Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan vasker du bunadskjorta di? Linskjorte.

Greit i vaskepose på finvask i maskinen eller.....?

Gjest togli
Skrevet

Vasker den før jeg legger den bort (IKKE stryk den da) og rett før bruk (+ stryking). Vasker den på 60 grader i Mielemaskin og bruker OMO. Ved spesiell tråd på broderiet bør den ikke vaskes på så mye som 60 grader.

Skrevet

Vasker skjortene(bomull) på 40 grader med ullvaskemiddel. Bruker flekkmiddel på vanskelige flekker.

Du bør ikke stryke skjorten før du henger den bort, da den vil gulne. Det beste er å bare vaske den, og så legge den i en liten pose så lufttett som mulig.

Skrevet

De siste årene har jeg vasket linskjorta mi i maskin på 40C finvask. Tidligere da skjorta var ny ble den håndvasket og hengt opp dryppvåt.

Skrevet

Jeg har gjort det i alle de 17 år jeg har hatt min bunadskjorte, den er i en blanding av lin og bomull. Har gjerne vasket den på 60 grader med vanlig hvitvask-middel (Omo f.eks.) og det har gått helt fin. :o)

mariaflyfly
Skrevet

Jeg kjører den på ullprogram og 30 grader i maskina.

Skjønner at jeg må revurdere min oppbevaring av skjorta. I går formiddag fant jeg den nederst i skittentøykurven, der den antagelig har ligget ganske nøyaktig ett år...

Gjest prust
Skrevet

Jeg kjører den på ullprogram og 30 grader i maskina.

Skjønner at jeg må revurdere min oppbevaring av skjorta. I går formiddag fant jeg den nederst i skittentøykurven, der den antagelig har ligget ganske nøyaktig ett år...

''Skjønner at jeg må revurdere min oppbevaring av skjorta. I går formiddag fant jeg den nederst i skittentøykurven, der den antagelig har ligget ganske nøyaktig ett år...''

Neimen, fyda, flyfly!!!

Du er jammen verre enn meg :-DDDD

mariaflyfly
Skrevet

''Skjønner at jeg må revurdere min oppbevaring av skjorta. I går formiddag fant jeg den nederst i skittentøykurven, der den antagelig har ligget ganske nøyaktig ett år...''

Neimen, fyda, flyfly!!!

Du er jammen verre enn meg :-DDDD

Hehe, og hadde jeg ikke bestemt meg for å ta en liten tur på skolen i går ettermiddag for å hilse på ungene, hadde den jaggu ligget der ett år til. ;)

Jeg hadde egentlig lesedag i går. Fikk gjort ganske mye på morran, kl 12 bestemte jeg meg for å legge turen til skolen på ettermiddagen. Lokaliserte bunadskjorta i skittentøykurven, vaska den på hurtigprogram, strøyk den våt og tok den på kl 15 - fortsatt relativt fuktig. ;)

Skrevet

Ikke fortell mora mi det.... men jeg vasker den på ullprogram med veldig kort sentrifugering. Bruker Milo.

Den blir så fin atte:-)

Gjest Kayia
Skrevet

Jeg vasker min i maskina på 40 grader, iallefall dersom den ikke har noen spesielt vriene flekker. I snitt skjer dette max 3 ganger pr år, så det tror jeg lintøy tåler... ;-)

Jeg stryker den (uten stivelse) med en gang jeg tar den ut av maskina, og henger den til tørk før jeg pakker den vekk til neste gangs bruk. Flere påstår at den gulner når man stryker den før man henger den bort, men jeg har gjort dette i 20 år, og min skjorte er fremdeles kritthvit og fin ennå. :)

Skrevet

Takk til alle sammen for tips.

Har hatt bunad i 6 år nå, alltid vasket skjorta for hånden, men nå tror jeg at jeg tar sjansen på maskinvask:-)

Gjest Tatjana
Skrevet

Jeg vasker dem på 40 grader i maskin med Milo.

Jeg snakket med noen slike "bunadsdamer" for noen år siden, og de var alle fullstendig sjokkert over at jeg gjorde dette. Jeg fikk en lang forklaring om at bunadskjorter er kulturhistorie og bla bla bla. Ja, vel, jeg vil gjerne gå kledd i et stykke _ren_ kulturhistorie jeg. En av kvinnene så det som et kall å opplyse meg, og hun forklarte meg da at bunadskjorter må håndvaskes forsiktig, og verken vris eller sentrifugeres. For øvrig må den også vaskes i badekar, fordi en bøtte eller vaskekum ikke er stor nok - da må skjorten krølles sammen under vask og det går ikke bra. Sa damene.

Jeg gjentok at jeg har alltid vasket bunadskjorte i vaskemaskin, det samme har min mor gjort, og det har gått helt fint. Damene påpekte likevel at det er feil, og jeg vet med sikkerhet at en av dem ikke har tilgitt meg enda. Dette er omtrent seks år siden... Hun påpeker det hvis jeg treffer henne på 17. mai. Og jeg ler litt i mitt stille sinn.

:-)

Skrevet

Jeg vasker dem på 40 grader i maskin med Milo.

Jeg snakket med noen slike "bunadsdamer" for noen år siden, og de var alle fullstendig sjokkert over at jeg gjorde dette. Jeg fikk en lang forklaring om at bunadskjorter er kulturhistorie og bla bla bla. Ja, vel, jeg vil gjerne gå kledd i et stykke _ren_ kulturhistorie jeg. En av kvinnene så det som et kall å opplyse meg, og hun forklarte meg da at bunadskjorter må håndvaskes forsiktig, og verken vris eller sentrifugeres. For øvrig må den også vaskes i badekar, fordi en bøtte eller vaskekum ikke er stor nok - da må skjorten krølles sammen under vask og det går ikke bra. Sa damene.

Jeg gjentok at jeg har alltid vasket bunadskjorte i vaskemaskin, det samme har min mor gjort, og det har gått helt fint. Damene påpekte likevel at det er feil, og jeg vet med sikkerhet at en av dem ikke har tilgitt meg enda. Dette er omtrent seks år siden... Hun påpeker det hvis jeg treffer henne på 17. mai. Og jeg ler litt i mitt stille sinn.

:-)

Takk for langt svar:-)

I dag har jeg prøvd maskinvask for første gang, skjortene henger kritthvite ute i sola nå og ble veldig rene og fine.

Jeg hadde ikke Milo akkurat nå, men brukte Omo hvit. Jeg visste ikke om jeg skulle bruke skyllemiddel, droppa det.

Jeg vasket på ullprogram 40gr. med veldig kort og lett sentrifugering, stoppa maskinen etter noen få omdreininger av trommelen.

Kan i hvertfall ikke se at skjortene har tatt noen skade så jeg fortsetter nok med vasking på denne måten.

Gjest Tatjana
Skrevet

Takk for langt svar:-)

I dag har jeg prøvd maskinvask for første gang, skjortene henger kritthvite ute i sola nå og ble veldig rene og fine.

Jeg hadde ikke Milo akkurat nå, men brukte Omo hvit. Jeg visste ikke om jeg skulle bruke skyllemiddel, droppa det.

Jeg vasket på ullprogram 40gr. med veldig kort og lett sentrifugering, stoppa maskinen etter noen få omdreininger av trommelen.

Kan i hvertfall ikke se at skjortene har tatt noen skade så jeg fortsetter nok med vasking på denne måten.

Gjør det du. Bare ikke fortell det til Bunadspolitiet ,-).

Skrevet

Gjør det du. Bare ikke fortell det til Bunadspolitiet ,-).

Lover det:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...