Gå til innhold

Handicap skilt

Anbefalte innlegg

Gjest Skilt til bil
Skrevet

Hvor kan man søke om å få handicap skilt til bil? NAV visste det ikke og jeg finner ingenting på nettet. Noen som vet?

Gjest Skilt til bil
Skrevet

Kommunen

Takk for svar, men de visste det heller ikke. Finner heller ikke skjema på nettsiden deres.. Oslo kommune

Onsdag1365380628
Skrevet

Er det skiltet du skal ha, eller søknad om å få sånn handikapbevis som sier noe om at du er handicappet og dermed kan på parkere på plasser som er forbeholdt disse?

En sånn søknad er det NAV som avgjør. Og du får da et bevis som du kan legge i frontruta. Noe mer trenger du ikke.

Ser litt for meg et større skilt som lyser at her er det en handicappet person, er det noe slikt du mener?

Gjest Skilt til bil
Skrevet

Er det skiltet du skal ha, eller søknad om å få sånn handikapbevis som sier noe om at du er handicappet og dermed kan på parkere på plasser som er forbeholdt disse?

En sånn søknad er det NAV som avgjør. Og du får da et bevis som du kan legge i frontruta. Noe mer trenger du ikke.

Ser litt for meg et større skilt som lyser at her er det en handicappet person, er det noe slikt du mener?

Det er en slik søknad jeg trenger, til kjæresten som har ME. Merkelig at NAV ikke visste noe om det...

Skrevet

Det er en slik søknad jeg trenger, til kjæresten som har ME. Merkelig at NAV ikke visste noe om det...

En slik søknad vil jeg tro må gå gjennom fastlegen?

Caloni Makaroni
Skrevet

Det er kommunen som skal gi deg søknadsskjema. Om de påstår at de ikke vet, så be om at de setter deg over til noen som vet, ev. at de leter gjennom sine tilgjengelige skjemaer.

Jeg har selv printet ut slike skjemaer, men fant det ikke da jeg raskt søkte på Trondheim kommunes hjemmesider nå, så det er mulig jeg gjorde det fra jobb, dvs. at man får tak i det på de interne sidene.

I Trondheim foregår det ved at man selv fyller ut en egenerklæring, og så er det et skjema fastlegen må fylle ut. Deretter sendes begge deler og et passbilde inn til oppgitt adresse, og så får du et bevis i posten. Jeg regner med at det fungerer noenlunde likt i alle kommuner, ettersom det er et bevis som gjelder i hele EØS.

I Oslo er forøvrig mange parkeringsplasser privateid, det må du ha i tankene når du skal parkere med beviset. Da gjelder ikke beviset.

Skrevet

Her er det servicekontoret i kommunen som utsteder det. (hvis det er sånt blått parkeringskort for forflytningshemmede du mener?)

Et skjema med opplysninger som jeg fylte ut + søknad/legeattest fra fastlegen og bilde leverte jeg der, de vurderer, godkjenner eller event. avslår etter disse opplysningene og legeattesten teller visst mest etter det de sa der.

Snakk med fastlegen, h*n bør jo vite gangen i det kanskje?

Skrevet

''En sånn søknad er det NAV som avgjør. Og du får da et bevis som du kan legge i frontruta. Noe mer trenger du ikke.''

Dette er feil. Det er kommunen som avgjør det, men den delen av kommunen er ikke nødvendigvis en del av NAV.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...