Gå til innhold

Hva legger du i begrepene "kulturpris" og "kultu

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har diskutert statutter til disse prisene, og føler jeg er alene om å mene følgende:

Kulturpris: Noe man får når man har gjort en stor innsats for det lokale kulturlivet gjennom flere år, og at det "gror" etter vedkommende, altså at flere har begynt å utøve den virksomheten som vedkommende har vært ildsjel for. "Folket" leverer inn forslag på kandidater, og OKO-styrene avgjør hvem som får prisen.

Kulturstipend: Her må man selv søke for å komme i betraktning. Deles ikke vilkårlig ut etter hvor mange skirenn man har vunnet, men etter kriterier som hva man har gjort, og hvor man vil framover i tid/hvilke skole man vil gå på, om man trenger utstyr for å utøve "kunsten/idretten" osv.

Er jeg helt på bærtur?!?! Jeg har googlet, og finner liksom bekreftelse på at jeg er inne på noe, men på møtet ble jeg latterliggjort på det, etter mitt skjønn, groveste av kommunalsjefen.

Skrevet

Helt enig med deg!

Min erfaring begrenser seg dog til at jeg har jobba tett mot lokalkultur i mange år, men har flere familiemedlemmer og venner som er er en del ev kulturlivet på "høyere" nivå.

Vi støtter deg :-)

Skrevet

Helt enig med deg!

Min erfaring begrenser seg dog til at jeg har jobba tett mot lokalkultur i mange år, men har flere familiemedlemmer og venner som er er en del ev kulturlivet på "høyere" nivå.

Vi støtter deg :-)

Takk!!! :-) Snakka med en annen som også var på møtet nå i kveld, og han støtta meg nå..Men kommunalsjefen var av en annen formening, og jeg synes jo faktisk at den andre som var på møtet kunne støttet meg der og da, da! Men men. Godt at du støtter meg, iallefall:-))

Skrevet

Takk!!! :-) Snakka med en annen som også var på møtet nå i kveld, og han støtta meg nå..Men kommunalsjefen var av en annen formening, og jeg synes jo faktisk at den andre som var på møtet kunne støttet meg der og da, da! Men men. Godt at du støtter meg, iallefall:-))

Feigt av han som støtta deg å ikke stå for det!

Hva landa dere på til slutt?

Nysgjerrig hilsen fra fleire som støtter din tolkning ;.)

Skrevet

Feigt av han som støtta deg å ikke stå for det!

Hva landa dere på til slutt?

Nysgjerrig hilsen fra fleire som støtter din tolkning ;.)

Jeg ble totalt overkjørt. Kulturprisen skal deles ut til dem som vinner et skirenn i løpet av vinteren, og den skal deles ut "der og da". Det dreier seg om 1500,-, og den har til nå blitt delt ut 2 ganger, og det er 3 vinnere... De har også fått prisen 2 år på rad allerede.

Kulturstipendet på 20 000,- skal deles ut til den som har gjort det godt på internasjonalt nivå, Ingen søknad eller noe sånt, nei...

Statuttene skal heldigvis opp i OKO, og jeg kommer også da til å stemme imot. Uansett.

Skrevet

Her er de fra min kommune.Jeg er forøvrig helt enig med deg. (og jeg synes ikke vinnere av noen skirenn har fortjent kulturprisen...)

''7 KULTURPRIS

Kongsberg kommunes kulturpris er et kontantbeløp og vedtas av utvalg for kultur og oppvekst hvert år .

7.1 Saksgang

 Forslagsfrist 01.10.10

 Juryen innstiller ovenfor utvalg for kultur og oppvekst. (juryen oppnevnes av utvalg for kultur

og oppvekst)

 Utvalg for kultur og oppvekst behandler juryens innstilling.

 Prisen deles ut i Kommunestyret.

7.2 Hvem kan tildeles prisen ?

Prisen kan deles ut til enkeltpersoner, grupper, foreninger eller lag som har gjort en spesiell

innsats innenfor kultursektoren. Prisvinneren må være fra- eller bo i kommunen.

