Gå til innhold

Meldekort og feriereise

Anbefalte innlegg

Skrevet

''Du, en ting jeg lurer på. Hvis jeg går på aap og tar en ukes ferie uten at jeg er i et tiltak, eller jeg går ikke glipp av noe tiltak liksom, også krysser jeg for ferie. Får jeg ikke penger da?''

Det stemmer, krysser du av for ferie kommer ingen penger for de dagene, uansett stønad.

Derfor er det lurt å avklare ferie med NAV i forkant.

De fleste NAV-ansatte bruker skjønn i kombinasjon med sunn fornuft!

Er du ikke "ordinær arbeidssøker" eller i tiltak, skal det SVÆRT mye til for at NAV ikke godkjenner ferien. Men da må du i så fall krysse NEI på ferie, for meldekortet blir lest maskinelt.

Ok. Takk!

Men atte også lurte jeg på...... neida;-)

• Svar 86
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

15

• cathlin

12

• tusseline

2

• Angustia

2

Mest aktive i denne tråden

Gjest jeg jobber fakisk i nav
Skrevet

Okei:-) Det er bare litt morsomt å ha en egen navdoler:-) Bra du sa i fra, for nå var jeg nesten i ferd med å tro det.

Hehe, det er nok mange flere nav-dolere enn du tror :)

Gjest Ekte NAV-ansatt
Skrevet

Okei:-) Det er bare litt morsomt å ha en egen navdoler:-) Bra du sa i fra, for nå var jeg nesten i ferd med å tro det.

Bare hyggelig :-)

Det ligger utrolig mye god informasjon på www.nav.no, sjøl om sidene nok kan arte seg uoversiktlige pga omfanget.

Og ikke nøl med å kontakte ditt lokalkontor; husk at NAV er der for din del, ikke omvendt!

Lykke til :-)

Gjest Ekte NAV-ansatt
Skrevet

Ok. Takk!

Men atte også lurte jeg på...... neida;-)

Puh, *kniser* ;-)

Gjest Ekte NAV-ansatt
Skrevet

''Hehe, det er nok mange flere nav-dolere enn du tror :)''

Garantert! Men vi lister oss ut av NAV-relaterte tråder ;-)

Skrevet

Enda en..

Gjest Shira :o)
Skrevet

''Kan jeg sende meldekortet via internett på mobilen?''

På iPhone kan man i alle fall det. Ergo bør det gå på andre mobiler også.

Good, jeg har ikke sjekket, men har tenkt at jeg skulle gjøre det.

Det er vel ikke egen app vel, så det blir enda enklere? ;o)

Skrevet

NAV kan se om du sender meldekort fra Alta eller om du sender det fra Oslo.

Så du kan med andre ord ikke krysse av feil, for da kan du lett bli straffet :)

Om du krysser av for at du kunne ha jobbet men de ser at du faktisk ikke er hjemme på den IP adressen som du vanligvis ikke sender fra, kan de "etterforske" mere for å sjekke om du prøver å motta støtte som du ikke har rett på.

Hvordan jeg vet dette...? Er en av dem som sitter å går gjennom meldekortene deres og sjekker om dere virkelig er der dere sier dere er, eller om dere svindler NAV over en god sko ;)

OK, takk svar svar :o)

Jeg er ikke ute etter å lure jeg, jeg bare lurte på om det stemte (mye har hørt, tror osv ;o) ), og om de sjekket hver eneste kort. For min del må de bare sjekke, jeg har så kjedelig liv gitt, at det er lite luring ute og går ;o)

Skrevet

''NAV kan se om du sender meldekort fra Alta eller om du sender det fra Oslo. Så du kan med andre ord ikke krysse av feil, for da kan du lett bli straffet :)

Om du krysser av for at du kunne ha jobbet men de ser at du faktisk ikke er hjemme på den IP adressen som du vanligvis ikke sender fra, kan de "etterforske" mere for å sjekke om du prøver å motta støtte som du ikke har rett på.

Hvordan jeg vet dette...? Er en av dem som sitter å går gjennom meldekortene deres og sjekker om dere virkelig er der dere sier dere er, eller om dere svindler NAV over en god sko ;)''

Haha, godt forsøk :-D

Hadde tatt seg ut om NAV brukte umåtelig ressurser og avanserte systemer på dette - LOL!

Brukere er i sin fulle rett til å sende elektroniske eller papirmeldekort fra hvor de vil, ingen sjekker naturlig nok dette.

Men man skal selvfølgelig melde fra om ferie.

Nei pokker, jeg bet på jeg *ler meg fillete* jeg er godtroende, både på Dol og ovenfor NAV.

He he, kanskje det er fordi at for meg er det helt utenkelig og lure?

Men, er det slik at det ikke går an og sende fra utlandet? Som åsheim sier?

Gjest Ekte NAV-ansatt
Skrevet

[quote name=Shira :o)' timestamp='1274040060' post='4360764]

Nei pokker, jeg bet på jeg *ler meg fillete* jeg er godtroende, både på Dol og ovenfor NAV.

