tror jeg, da?? var sjelden aktuelt).

SFO åpner i hvertfall kl. 7.

• 2 uker senere...
Gjest boligmarkedet
Skrevet

Er i samme situasjon - tapte en budrunde sjøl i forrige uke. :( Kåken gikk 900.000 over takst. Har fortsatt forkjøpsrett, men det er forferdelig mye penger....

900k? Himmel og hav. Var det et palass eller?

mariaflyfly
Skrevet

900k? Himmel og hav. Var det et palass eller?

Hehe, nei. Et rekkehus. :)

Gjest kjente toner
Skrevet

''Er jo umulig for nyetablerte å komme seg inn på markedet.''

Den visa har jeg hørt i snart 30 år nå, så det er ikke noe nytt. Man må bare ikke forvente en stor sentral bolig første gang man kjøper noe.

Skrevet

Hehe, nei. Et rekkehus. :)

Bygget ved siden av Slottet?

Med vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...