Gå til innhold

Hvordan få tilbake pengene mine?

Anbefalte innlegg

Gjest linnake
Skrevet

Jeg og en venninne reiste sammen til syden. Jeg la ut for billettene, og skulle få tilbake pengene da hun fik feriepengene side, en dato mens hun var der nede.

Da hun fikk feriepengene, fikk hun noe mindre enn hun hadde forestilt seg, og satte ikke over en eneste krone til meg. Så ble hun blakk, og jeg måtte legge ut for både mat og drikke for henne mens vi var der nede...

Nå har hun slettet meg fra facebook og slik og svarer ikke på meldinger. Det er over ett år siden. Hvordan skal jeg få pengene mine?

Hvis jeg anmelder henne kan jeg vel risikere at alt blir henlagt og at hun går fri liksom...?

:(

Skrevet

Hun har tydeligvis "gått under jorden" i forhold til deg og har nok ikke til hensikt å betale for denne turen.

Litt avhengig av hvor dyr den var hadde jeg latt hele greia fare - det er hun som må leve med at hun er en drittsekk, ikke du.

Skrevet

Dersom du har skriftlig bevis for at hun skylder deg penger så kan du la kravet gå til inkasso på vanlig måte.

Hvis ikke må du bare anse saken som tapt. Sånt er surt...

brilleslangen
Skrevet

Du vil nok ikke se mer til de der pengene, har blitt en venninne fattigere, og er en erfaring rikere... (Og gjør nok neppe det samme på nytt)

Det er sure penger, men så lenge ho har gått under jorden har ho nok ikke tenkt å gjøre opp for seg, og det er vel i grunnen lite du kan gjøre med det så fremt du ikke har skriftlig bevis på at ho skylder deg penger...

Gjest høstløv
Skrevet

Du kan ikke gå til politianmeldelse av din venninne, fordi hun har ikke gjort noe kriminelt, du har lånt henne pengene av egen fri vilje.

Du kan ta det økonomiske kravet til forliksrådet, og hvis de der treffer beslutning om at hun skylder deg disse pengene, så kan du inndrive de på vanlig måte. Eks. ved at hun blir trukket i lønn, og hun vil få betalingsanmerkning inntil hun har gjort opp gjelden.

Skrevet

Hørtes ikke ut som noen god venninne..

Du får neppe pengene tilbake frivillig av henne.

Men du er en erfaring rikere, og har lært.

Jeg hadde nok ikke giddet å gå videre med saken, men hadde ikke gjort noe for å skjule overfor andre at hun ikke er til å stole på i alle fall...

Hadde nok gladelig delt erfaringene fra ferieturen med alle som ville høre på.

Skrevet

En anmeldelse vil nok ikke nytte her, med mindre du har konkrete bevis på at hun har skrevet under på noe.

Det er virkelig sure penger, men du får se det slik at du er "kvitt" en person som nok ikke var så god venninne som hun vill ga utrykk for, og du har blitt en dyrekjøpt erfaring rikere.

Gå videre, og del gjerne dine erfaringe med andre, så de ikke gjør det samme.

Forøvrig gikk jeg selv i samme fella for noen år siden, riktignok delte vi på bilettutgifte o.l , men mesteparten av matutgiftene falt på meg. Vi er ikke så gode venner lenger for å si det sånn og er mest bare på hils når vi møtes.

Gjest Elextra
Skrevet

Jeg ville sendt en bestemt e-post eller brev hvor du minner henne om pengene hun skylder. Vær saklig og klar, og spar kopi for fremtidig referanse, i tilfelle hun siden vil late som hun ikke har forstått.

Om hun på tross av dette ikke betaler ville jeg gjort mitt beste for å glemme hele saken (og evt. også venninnen).

Gjest Dolores77
Skrevet

Så utspekulert da, tenk å slette deg osv og kutte all kontakt, for å slippe å betale!.

Har du nr hennes? Ring henne, skriv brev,

tru med anmeldelse og fortell henne hvor dårlig gjort det er å stikke av fra regninga p å denne måten.

Gjest sjaffernn
Skrevet

Jeg ville skrevet et saklig brev og sendt det rekommandert. Dersom du har jusshjelpen i nærheten ville jeg fått hjelp av dem til å sette det opp.

Dersom det ikke hjalp ville jeg skrevet det ut på nytt, og fått to store karer til å levere det til henne.

Verken jusshjelpas logo, rekommanderte sendinger eller store karer har noen betydning i seg selv, det er kun for å formidle at du faktisk mener det.

Gjest slik går du fram
Skrevet

Det er en 2 års foreldelsesfrist på økonomiske krav såvidt jeg vet. Var jeg deg, ville jeg sende henne et skriftlig krav med oppsatt regnskap. Samt en dato for betalingsfrist.

Så ville jeg sendt purring 2 ganger hvis det ikke ble betalt.