He he, kanskje det er fordi at for meg er det helt utenkelig og lure?

Men, er det slik at det ikke går an og sende fra utlandet? Som åsheim sier?

''Men, er det slik at det ikke går an og sende fra utlandet? Som åsheim sier?''

Selvfølgelig kan du sende medlekort fra utlandet! Det blir ikke sjekka med mindre du er under etterforskning for trygdemisbruk (og da er du tiltalt og klar over det).

Reglene for ferie er fleksible og skjønnsmessig vurdert - avhengig av din livssituasjon, helse og evt mulighet til å starte i jobb / tiltak på få dagers varsel.

Har du fått godkjent lengre ferie eller "tiltaket" har ferie, svarer du NEI på meldekortet. Meldekortet blir lest og registrert maskinelt, og denne maskinen kan ikke bruke skjønn - uansett om det er elektronisk- eller papirmeldekort :-)

Har du kryssa feil, må du kontakte ditt lokale NAV-kontor som kan rette opp i dette om forutsetningene er til stede.

Gjest mallamaja
Skrevet

Selvfølgelig kan du sende medlekort fra utlandet! Det blir ikke sjekka med mindre du er under etterforskning for trygdemisbruk (og da er du tiltalt og klar over det).

Reglene for ferie er fleksible og skjønnsmessig vurdert - avhengig av din livssituasjon, helse og evt mulighet til å starte i jobb / tiltak på få dagers varsel.

Har du fått godkjent lengre ferie eller "tiltaket" har ferie, svarer du NEI på meldekortet. Meldekortet blir lest og registrert maskinelt, og denne maskinen kan ikke bruke skjønn - uansett om det er elektronisk- eller papirmeldekort :-)

Har du kryssa feil, må du kontakte ditt lokale NAV-kontor som kan rette opp i dette om forutsetningene er til stede.

Setter veldig pris på at du tar deg tid til å forklare grundig. Tusen takk, ha en fin kveld :-))))

Gjest Ekte NAV-ansatt
Skrevet

Setter veldig pris på at du tar deg tid til å forklare grundig. Tusen takk, ha en fin kveld :-))))

Blir frustrert over misforståelser og mistolkninger av regelverket; som sagt er NAV til for brukerne og ikke omvendt..

Alt godt til deg og dine også!

Gjest segunda
Skrevet

Blir frustrert over misforståelser og mistolkninger av regelverket; som sagt er NAV til for brukerne og ikke omvendt..

Alt godt til deg og dine også!

Jeg hadde ikke følelsen av at trygdekontoret (før NAV) var for brukerne og ikke omvendt for en del år siden. Jeg hadde heller ingen hyggelig opplevelse der i fjor sommer da jeg manglet en attest på at jeg var del av norsk folketrygd.

Erfaringene har fått meg til å tvile stort på kompetansen hos NAV ansatte, men for all del dette er ikke ment privat til deg. Jeg tror ikke du er de jeg reagerte på.

Saksbehandleren min på trygdekontoret støttet arbeidsgiver i å prøve og stenge meg ut av arbeidslivet for en del år tilbake.

Skrevet

Takker :o)

He he, jeg likte tilnavnet ditt, "vår egen navdoler" ;o)

Skal ikke spørre mer jeg nå, jeg visste det med at jeg må svare nei. Nå skal ikke jeg på ferie uansett *sutrer litt over det* ;o), men OK å vite til senere. Så takk igjen for svar.

Gjest Ekte NAV-ansatt
Skrevet

Jeg hadde ikke følelsen av at trygdekontoret (før NAV) var for brukerne og ikke omvendt for en del år siden. Jeg hadde heller ingen hyggelig opplevelse der i fjor sommer da jeg manglet en attest på at jeg var del av norsk folketrygd.

Erfaringene har fått meg til å tvile stort på kompetansen hos NAV ansatte, men for all del dette er ikke ment privat til deg. Jeg tror ikke du er de jeg reagerte på.

Saksbehandleren min på trygdekontoret støttet arbeidsgiver i å prøve og stenge meg ut av arbeidslivet for en del år tilbake.

''Jeg hadde ikke følelsen av at trygdekontoret (før NAV) var for brukerne og ikke omvendt for en del år siden. Jeg hadde heller ingen hyggelig opplevelse der i fjor sommer da jeg manglet en attest på at jeg var del av norsk folketrygd.

Saksbehandleren min på trygdekontoret støttet arbeidsgiver i å prøve og stenge meg ut av arbeidslivet for en del år tilbake.''

Jeg er tidligere Aetat-ansatt, uten å fordømme de med bakgrunn fra trygdeverket eller sosialataten.

Vi kan alle gjøre feil, og lovverket NAV baserer seg på er svært komplekst! Dessuten er det i en del tilfeller rom for skjønnsmessig vurdering, og dessverre opplever noen brukere at de er prisgitt saksbehandleren :-(

Velger likevel å tro at de fleste NAV-ansatte utøver skjønn etter beste evne og innenfor lovverket.

