Gå til innhold

Meldekort og feriereise

Anbefalte innlegg

Gjest mallamaja
Skrevet

Har sett et lignende innlegg på et annet forum. Der skrev trådstarter at hun var i mot meldekort innføringen bl.a. pga alt stresset hvis en var på ferie i den tiden hun skulle sende meldekort. hun fikk da passet påskrevet av andre som skrev innlegg, at det var da måte på å ha ting å bekymre seg for, da det finnes pc i hele verden. Da går jeg utifra at det ikke er noe problem å sende meldekort fra en pc i utlandet.

Det har du jo rett i, finner sikkert en internettkafé :-)

• Svar 86
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

15

• cathlin

12

• tusseline

2

• Angustia

2

Mest aktive i denne tråden

Gjest mallamaja
Skrevet

Kan du ikke bare få en til å poste det for deg?

Jeg leverer elektronisk.

Gjest må hake av åkke som
Skrevet

NAV kan se om du sender meldekort fra Alta eller om du sender det fra Oslo.

Så du kan med andre ord ikke krysse av feil, for da kan du lett bli straffet :)

Om du krysser av for at du kunne ha jobbet men de ser at du faktisk ikke er hjemme på den IP adressen som du vanligvis ikke sender fra, kan de "etterforske" mere for å sjekke om du prøver å motta støtte som du ikke har rett på.

Hvordan jeg vet dette...? Er en av dem som sitter å går gjennom meldekortene deres og sjekker om dere virkelig er der dere sier dere er, eller om dere svindler NAV over en god sko ;)

Vi er jo pent nødt til å hake av at vi ønsker å jobbe, men ofte vet både saksbehandler og en selv at så ikke er tilfelle. Dvs. vi er ikke der at vi skal prøve oss i jobb enda i forhold til planene som er lagt. Men krysser jeg ikke av på det får jeg ikke pengene jeg har rett på. Da spiller det liten rolle om en er et annet sted noen dager hos foreldrene sine på andre enden av landet. Mange studier er mer eller mindre hjemmestudier også, for de som er på attføring. Jeg kan lese både her og der, eller skrive oppgave her eller der. For både jeg og saksbehandler vet at jeg ikke skal i jobb selv om jeg må hake av. Det er hakesystemet som ikke fungerer tilfredsstillende.

Gjest mallamaja
Skrevet

Hvis man vet hva man gjør er det ikke noe problem å få en norsk IP-adresse, selv om man er i utlandet.

Jeg gjør det nå.

Med vennlig hilsen

hvorfor gjør du det hvis det er så dyrt?

Skrevet

Jeg vil tippe at hver SGSN i mobilnettet har sin egen IP-range, så de kan trolig si noe om hvor i landet du er. Hvilken SGSN som datatrafikk fra GRX kommer inn på vet jeg ikke.

Med vennlig hilsen

Du snakker så vanskelig.

La oss si da at jeg tok en påskeferie i Bergen og sendte meldekort derfra. Eller en helg i Alta og sendte derfra. Jeg kan jo gjøre hva jeg vil på helligdager og helger.

Gjest mallamaja
Skrevet

Om du krysser av for at du kunne ha jobbet men de ser at du faktisk ikke er hjemme på den IP adressen som du vanligvis ikke sender fra, kan de "etterforske" mere for å sjekke om du prøver å motta støtte som du ikke har rett på.

Hvordan jeg vet dette...? Er en av dem som sitter å går gjennom meldekortene deres og sjekker om dere virkelig er der dere sier dere er, eller om dere svindler NAV over en god sko ;)

men.... jeg skal da ikke svindle. Men vil som skrevet ha med de tre dagene jeg faktisk jobber før jeg drar.

Skrevet

Du snakker så vanskelig.

La oss si da at jeg tok en påskeferie i Bergen og sendte meldekort derfra. Eller en helg i Alta og sendte derfra. Jeg kan jo gjøre hva jeg vil på helligdager og helger.

Joda, det vet jeg. Poenget var mer hvis du forteller NAV at du er i Alta, men i virkeligheten er i Bergen samme dag.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Joda, det vet jeg. Poenget var mer hvis du forteller NAV at du er i Alta, men i virkeligheten er i Bergen samme dag.

Med vennlig hilsen

Man jobber jo ikke i helger, og det er i helgene meldekortet sendes inn. Det var mitt poeng.

Gjest to anno
Skrevet

men.... jeg skal da ikke svindle. Men vil som skrevet ha med de tre dagene jeg faktisk jobber før jeg drar.

Var ikke det jeg mente ;)

men dette er laget pga de som har gjort dette, og de har svindlet.

Så lenge du er ærlig ovenfor NAV og de vet at du er på ferie og du får derfor ikke betalt for disse dagene, da er saken noe annet. Men jeg svarte på svaret til Shira

Skrevet

Man jobber jo ikke i helger, og det er i helgene meldekortet sendes inn. Det var mitt poeng.

Man har selvsagt lov til å sende fra hele Norge.

