Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har sagt opp jobben og er nå i oppsigelsestid frem til 1. juli. Vi har to mnd oppsigelse her. Jeg har opparbeidet meg ferie som andre her i firmaet. Er det slik at jeg egentlig kan bruke hele ferien min i oppsigelsestiden? Det dreier seg jo om 5 ukerrs ferie som egentlig blir borte når jeg skifter jobb. Har det noe å si for utbetaling av lønn til og med juni, samt feriepenger?

Gjest mallet
Skrevet

Du kan ta ut ferie i oppsigelsestiden. Men ubrukt ferie blir ikke borte når du skifter jobb. Du har rett til å ta ut resterende feriedager hos ny arbeidsgiver så lenge du begynner før 1. oktober. Feriepengene får du uansett utbetalt hos din gamle arbeidsgiver, hvis du jobbet der i hele fjor.

Skrevet

Du kan ta ut ferie i oppsigelsestiden. Men ubrukt ferie blir ikke borte når du skifter jobb. Du har rett til å ta ut resterende feriedager hos ny arbeidsgiver så lenge du begynner før 1. oktober. Feriepengene får du uansett utbetalt hos din gamle arbeidsgiver, hvis du jobbet der i hele fjor.

Tusen takk. Ante ikke at man kunne flytte ferie til ny arbeidsgiver.

Skrevet

Fullt så greit er det ikke når man slutter på dette tidspunktet.

For de fleste arbeidsgivere vil jo betale ut feriepenger istedenfor lønn i juni. Så får man full lønn i ferien. Hvis den ferien da ikke er tatt ut før man slutter, har ikke ny arbeidsgiver noen plikt til å gi ferie med lønn.

Så i dette tilfellet bør det enten avtales ferie før slutt-tidspunktet, eller så må det avtales med lønningskontoret at det ikke skal trekkes for ferie i junilønnen.

Gjest mallet
Skrevet

Fullt så greit er det ikke når man slutter på dette tidspunktet.

For de fleste arbeidsgivere vil jo betale ut feriepenger istedenfor lønn i juni. Så får man full lønn i ferien. Hvis den ferien da ikke er tatt ut før man slutter, har ikke ny arbeidsgiver noen plikt til å gi ferie med lønn.

Så i dette tilfellet bør det enten avtales ferie før slutt-tidspunktet, eller så må det avtales med lønningskontoret at det ikke skal trekkes for ferie i junilønnen.

Man har rett på å få utbetalt feriepengene når man faktisk tar ut ferie, i stedet for å få det i stedet for junilønningen. Så det lar seg enkelt ordne med lønningskontoret. Når man slutter får man som regel opptjente feriepenger utbetalt sammen med siste lønning, hvis ikke annet er avtalt. Så må man selv sørge for å spare de pengene til eventuell ferie man tar ut hos ny arbeidsgiver.

http://www.lovdata.no/all/tl-19880429-021-003.html#11

Skrevet

Jeg tror du blander feriefritid og feriepenger her. Feriefritid har du krav på også hos ny arbeidsgiver. Feriepenger skal de gamle arbeidsgiver betale ut. (Ut fra det du tjente i fjor)

Dersom du jobber i hele juni hos din nåværende arbeidsgiver, så får du også lønn for denne tiden. De skal kun trekke deg for de dagene du tar ut ferie før du slutter. (Det kan jo hende at du allerede har tatt ut noen dager ferie i år, og disse vil da bli trukket fra junilønna di.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...