Så ville jeg sende en advarsel om at saken vil gå til forliksrådet, og føy da også til de utgiftene som er til dette (tror det er rundt 800 kr)

Deretter (ved fortsatt manglende betaling) ville jeg tatt saken til forliksrådet.

Slike vennskap er ikke verdt å ta vare på.

Jeg var i en liknende situasjon en gang, og angrer på at jeg ikke fulgte prosedyren ovenfor, og så gikk 2 år og så hadde jeg ikke noe jeg skulle ha sagt.

Skrevet

Det er en 2 års foreldelsesfrist på økonomiske krav såvidt jeg vet. Var jeg deg, ville jeg sende henne et skriftlig krav med oppsatt regnskap. Samt en dato for betalingsfrist.

Så ville jeg sendt purring 2 ganger hvis det ikke ble betalt.

Så ville jeg sende en advarsel om at saken vil gå til forliksrådet, og føy da også til de utgiftene som er til dette (tror det er rundt 800 kr)

Deretter (ved fortsatt manglende betaling) ville jeg tatt saken til forliksrådet.

Slike vennskap er ikke verdt å ta vare på.

Jeg var i en liknende situasjon en gang, og angrer på at jeg ikke fulgte prosedyren ovenfor, og så gikk 2 år og så hadde jeg ikke noe jeg skulle ha sagt.

Hvis hun først skal gå frem, var det fornuftig å sende henne et skriftlig krav med oppsatt regnskap.

Men, deretter tror jeg jammen jeg hadde overlatt kravet til et inkassobyrå. Velg et lite et, som får sine inntekter ved gebyrene de legger oppå, og som følger godt opp.

Da får du dine penger, samt hjelp til å drive inn pengene. Hvis nødvendig sender inkassobyrået da saken til forliksrådet og legger på de 800,-. Vil tro du står sterkere hvis hun får et inkassobyrå på nakken, for det ødelegger utrolig mye hvis hun får betalingsanmerkning.

Du slipper i alle fall masse bry og styr, hvis du velger å sette bort innkrevingsjobben.

Mary Poppins
Skrevet

Hvis hun først skal gå frem, var det fornuftig å sende henne et skriftlig krav med oppsatt regnskap.

Men, deretter tror jeg jammen jeg hadde overlatt kravet til et inkassobyrå. Velg et lite et, som får sine inntekter ved gebyrene de legger oppå, og som følger godt opp.

Da får du dine penger, samt hjelp til å drive inn pengene. Hvis nødvendig sender inkassobyrået da saken til forliksrådet og legger på de 800,-. Vil tro du står sterkere hvis hun får et inkassobyrå på nakken, for det ødelegger utrolig mye hvis hun får betalingsanmerkning.

Du slipper i alle fall masse bry og styr, hvis du velger å sette bort innkrevingsjobben.

Hvordan skal hun bevise at denne jenta skylder henne penger og at hun ikke bare har fått pengene?

Skrevet

Hvordan skal hun bevise at denne jenta skylder henne penger og at hun ikke bare har fått pengene?

Ja, du sier noe...

Får håpe de har noe skriftlig skrevet ned, i form av mailer i alle fall.. Hun har vel også dokumentert alle gangene hun har purret på pengene sine.

Jeg skjønner hun vil ha tilbake pengene sine, og synes det er utrolig frekt av venninnen.

Mary Poppins
Skrevet

Ja, du sier noe...

Får håpe de har noe skriftlig skrevet ned, i form av mailer i alle fall.. Hun har vel også dokumentert alle gangene hun har purret på pengene sine.

Jeg skjønner hun vil ha tilbake pengene sine, og synes det er utrolig frekt av venninnen.

''Jeg skjønner hun vil ha tilbake pengene sine, og synes det er utrolig frekt av venninnen.''

Helt enig! Jeg skjønner ikke hvordan denne såkalte venninnen klarer å sove godt om natten.

Gjest linnake
Skrevet

Dersom du har skriftlig bevis for at hun skylder deg penger så kan du la kravet gå til inkasso på vanlig måte.

Hvis ikke må du bare anse saken som tapt. Sånt er surt...

Jeg har skriftlig bevis via facebookbrev jeg har printet ut...

vet ikke om det er bra nok, men..

Skrevet

Jeg har skriftlig bevis via facebookbrev jeg har printet ut...

vet ikke om det er bra nok, men..

Det vet jeg ikke, men har du noe skriftlig så har du i alle fall en sjanse. Da bør du prøve å sende henne en giro med innnbetalingsfrist først. Om ikke noe skjer da så blir det inkasso.

Jeg vet ikke eksakt hvordan man går frem, men et googlesøk kommer med for eksempel sider som denne http://www.norjus.no/visartikkel.asp?art=238 Et slikt firma kan sikkert gi mer eksakt info.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...