Med vennlig hilsen

Gjest mallamaja
Skrevet

Var ikke det jeg mente ;)

men dette er laget pga de som har gjort dette, og de har svindlet.

Så lenge du er ærlig ovenfor NAV og de vet at du er på ferie og du får derfor ikke betalt for disse dagene, da er saken noe annet. Men jeg svarte på svaret til Shira

ok :-)

Skrevet

Man har selvsagt lov til å sende fra hele Norge.

Med vennlig hilsen

Men atte, var det ikke det navmennesket nettopp skrev, at det vil komme en mistanke hvis man sender fra en annen datamaskin osv? *venter i spenning på flere svar fra navdoleren*

Gjest Ekte NAV-ansatt
Skrevet

''NAV kan se om du sender meldekort fra Alta eller om du sender det fra Oslo. Så du kan med andre ord ikke krysse av feil, for da kan du lett bli straffet :)

Hvordan jeg vet dette...? Er en av dem som sitter å går gjennom meldekortene deres og sjekker om dere virkelig er der dere sier dere er, eller om dere svindler NAV over en god sko ;)''

Haha, godt forsøk :-D

Hadde tatt seg ut om NAV brukte umåtelig ressurser og avanserte systemer på dette - LOL!

Brukere er i sin fulle rett til å sende elektroniske eller papirmeldekort fra hvor de vil, ingen sjekker naturlig nok dette.

Men man skal selvfølgelig melde fra om ferie.

Gjest Ekte NAV-ansatt
Skrevet

Men atte, var det ikke det navmennesket nettopp skrev, at det vil komme en mistanke hvis man sender fra en annen datamaskin osv? *venter i spenning på flere svar fra navdoleren*

''Men atte, var det ikke det navmennesket nettopp skrev, at det vil komme en mistanke hvis man sender fra en annen datamaskin osv? *venter i spenning på flere svar fra navdoleren*''

Ta det helt med ro, NAV har verken tid eller ressurser til å følge opp dette med mindre det er en bruker som er under etterforskning for trygdesvindel.

Men man er ansvarlig for å melde fra om ferie.

Skrevet

''Men atte, var det ikke det navmennesket nettopp skrev, at det vil komme en mistanke hvis man sender fra en annen datamaskin osv? *venter i spenning på flere svar fra navdoleren*''

Ta det helt med ro, NAV har verken tid eller ressurser til å følge opp dette med mindre det er en bruker som er under etterforskning for trygdesvindel.

Gud, det var da enda godt.

Er du forresten veileder i nav?

Skrevet

Du, en ting jeg lurer på. Hvis jeg går på aap og tar en ukes ferie uten at jeg er i et tiltak, eller jeg går ikke glipp av noe tiltak liksom, også krysser jeg for ferie. Får jeg ikke penger da?

Gjest Ekte NAV-ansatt
Skrevet

Gud, det var da enda godt.

Er du forresten veileder i nav?

Yrkestittelen min er konsulent (avskyr det ordet, hehe), og jobber hovedsaklig i det såkalte veiledninsgteamet ved et lokalt NAV-kontor.

Håper ikke du kommer med masse kompliserte problemstillinger nå, for det orker jeg ikke å bruke fritida mi på ;-)

Unngår å svare på NAV-spørsmål på DOL, men når noen svarer villedende, klarer jeg ikke la være...

Skrevet

Yrkestittelen min er konsulent (avskyr det ordet, hehe), og jobber hovedsaklig i det såkalte veiledninsgteamet ved et lokalt NAV-kontor.

Håper ikke du kommer med masse kompliserte problemstillinger nå, for det orker jeg ikke å bruke fritida mi på ;-)

Unngår å svare på NAV-spørsmål på DOL, men når noen svarer villedende, klarer jeg ikke la være...

Okei:-) Det er bare litt morsomt å ha en egen navdoler:-) Bra du sa i fra, for nå var jeg nesten i ferd med å tro det.

Gjest Ekte NAV-ansatt
Skrevet

Du, en ting jeg lurer på. Hvis jeg går på aap og tar en ukes ferie uten at jeg er i et tiltak, eller jeg går ikke glipp av noe tiltak liksom, også krysser jeg for ferie. Får jeg ikke penger da?

''Du, en ting jeg lurer på. Hvis jeg går på aap og tar en ukes ferie uten at jeg er i et tiltak, eller jeg går ikke glipp av noe tiltak liksom, også krysser jeg for ferie. Får jeg ikke penger da?''

Det stemmer, krysser du av for ferie kommer ingen penger for de dagene, uansett stønad.

Derfor er det lurt å avklare ferie med NAV i forkant.

De fleste NAV-ansatte bruker skjønn i kombinasjon med sunn fornuft!

Er du ikke "ordinær arbeidssøker" eller i tiltak, skal det SVÆRT mye til for at NAV ikke godkjenner ferien. Men da må du i så fall krysse NEI på ferie, for meldekortet blir lest maskinelt.

Gjest jeg jobber faktisk i nav
Skrevet

Haha

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...