Gå til innhold

Ny jobb og venter barn

Gjest barn og jobb hånd i hånd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg syns jeg er i en komplisert situasjon og trenger noen råd! Vi venter et adoptivbarn til sommeren eller senest til høsten og vi kommer til å ordne oss sånn at vi deler på permisjonen etter de første 2 mnd. Da har jeg tenkt å jobbe f.eks.3 dager i uka og partneren min 2 dager i uka.

Jeg trives ikke spesielt godt i jobben min og er derfor på utkikk etter noe annet. Jeg har fått intervju til en jobb jeg har skikkelig lyst på, men det er bare et års vikariat. Jobben jeg har nå er fast. Jeg har veldig lyst til å søke permisjon fra jobben min og ta den andre jobben, hvis jeg blir tilbudt den. Jeg er til og med tilbøyelig til å si opp jobben min, hvis de ikke vil gi meg permisjon, og ta det vikariatet.

OK, her er spørsmålene...

1. Skal jeg si fra på den nye jobben (hvis jeg får den) at jeg kommer til å gå ut i foreldrepermisjon?

2. Skal jeg i det hele tatt bry meg om å søke ny jobb nå, i.o.m.at det er et vikariat og jeg ikke kommer til å jobbe fullt der uansett, pga.fødselspermisjonen? Jeg har jo et håp om at vikariatet kan bli noe mer senere... og jeg er virkelig interessert i den og jeg har virkelig ikke lyst til å fortsette i den jobben jeg har nå...

Gjest gå på intervjuet
Skrevet

Jeg ville gått på intervju.

Så villle jeg, på slutten av intervjuet, sagt at jeg var i en adopsjonsprosess, med antatt / usikker dato for hentereise, og hvor stor del av permisjonen du hadde tenkt å ta.

(Alternativt - ikke sagt noe på intervjuet, men sagt i fra når du evt ble tilbudt stillingen, og bedt om at de på nytt vurderte om de kunne tilby deg stillingen. da blir du ihvertfall i første omgang vurdert ut fra kvalifikasjoner).

Uansett ville jeg sagt at du var veldig interessert i en stilling hos dem senere også.

Hvis du får stillingen, kan du jo søke om permisjon fra jobben du har nå, før du takker ja til vikariatet.

men det er mange fordeler med å være i den gamle jobben når du skal jobbe halv stilling over tid, det kan være vanskelig å etablere seg på en ny jobb når man ikke jobber fult. Så kanskje det er like greit å bruke tiden i permsijon / redusert stilling til å søke nye jobber.

Men uansett ville jeg gått på intervjuet nå, og sett hvordan det går. Du behøver ikke bestemme noe før du har fått et tilbud, og søkt om permisjon.

Skrevet

Med tanke på at det kommer til å skje mye for deg de neste månedene, så bør du kanskje være litt forsiktig med å gape over for mye.

Å starte i ny jobb, samtidig som du får et adoptivbarn, kan bli ganske krevende.

Sett fra arbeidsgiver sin side (ny jobb) så er det nok lite gunstig å ansette en person som kommer til å være mye borte i permisjon den første tiden. Dette er vanskelig både med tanke på å få gitt god opplæring + at de kanskje trenger enda en person for å fylle din stilling. Som arbeidsgiver ville jeg følt meg lurt hvis en arbeidssøker unnlot å informere om planlagt fravær som hun var klar over da hun ble ansatt.

Sett fra din side, om du skulle få jobben på disse betingelsene, så kan det bli svært krevende å forholde seg til så mye nytt samtidig, både på jobb og hjemme.

Mitt råd er derfor at du tar en ting av gangen, og beholder din gamle jobb intill videre til du er ferdig med permisjonsperioden og ting har gått seg til hjemme med nytt barn.

Det at du ikke trives så godt, betyr kansklje ikke så mye når du allikevel skal jobbe redusert en periode. Det kan være en fordel å ha en fast og "trygg" jobb nå som privatlivet ditt kommer til å stå i fokus en periode.

Så ville jeg heller sett meg om etter ny jobb når permisjonen er over, og du har mere tid og fokus å bruke i en ny jobbsituasjon.

Gjest Elextra
Skrevet

Jeg ville av flere grunner ikke akseptert et års vikariat om jeg snart skulle ut i permisjon.

