Gå til innhold

Pavlova - ikke eddik og maizena

Anbefalte innlegg

Gjest prust
Skrevet

Jeg har i dag funnet ut at jeg vil lage pavlova kake til i morgen, altså en marengsbunn i kveld og lage den til i morgen. Har frukt og bær.

Men jeg mangler eddik og maizena. Kan jeg bruke vanlig pikekyss-oppskrift, der er det bare eggehvite og sukker - men jeg kan jo ha i litt salt også.

Eller kan jeg bruke noe annet i stedet for maizena og eddik?

matildes mor
Skrevet

Du kan fint lage marengsbunn uten. Det hender jeg lager marengsbunn som når jeg lager verdens beste-altså kun med eggehviter og sukker. Lykke til :-)

Skrevet

Eddiken gjør det vel litt seigere, og maizenaen binder røra så den ikke blir så fragil. Men det går helt sikkert greit å lage uten begge deler.

Gjest prust
Skrevet

Eddiken gjør det vel litt seigere, og maizenaen binder røra så den ikke blir så fragil. Men det går helt sikkert greit å lage uten begge deler.

Eddik og maizena er vel kanskje noe en bør ha i huset....

Men - nå laget jeg den med kun eggehviter, sukker og ørlite salt. Den ser nå fin ut i ovnen.

Den er litt lysebrun oppå nå, etter 30 minutter. Skal visst stå 50 minutter,. Er litt redd for å steke den for mye...

Gjest prust
Skrevet

Du kan fint lage marengsbunn uten. Det hender jeg lager marengsbunn som når jeg lager verdens beste-altså kun med eggehviter og sukker. Lykke til :-)

Ja, jeg fant Verdens beste oppskriften min, og fulgte den. Ser ganske bra ut i ovnen.

Steker du den i hele 50 minutter? Er litt redd for at det skal bli for mye....

Skrevet

6 eggehviter

3 dl sukker

1 dl melis

2 ts potetmel

2 ts vaniljesukker

Bland alt sammens og piskes i ca 10 min

stekes ved 180 grader i en og en halv time , midt i ovnen.

Så , har du ingrediensene til denne , kan den anbefales : )

Gjest prust
Skrevet

6 eggehviter

3 dl sukker

1 dl melis

2 ts potetmel

2 ts vaniljesukker

Takk! Potetmel tenkte jeg ikke på....

Men nå står kaka i ovnen. Skal huske din oppskrift til neste gang!

Skrevet

6 eggehviter

3 dl sukker

1 dl melis

2 ts potetmel

2 ts vaniljesukker

Ikke 180 grader , men 140 !!!!

Gjest prust
Skrevet

Kaka ble helt fantastisk god!!!! Noe av det beste jeg har smakt på lenge :-)

Hadde vanlig marengsbunn som var veldig lite stekt i midten (stekte den i 50 min på først 160 grader litt, så 100 grader)

Hadde på vaniljekrem + jordbær + blåbær. Mmmmmmmm!

Skrevet

Jeg prøvde å lage en slik kake. Dvs. at jeg jeg stekte marengsen i porsjonsstykker.

Pyntet den på søndag og serverte den på mandag. Det funka ikke. Marengsen ble myk og det lå en "sørpe" rundt på fatet.....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...