Dette rokker ikke ved at NAV er til for brukerne og ikke omvendt ;-)

NAV-reformen blei etter min mening iverksatt for tidlig, men forhåpentligvis fungerer den etter intensjonene etter hvert!

Gjest Ekte NAV-ansatt
Skrevet

[quote name=Shira :o)' timestamp='1274043326' post='4360805]

Takker :o)

He he, jeg likte tilnavnet ditt, "vår egen navdoler" ;o)

Skal ikke spørre mer jeg nå, jeg visste det med at jeg må svare nei. Nå skal ikke jeg på ferie uansett *sutrer litt over det* ;o), men OK å vite til senere. Så takk igjen for svar.

Bare hyggelig, håper du / dere får en flott ferie snart :-)

Gjest segunda
Skrevet

''Jeg hadde ikke følelsen av at trygdekontoret (før NAV) var for brukerne og ikke omvendt for en del år siden. Jeg hadde heller ingen hyggelig opplevelse der i fjor sommer da jeg manglet en attest på at jeg var del av norsk folketrygd.

Saksbehandleren min på trygdekontoret støttet arbeidsgiver i å prøve og stenge meg ut av arbeidslivet for en del år tilbake.''

Jeg er tidligere Aetat-ansatt, uten å fordømme de med bakgrunn fra trygdeverket eller sosialataten.

Vi kan alle gjøre feil, og lovverket NAV baserer seg på er svært komplekst! Dessuten er det i en del tilfeller rom for skjønnsmessig vurdering, og dessverre opplever noen brukere at de er prisgitt saksbehandleren :-(

Velger likevel å tro at de fleste NAV-ansatte utøver skjønn etter beste evne og innenfor lovverket.

Dette rokker ikke ved at NAV er til for brukerne og ikke omvendt ;-)

NAV-reformen blei etter min mening iverksatt for tidlig, men forhåpentligvis fungerer den etter intensjonene etter hvert!

Jeg klaget saksbehandleren skriftlig til trygdesjefen og fikk skriftlig beklagelse tilbake. Hun var og er fremdeles uegnet til å jobbe med mennesker.

I fjor dro jeg til NAV og ba om attest om at jeg er en del av norsk folketrygd. Jeg ble først nektet med den begrunnelse at jeg ikke var norsk statsborger. Jeg sa at det var jeg og spurte om jeg virkelig skulle ta med pass. Da fikk jeg beskjed om at jeg ikke kunne få det siden jeg ikke var født norsk statsborger. Jeg kom dit dagen etter og ga meg ikke før jeg fikk snakke med en leder og klaget over fremgangsmåten. Det var ikke måte på beklagelser.

Statsborgerskap har ingenting med medlemsskap i folketrygden å gjøre, og hvis jeg hadde vært gift med en nordmann hadde jeg ikke møtt denne holdningen. Det er etternavnet mitt som tilsier at jeg er født et annet sted, og har sannsynligvis hatt et annet statsborgerskap før. Det kan man likevel ikke være sikker på.

Tenk hvis jeg hadde vært fra Somalia og mørk i ansiktet.

Skrevet

Men det er da ingen hokus pokus å bruke VPN, og nå bruker jeg hjemme-IP-adressen min til å poste dette innlegget, selv om jeg faktisk er i utlandet. Det ser *helt* identisk ut som om jeg satt hjemme.

(Jeg sender dog ikke meldekort.)

Med vennlig hilsen

vpn?

Skrevet

Bare hyggelig, håper du / dere får en flott ferie snart :-)

Takk :o)

Gjest Ekte NAV-ansatt
Skrevet

Jeg klaget saksbehandleren skriftlig til trygdesjefen og fikk skriftlig beklagelse tilbake. Hun var og er fremdeles uegnet til å jobbe med mennesker.

I fjor dro jeg til NAV og ba om attest om at jeg er en del av norsk folketrygd. Jeg ble først nektet med den begrunnelse at jeg ikke var norsk statsborger. Jeg sa at det var jeg og spurte om jeg virkelig skulle ta med pass. Da fikk jeg beskjed om at jeg ikke kunne få det siden jeg ikke var født norsk statsborger. Jeg kom dit dagen etter og ga meg ikke før jeg fikk snakke med en leder og klaget over fremgangsmåten. Det var ikke måte på beklagelser.

Statsborgerskap har ingenting med medlemsskap i folketrygden å gjøre, og hvis jeg hadde vært gift med en nordmann hadde jeg ikke møtt denne holdningen. Det er etternavnet mitt som tilsier at jeg er født et annet sted, og har sannsynligvis hatt et annet statsborgerskap før. Det kan man likevel ikke være sikker på.

Tenk hvis jeg hadde vært fra Somalia og mørk i ansiktet.

Beklager på det sterkeste at du har opplevd dette!

Nå er heldigvis NAV kobla elektronisk mot Folkeregisteret, så ingen kan ta deg på navn eller hudfarge. Det er personnummer eller D-nummer som avgjør utfall av rettigheter pr i dag.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...