Gå til innhold

Meldekort og feriereise

Anbefalte innlegg

Skrevet

hvorfor gjør du det hvis det er så dyrt?

Jeg gjør det ikke. Jeg mente at hvis man må bruke mobilen til å surfe i utlandet (av en eller annen årsak) så er det dyrt.

Med vennlig hilsen

• Svar 86
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

15

• cathlin

12

• tusseline

2

• Angustia

2

Mest aktive i denne tråden

Gjest segunda
Skrevet

Beklager på det sterkeste at du har opplevd dette!

Nå er heldigvis NAV kobla elektronisk mot Folkeregisteret, så ingen kan ta deg på navn eller hudfarge. Det er personnummer eller D-nummer som avgjør utfall av rettigheter pr i dag.

Dette er ikke din feil, og har ingenting med deg å gjøre. Jeg påstår ikke at alle NAV-ansatte er så lite kompetente og uvitende, men innrømmer gjerne at jeg vil være skeptisk hvis jeg trenger noe derfra i fremtiden.

Noe så enkelt som å attestere at de som har fast adresse i Norge er medlemmer av folketrygden burde man få med engang. Jeg ga gjerne frist i noen dager slik at de kunne få det lest over pga. at det var på engelsk.

Skrevet

vpn?

En krypter "kanal" gjennom internettet fra f. eks. et hotell, til routeren jeg har hjemme. Da går all trafikk dit (uten at noen på hotellet kan lese den), og ut på nett hjemmefra, akkurat som om jeg satt i stuen.

Du kan lese om det her:

http://no.wikipedia.org/wiki/Virtual_private_network

Med vennlig hilsen

Gjest segunda
Skrevet

En krypter "kanal" gjennom internettet fra f. eks. et hotell, til routeren jeg har hjemme. Da går all trafikk dit (uten at noen på hotellet kan lese den), og ut på nett hjemmefra, akkurat som om jeg satt i stuen.

Du kan lese om det her:

Med vennlig hilsen

Dette er dårlig gjort. Da kan ingen på hotellet lese det du skriver på dol;-)

Men ellers har jeg oppdaget at noen har snoket på mine nettsteder og gitt seg ut for å være meg. Jeg forstår ikke hvordan, men vedkommende har innrømmet det. Kan du forklare hvordan?

Skrevet

Du kan lese om det her:

Med vennlig hilsen

Oi, takk - det skal jeg lese litt mer om :)

Gjest Ekte NAV-ansatt
Skrevet

Dette er ikke din feil, og har ingenting med deg å gjøre. Jeg påstår ikke at alle NAV-ansatte er så lite kompetente og uvitende, men innrømmer gjerne at jeg vil være skeptisk hvis jeg trenger noe derfra i fremtiden.

Noe så enkelt som å attestere at de som har fast adresse i Norge er medlemmer av folketrygden burde man få med engang. Jeg ga gjerne frist i noen dager slik at de kunne få det lest over pga. at det var på engelsk.

Så enig med deg!

Dessverre har en god del brukere dårlig erfaring med NAV, fordi om det er flest kompetente medarbeidere i systemet.

Det er en av grunnene til at jeg hvisker *nav* når ukjente spør hvor jeg jobber. De sjeldne gangene jeg er "på by'n", sier jeg det aldri - klok av skade :-(

Skrevet

Dette er dårlig gjort. Da kan ingen på hotellet lese det du skriver på dol;-)

Men ellers har jeg oppdaget at noen har snoket på mine nettsteder og gitt seg ut for å være meg. Jeg forstår ikke hvordan, men vedkommende har innrømmet det. Kan du forklare hvordan?

Har vedkommende delt datamaskin eller lokalnettverk med deg?

Har du brukt samme passord på flere nettsteder?

Med vennlig hilsen

Gjest segunda
Skrevet

Har vedkommende delt datamaskin eller lokalnettverk med deg?

Har du brukt samme passord på flere nettsteder?

Med vennlig hilsen

Jeg har brukt samme passord på flere nettsteder, og jeg har delt nettverk med vedkommende.

Skrevet

Jeg har brukt samme passord på flere nettsteder, og jeg har delt nettverk med vedkommende.

Vedkommende kan ha spionert på nettverket. Det er meget lett å gjøre, særlig hvis nettet ikke er kryptert.

Vedkommende kan også ha sett eller på andre måter fanget opp passordet ditt.

Hvis vedkommende har tilgang til databasen på et av stedene du bruker passordet, kan han/hun ha lest det derfra.

Det er veldig mange muligheter.

Bruk alltid forskjellige passord overalt. Bruk gjerne en blanding av store og små bokstaver og noen tall. Den beste måten å finne på passord er å velge de første bokstavene i en setning du husker. Jeg skal gå 400 meter i kveld og 300 meter i morgen = Jsg4miko3mim. Lett å huske, vanskelig å knekke.

Med vennlig hilsen

Gjest segunda
Skrevet

Vedkommende kan ha spionert på nettverket. Det er meget lett å gjøre, særlig hvis nettet ikke er kryptert.

Vedkommende kan også ha sett eller på andre måter fanget opp passordet ditt.