Selv om arbeidstaker har loven på sin side, ville jeg som arbeidsgiver følt meg ganske snytt om den som ble ansatt i et vikariat skulle ha permisjon og måtte ha visst om dette på det tidspunkt hun ble ansatt i vikariatet.

Skrevet

Dersom det er snakk om et års vikariat, og du nå vet at du kun kan jobbe halvt den tiden synes jeg blir feil.

Tenk på arbeidsgiver som trenger en annsatt i ett år da. Han må jo skaffe en vikar til.

Skrevet

Hold ut til du har fått barnet.

Når du skal ut i jobb igjen, kan du se om du finner noe annet.

Tror ikke jeg ville ha gått på et vikariat når du vet at du ikke kan være der mer enn halve tiden...

Selv om det ikke er ulovlig eller noe, setter du arb.giver i en vanskelig situasjon og deg selv i et dårlig lys.

Skrevet

Takk for svar alle sammen!

Greia er at det kan hende vikariatet kan bli forlenga... og hvordan skal jeg greie å huke den jobben hvis jeg ikke hopper på den nå...? Jeg kommer til å gå på intervjuet, si det som det er, at jeg har veldig lyst på jobben men at jeg ikke kan jobbe mer enn 50%. Så får det være opp til dem om de vil gi meg jobben eller ikke! Det er en jobb som i utgangspunktet ikke er 100%, tror den skal dekke mellom 50 og 100%, for de søker etter flere med litt forskjellige kompetanser, for å til sammen dekke et større fagområde.

Jeg er helt enig i at det er dumt å takke ja til en jobb der jeg ikke kommer til å være... og det er ikke lurt å sette seg inn i noe helt nytt samtidig som vi har et nytt barn. Men jeg har så lyst på jobben, og jeg mistrives i en del av arbeidsoppgavene mine i den jobben jeg har nå. Her jeg bor vokser ikke drømmejobbene på trær akkurat heller.

Men takk for alle råd, godt å få lufta problemstillingene og høre andre legge dem ut, så får jeg litt perspektiv på saker og ting.

Skrevet

Takk for svar alle sammen!

Greia er at det kan hende vikariatet kan bli forlenga... og hvordan skal jeg greie å huke den jobben hvis jeg ikke hopper på den nå...? Jeg kommer til å gå på intervjuet, si det som det er, at jeg har veldig lyst på jobben men at jeg ikke kan jobbe mer enn 50%. Så får det være opp til dem om de vil gi meg jobben eller ikke! Det er en jobb som i utgangspunktet ikke er 100%, tror den skal dekke mellom 50 og 100%, for de søker etter flere med litt forskjellige kompetanser, for å til sammen dekke et større fagområde.

Jeg er helt enig i at det er dumt å takke ja til en jobb der jeg ikke kommer til å være... og det er ikke lurt å sette seg inn i noe helt nytt samtidig som vi har et nytt barn. Men jeg har så lyst på jobben, og jeg mistrives i en del av arbeidsoppgavene mine i den jobben jeg har nå. Her jeg bor vokser ikke drømmejobbene på trær akkurat heller.

Men takk for alle råd, godt å få lufta problemstillingene og høre andre legge dem ut, så får jeg litt perspektiv på saker og ting.

Husk også på at mange ikke får tildeling så raskt som de tror. Uforutsette ting har skjedd i giverland før.

Permisjonsstarten din er dermed litt mer usikker enn om du hadde vært gravid. (Med forbehold om at dere er kommet så langt at det er svært lite sannsynlig.)

Gjest kerla
Skrevet

Jeg ville søkt på den nye jobben, men vært ærlig om situasjonen.

Skrevet

Jeg valgte å ringe og si fra at jeg ikke kommer på intervjuet. Jeg fikk en dårlig magefølelse av å skulle både lure til meg noe som ikke var rettmessig mitt og dessuten er det jo helt sant at jeg må tenke på barnet først! Så jeg blir i min nåværende jobb gjennom permisjonen kan det se ut som!

Og i den andre jobben var de tydelige på at hvis stillingen ble utlyst som mer permanent senere ville de gjerne jeg skulle søke på den igjen :)

Takk for at dere ville tenke høyt med meg!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...