Gå til innhold

Hva passer å servere vennepar til middag?

Anbefalte innlegg

Gjest fra bergen
Skrevet

Jeg er ingen ekspert på kjøttkaker og hadde nok funnet på noe annet. Jeg hadde ikke funnet på noe som andre mente passet å servere på bestemte klokkesletter på bestemte dager i Norge. Forstår hvorfor jeg alltid får kommentarene om rigide, firkantede og treige nordmenn når jeg er utenlands.

Og jeg tror jeg nå skjønner hvorfor islendinger regnes som hissige og kranglevorne.

• Svar 118
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• AAA

10

• mariaflyfly

5

• tzatziki1365380058

4

• Angustia

4

Mest aktive i denne tråden

mariaflyfly
Skrevet

Nå er vi tre!

Når i helsike har kjøttkaker kommet på festmenyen?

''Nå er vi tre!

''

Fire.

Gjest Elextra
Skrevet

Vi har akkurat blitt bedt på middag neste helg av et nytt vennepar og vi har såpass bakkekontakt at vi vil bli glad for det vi får, uansett. :) Men: Serveres det Grandis eller wienerpølser så vil jeg nok smile litt.. Men regner med de lager noe alminnelig og godt. Kjøttkaker hadde vært helt topp, spesielt om de var hjemmelagde. Fisk er det en del som ikke liker, så ville ikke gått for det. Kjøtt er også litt vanskelig siden noen liker lite stekt/mye stekt osv.. Hadde kanskje vært greiest med noe fugl, sånn sett.

Hvis det blir sånn at de disker opp med and, og diverse franske kreasjoner på dessertfronten så er det stilig, men samtidig legger det lista høyt for når vi skal gjengjelde middagen. Mulig det vil ta tid før vi tør å prøve å be dem til oss. Men litt spennende er det også da, å lage mat som er spesielt god når en skal ha gjester.

''Hvis det blir sånn at de disker opp med and, og diverse franske kreasjoner på dessertfronten så er det stilig, men samtidig legger det lista høyt for når vi skal gjengjelde middagen.''

Ja, det er mye en skal tenke på, og dette er absolutt noe en bør ta hensyn til. Noen legger listen så høyt når de inviterer at en kan få prestasjonsangst ved tanken på å invitere tilbake.

Gjest fra bergen
Skrevet

Ja, heldigvis så har mange fin folkeskikk innabords. :-)

Jeg svarte på utsagnet: ''Poenget er vel at folk gjerne vil ha noe lettere på lørdagskvelden enn en tung kjøttkake middag.''

Og da fikk jeg assosiasjon med bortskjemte unger.... Og tenkte at man må spise det man blir servert uten å klage. ;-)

Ingen har da sangt noe om at han ikke skal spise det man får servert. Jeg syntes imidlertid at kjøttkaker i brun saus ikke passer på lørdagskvelden. Heller en god gryterett med salat og nystekte rundstykker. Eller ferske reker med loff. Eller pizza.

Gjest fra bergen
Skrevet

''Ellers er Toros mexikanske gryte omtrent noe av det verste jeg vet :o)''

Men Toros italienske gryte er god, men det hadde jeg ikke servert paa en loerdagskveld:)

Naa tenkte ikke jeg paa at middagen skulle serveres paa l;rdag kveld, saa da tror jeg at jeg trekker tilbake dette med kjoettkakene:)

Nei, ingen av Toros gryteretter er spislige.

mariaflyfly
Skrevet

Jeg ville ha spist pizza hvis jeg ble servert den, men jeg ville foretrukket hjemmelagede kjøttkaker. Lørdagskveld eller ikke. Nordmenn er så ubeskrivelig faste i et eller annet som de ikke kan forklare for andre at det blir flaut og latterlig å forklare utat noen ganger.

''Nordmenn er så ubeskrivelig faste i et eller annet som de ikke kan forklare for andre at det blir flaut og latterlig å forklare utat noen ganger.''

Hvorfor har du ofte behov for å generalisere nordmenn?

Skrevet

Fordi jeg ikke svarer som det passer deg?

Langt ifra.

:)

Gjest segunda
Skrevet

Og jeg tror jeg nå skjønner hvorfor islendinger regnes som hissige og kranglevorne.

Akkurat det var interressant at de regnes for det.................i Bergen.

Gjest fra bergen
Skrevet

Akkurat det var interressant at de regnes for det.................i Bergen.

Det stikk motsatte av bergensere med andre ord.

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Nei, ingen av Toros gryteretter er spislige.

Smak og behag osv :)

Jeg liker kun den italienske, men da som hverdagsmat og jeg koker spaggetti til:)

Som oftest lager jeg kjoettsaus til spaggettien selv, men av til velger jeg den enkle varianten.

Skrevet

Jeg ville satt pris på å bli bedt på kjøttkaker første gang jeg kom til noen.

''Jeg ville satt pris på å bli bedt på kjøttkaker første gang jeg kom til noen.''

Enig! Hjemmelagde kjøttkaker er helt på høyde med pizza, lasagne, tacos, sushi e.l., uansett kalenderdag :-)

Gjest segunda
Skrevet

''Jeg ville satt pris på å bli bedt på kjøttkaker første gang jeg kom til noen.''

Enig! Hjemmelagde kjøttkaker er helt på høyde med pizza, lasagne, tacos, sushi e.l., uansett kalenderdag :-)

Hjemmelagde kjøttkaker er gode og billige. Jeg ville føle at verten gjorde seg flid hvis hun lagde noe til meg som hun viste at hun var god på.

Gjest Elextra
Skrevet

LOL

(forøvrig visste jeg ikke dette, de fleste islendinger jeg kjenner er ganske runde i kantene)

Gjest segunda
Skrevet

Det stikk motsatte av bergensere med andre ord.

Det tror jeg neppe, men nå kjenner jeg ikke bergensere noe særlig. Hadde engang en som jeg regnet som venninne fra Bergen som svek meg så grusomt at jeg viker litt unna bergensere fremdeles. Det er ikke rettferdig, men blir styrt av følelser.

Jeg har ingen grunn til å tro at bergensere er egoistiske og selger sjela si for god pris selvom hun gjorde det.

Gjest segunda
Skrevet

LOL

(forøvrig visste jeg ikke dette, de fleste islendinger jeg kjenner er ganske runde i kantene)

De fleste islendinger er runde i kantene, men mange har temperament;-)

Gjest fra bergen
Skrevet

De fleste islendinger er runde i kantene, men mange har temperament;-)

Hadde en gang islandske naboer, og maken til en gjeng med kranglefanter skal man lete lenge etter.

Gjest segunda
Skrevet

Hadde en gang islandske naboer, og maken til en gjeng med kranglefanter skal man lete lenge etter.

Og da tror du at de er alle slik....ja ja. Jeg har ikke særlig hyggelige naboer heller.

Gjest fra bergen
Skrevet

Og da tror du at de er alle slik....ja ja. Jeg har ikke særlig hyggelige naboer heller.

Hvem var det som skrev "Forstår hvorfor jeg alltid får kommentarene om rigide, firkantede og treige nordmenn når jeg er utenlands."?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...