nick Skrevet 18. mai 2010 Skrevet 18. mai 2010 "Hun er som en gryende forsommerdag som farves av gjenskinnet av det norske flagg. Ja, så hvit som det hvite er kjolen, og så rødt som det rø’ hennes kinn, hennes øyne er blå som fiolen, hun er flagget som vaier i vind. Han har freidig og hvitlugget panne, og en lue i rødt har han fått. Med en lyseblå tiltro til landet står vår ungdom i rødt, hvitt og blått." Hmm. Gått ut på dato? Diskriminerende? Upassende? På skolen i går sto det en hel haug unger som ikke akkurat passet inn i sangen og skrålte på denne teksten. Det må jo føles litt underlig? Eller er det bare sånn det skal være på vår nasjonalistiske dag nr 1? 0 Siter
laban Skrevet 18. mai 2010 Skrevet 18. mai 2010 Dette er jo en beskrivelse av "to unge, nyutsprungne russ" Jeg tror faktisk jeg foretrekker den historiske varianten i forhold til hvordan de typisk framstår på 17. mai i våre dager, nå som dette er siste dagen og de er litt - eh - avblomstret. Ikke var det "tyve grader pluss" igår heller, så noen burde ta seg sammen. (Ja, jeg er rå på sangtekster.) Jeg tror ikke det skader avkommet vårt om de pugger noen gamle sangtekster. De snakker nok litt om hva de betyr også. "Ja, vi elsker" inneholder også noen linjer som ikke er helt selvforklarende og som føles litt historisk. 0 Siter
nick Skrevet 18. mai 2010 Forfatter Skrevet 18. mai 2010 Dette er jo en beskrivelse av "to unge, nyutsprungne russ" Jeg tror faktisk jeg foretrekker den historiske varianten i forhold til hvordan de typisk framstår på 17. mai i våre dager, nå som dette er siste dagen og de er litt - eh - avblomstret. Ikke var det "tyve grader pluss" igår heller, så noen burde ta seg sammen. (Ja, jeg er rå på sangtekster.) Jeg tror ikke det skader avkommet vårt om de pugger noen gamle sangtekster. De snakker nok litt om hva de betyr også. "Ja, vi elsker" inneholder også noen linjer som ikke er helt selvforklarende og som føles litt historisk. http://gfx.dagbladet.no/pub/artikkel/5/53/532/532956/UntitledX12_5_1208520849_1208520867.jpg Det var denne typen jeg hadde i tankene. Den uten lys lugg og blå øyne. Sangen er ikke helt tidsriktig, for å si det sånn. 0 Siter
laban Skrevet 18. mai 2010 Skrevet 18. mai 2010 http://gfx.dagbladet.no/pub/artikkel/5/53/532/532956/UntitledX12_5_1208520849_1208520867.jpg Det var denne typen jeg hadde i tankene. Den uten lys lugg og blå øyne. Sangen er ikke helt tidsriktig, for å si det sånn. Jeg forsto det. Jeg synes sangen kan brukes, men tolkes / forklares for de håpefulle, akkurat som man gjør det med andre sanger med historisk preg. 0 Siter
nick Skrevet 18. mai 2010 Forfatter Skrevet 18. mai 2010 Jeg forsto det. Jeg synes sangen kan brukes, men tolkes / forklares for de håpefulle, akkurat som man gjør det med andre sanger med historisk preg. Kult! Native nordmenn har blitt historiske! 0 Siter
blanke ark Skrevet 18. mai 2010 Skrevet 18. mai 2010 Vi sang den sammen med en gruppe russere som studerte norsk en gang. Og de himlet med øynene og lurte på hvordan i all verden vi kunne stå og synge noe så nasjonalistisk. Så en ting er hvordan vi tolker den med godvilje og historiske briller. En annen ting er hvordan det høres med et noe mer objektivt øre... Og til laban: Jovisst var det vel tyve grader pluss i går! Og vel så det. Det gjelder bare å være på rett kant av landet til rett tid 0 Siter
laban Skrevet 18. mai 2010 Skrevet 18. mai 2010 Kult! Native nordmenn har blitt historiske! Det er omtrent ingenting i det verset som stemmer med dagens russekull, så jeg ser det som svært lite problematisk at det påstås at de har lyst hår og blå øyne. Det hadde ikke alle i 1945, heller. 0 Siter
laban Skrevet 18. mai 2010 Skrevet 18. mai 2010 Vi sang den sammen med en gruppe russere som studerte norsk en gang. Og de himlet med øynene og lurte på hvordan i all verden vi kunne stå og synge noe så nasjonalistisk. Så en ting er hvordan vi tolker den med godvilje og historiske briller. En annen ting er hvordan det høres med et noe mer objektivt øre... Og til laban: Jovisst var det vel tyve grader pluss i går! Og vel så det. Det gjelder bare å være på rett kant av landet til rett tid Ikke "på benken i Studenterlund". Men det var oppholdsvær, så jeg klager ikke. 0 Siter
cathlin Skrevet 18. mai 2010 Skrevet 18. mai 2010 ''Eller er det bare sånn det skal være på vår nasjonalistiske dag nr 1?'' Det er bare sånn det skal være. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.