Gå til innhold

Tidsbegrenset ufør og saksbehandling

Anbefalte innlegg

Gjest lurer jeg på
Skrevet

Er det min faste saksbehandler som skal vurdere om jeg fortsatt skal ha uføretrygd, eller nå arbeidsavklaringsstønad?

Hvor detaljert må en skrive en slik søknad når en er uføretrygdet midlertidig og de har alle tenkelige papirer på meg?

Gjest Nerda
Skrevet

Jeg kan dessverre ikke gi noe svar om saksbehandler/ev. bytte av denne. Ønsker du å komme på varig uførepensjon, må du søke spesielt om dette, samt legge fram en spesialisterklæring fra legespesialist eller psykolog som dokumentasjon på uførheten. Det finnes egne skjema for søknad på uførepensjon. I alle fall gjorde det det da jeg søkte for et par år siden. NAV skal for øverig være behjelpelig med informasjon om hvordan du går fram og hva som skal/bør være med i en søknad.

Når det gjelder saksbehandlere, så ville det nok ikke forundre meg om saken ble sendt over til en annen (NAV er bare sånn, saksbehandlere skifter på som om de skulle jobba i Nordsjøen). Uførepensjon går nok også under en litt annen fløy enn AAP. Men skal du videreføres til en annen saksbehandler mens du er i dialog med NAV, så skal det selvsagt ikke være et bråskifte.

Skrevet

Det er nav som avgjør hvilken stønad du får. Om det blir din faste saksbehandler eller ikke vet jeg ikke noe om. Det er jo stadig omrokkeringer på nav.

Dersom det er snakk om forlengelse av midlertidig uføretrygd er det nå aap - eget skjema på nav sine sider.

Er det varig er det et eget skjema for det. Da må du svartmale, og begrunne godt hvorfor det er umulig for deg å være i arbeid.

Mest mulig informasjon og dokumentasjon til nav er min erfaring. Jo flere erklæringer jo bedre.. Selv om de skal ha alle dine papirer så er det ikke et ukjent fenomen at nav roter så jeg ville sendt mest mulig.

Gjest lurer jeg på
Skrevet

Det er nav som avgjør hvilken stønad du får. Om det blir din faste saksbehandler eller ikke vet jeg ikke noe om. Det er jo stadig omrokkeringer på nav.

Dersom det er snakk om forlengelse av midlertidig uføretrygd er det nå aap - eget skjema på nav sine sider.

Er det varig er det et eget skjema for det. Da må du svartmale, og begrunne godt hvorfor det er umulig for deg å være i arbeid.

Mest mulig informasjon og dokumentasjon til nav er min erfaring. Jo flere erklæringer jo bedre.. Selv om de skal ha alle dine papirer så er det ikke et ukjent fenomen at nav roter så jeg ville sendt mest mulig.

Takk for svar. Nå har de dokumentasjon for snart et tiår bakover, med diagnoser og tidligere tidsbegrenset uføretrygd. Så jeg vet ikke hvor grundig jeg må være da? Er det nødvendig med så mange erklæringer da? Jeg kan få en ny fra psykologen min i tillegg til fastlegen kanskje. Jeg har vært i systemet i godt over ti år. Jeg har vært på et attføringstiltak nå, er likevel ikke helt klar til å prøve meg i jobb. Så nå må jeg søke om ny trygd for en periode, forhåpentligvis ikke for så lenge.

Skrevet

Takk for svar. Nå har de dokumentasjon for snart et tiår bakover, med diagnoser og tidligere tidsbegrenset uføretrygd. Så jeg vet ikke hvor grundig jeg må være da? Er det nødvendig med så mange erklæringer da? Jeg kan få en ny fra psykologen min i tillegg til fastlegen kanskje. Jeg har vært i systemet i godt over ti år. Jeg har vært på et attføringstiltak nå, er likevel ikke helt klar til å prøve meg i jobb. Så nå må jeg søke om ny trygd for en periode, forhåpentligvis ikke for så lenge.

Når det er snakk om en periode blir det arbeidsavklaringspenger. Midlertidig ufør, attføring og rehabiliteringspenger er slått sammen.

Jeg er ikke saksbehandler, så jeg vet ikke hvor mye de trenger. Men jeg ville uansett lagt ved oppdaterte erklæringer.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...