Hvis vedkommende har tilgang til databasen på et av stedene du bruker passordet, kan han/hun ha lest det derfra.

Det er veldig mange muligheter.

Bruk alltid forskjellige passord overalt. Bruk gjerne en blanding av store og små bokstaver og noen tall. Den beste måten å finne på passord er å velge de første bokstavene i en setning du husker. Jeg skal gå 400 meter i kveld og 300 meter i morgen = Jsg4miko3mim. Lett å huske, vanskelig å knekke.

Med vennlig hilsen

Ja dette er sannsynlig, men er det også mulig at når vedkommende skrev som h*n var meg at h*n har fixet IP-adressen etter hvor jeg befant meg? Det er en datakyndig person.

Jeg har skiftet passord og dette var heller ikke på viktige steder så jeg tror ikke vedkommende har kommet innpå noe av betydning, men dette er en person med store problemer.

Skrevet

Ja dette er sannsynlig, men er det også mulig at når vedkommende skrev som h*n var meg at h*n har fixet IP-adressen etter hvor jeg befant meg? Det er en datakyndig person.

Jeg har skiftet passord og dette var heller ikke på viktige steder så jeg tror ikke vedkommende har kommet innpå noe av betydning, men dette er en person med store problemer.

Veldig mye er mulig, fra å "overta" maskinen din, til å gjette på passord. Så lenge maskinen din har oppdatert firewall/antivirus så er det ikke noe videre farlig om vedkommende kjenner til IP-adressen på routeren din.

Med vennlig hilsen

Gjest segunda
Skrevet

Veldig mye er mulig, fra å "overta" maskinen din, til å gjette på passord. Så lenge maskinen din har oppdatert firewall/antivirus så er det ikke noe videre farlig om vedkommende kjenner til IP-adressen på routeren din.

Med vennlig hilsen

Nei, men hvis jeg f.eks. reiser til Tyskland med pc'n min er det da mulig å fake IP-adresse slik at hun ser ut fra Tyskland?

Skrevet

Nei, men hvis jeg f.eks. reiser til Tyskland med pc'n min er det da mulig å fake IP-adresse slik at hun ser ut fra Tyskland?

Det er teknisk mulig, men man må installere ting på din datamaskin for å få det til. Det er rimelig avansert.

Med vennlig hilsen

Gjest segunda
Skrevet

Det er teknisk mulig, men man må installere ting på din datamaskin for å få det til. Det er rimelig avansert.

Med vennlig hilsen

Det er definitivt umulig at noen har installert noe på min datamaskin.

Skrevet

Det er definitivt umulig at noen har installert noe på min datamaskin.

Ingenting er umulig, for det kan jo gjøres via nettverksoppkoblingen din (ikke nødvendig med tilgang til tastatur), men det skal mye til. Du ville nok ha funnet det da du scannet maskinen.

Med vennlig hilsen

Gjest segunda
Skrevet

Ingenting er umulig, for det kan jo gjøres via nettverksoppkoblingen din (ikke nødvendig med tilgang til tastatur), men det skal mye til. Du ville nok ha funnet det da du scannet maskinen.

Med vennlig hilsen

Det spiller ikke så stor rolle lenger. Jeg tror dette er oppklart, men det har vært en spesiell sak.

Gjest runa i ulla
Skrevet

Nei, de kan visstnok lese IP-adressen og den skal være norsk... :-/

Jeg har sendt utallige meldekort fra både Tyrkia og Kypros, det er virkelig ikke noe problem.

Gjest åsheim
Skrevet

Hvis man vet hva man gjør er det ikke noe problem å få en norsk IP-adresse, selv om man er i utlandet.

Jeg gjør det nå.

Med vennlig hilsen

Ok.

Gjest åsheim
Skrevet

[quote name=Shira :o)' timestamp='1274013073' post='4360181]

Å, det var nytt for meg. Er du sikker, eller har du bare hørt det? Må jo være mye jobb dersom de skal sjekke det også.

Kan det være at de sjekker det ved mistanke?

Det var en sosionom som sa det til meg. Hun syntes det var ganske tåpelig at det skal bli vanskeligere å reise til utlandet når man er trygdet.

Jeg vet ikke nok om dette. Vet bare at hun sa at de kan lese IP-adressen...

Gjest åsheim
Skrevet

Men hvis man sender via internett fra en norsk mobiltelefon i utlandet, vil ikke IP-adressen være norsk? Og hva om man var en svipptur i Sverige en søndag og sender via mobilen.. Hm. Jeg tror ikke dette er sant.

Jeg vet ikke nok om det til å si mer om det egentlig. Det var en sosionom som sa det til meg. Det er visst for å forsikre seg om at man ikke er i utlandet. Men jeg vet ikke stort om IP-adresser utenom det hun fortalte meg.

Men jeg husker en dame oppi Nord-Norge som klaget over dette for nærmeste matbutikk var i Sverige og hvis hun ikke lenger kunne dra til denne måtte hun kjøre i 2 timer eller noe sånt. Jeg synes dette høres helt tåpelig ut. Vet ikke hvor strenge de er. Vil tro at man kan på Harrytur en dag :-P

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...