Enkeltpersoner, foreninger eller lag kan hvert år sende forslag på prisvinnere til utvalg for kultur

og oppvekst innen forslagsfristen den 01.10.10 Utvalget kan også på eget initiativ komme med

forslag til prisvinnere

8 KULTURSTIPEND

Utvalg for kultur og oppvekst kan hvert år gi stipend til personer bosatt i eller fra Kongsberg som

ønsker å kvalifisere seg på ulike måter innenfor kultursektoren. Utvalg for kultur og oppvekst

vurderer stipendienes størrelse i henhold til sakens art, varighet og de totale kostnader.

8.1 Saksgang

 Søknadsfrist 01.10.10

 Juryen drøfter søknadene, og innstiller ovenfor utvalg for kultur og oppvekst. (juryen

oppnevnes av utvalg for kultur og oppvekst)

 Stipendet deles ut ved eget arrangement eller ved en annen passende anledning.

8.2 Vilkår for kulturstipendordningen

 Stipendiene kan gis til deltagelse i kurs, som reisestipend eller som støtte til prosjekter som

enkeltpersoner ønsker å gjennomføre.

 Søkere oppgir navn, adresse, alder, bosted i kommunen deltagelse i tidligere kurs, deltagelse i

kulturvirksomhet.

Vedtatt av Utvalg for kultur og oppvekst 17.02.2010

 Søknaden skal inneholde opplysninger om utdanning (med vitnemål), yrke samt plan for

hvordan søkeren vil anvende stipendiet.

 Stipendiemottakere avgir rapport til utvalget for kultur og oppvekst.

 Om stipendiet ikke nyttes til det formål som er nevnt i søknaden tapes beløpet. Beløpet kan bli

å tildele en annen eller holdes tilbake til senere utdeling.''

Skrevet

Jeg ble totalt overkjørt. Kulturprisen skal deles ut til dem som vinner et skirenn i løpet av vinteren, og den skal deles ut "der og da". Det dreier seg om 1500,-, og den har til nå blitt delt ut 2 ganger, og det er 3 vinnere... De har også fått prisen 2 år på rad allerede.

Kulturstipendet på 20 000,- skal deles ut til den som har gjort det godt på internasjonalt nivå, Ingen søknad eller noe sånt, nei...

Statuttene skal heldigvis opp i OKO, og jeg kommer også da til å stemme imot. Uansett.

Huff:-(

Men fint for prisvinner(ne) !

Håper du får til en bedre løsning for stipendet :-)

Skrevet

Her er de fra min kommune.Jeg er forøvrig helt enig med deg. (og jeg synes ikke vinnere av noen skirenn har fortjent kulturprisen...)

''7 KULTURPRIS

Kongsberg kommunes kulturpris er et kontantbeløp og vedtas av utvalg for kultur og oppvekst hvert år .

7.1 Saksgang

 Forslagsfrist 01.10.10

 Juryen innstiller ovenfor utvalg for kultur og oppvekst. (juryen oppnevnes av utvalg for kultur

og oppvekst)

 Prisen deles ut i Kommunestyret.

7.2 Hvem kan tildeles prisen ?

Prisen kan deles ut til enkeltpersoner, grupper, foreninger eller lag som har gjort en spesiell

innsats innenfor kultursektoren. Prisvinneren må være fra- eller bo i kommunen.

Enkeltpersoner, foreninger eller lag kan hvert år sende forslag på prisvinnere til utvalg for kultur

og oppvekst innen forslagsfristen den 01.10.10 Utvalget kan også på eget initiativ komme med

forslag til prisvinnere

8 KULTURSTIPEND

Utvalg for kultur og oppvekst kan hvert år gi stipend til personer bosatt i eller fra Kongsberg som

ønsker å kvalifisere seg på ulike måter innenfor kultursektoren. Utvalg for kultur og oppvekst

vurderer stipendienes størrelse i henhold til sakens art, varighet og de totale kostnader.

8.1 Saksgang

 Søknadsfrist 01.10.10

 Juryen drøfter søknadene, og innstiller ovenfor utvalg for kultur og oppvekst. (juryen

oppnevnes av utvalg for kultur og oppvekst)

 Stipendet deles ut ved eget arrangement eller ved en annen passende anledning.

8.2 Vilkår for kulturstipendordningen

 Stipendiene kan gis til deltagelse i kurs, som reisestipend eller som støtte til prosjekter som

enkeltpersoner ønsker å gjennomføre.

 Søkere oppgir navn, adresse, alder, bosted i kommunen deltagelse i tidligere kurs, deltagelse i

kulturvirksomhet.

Vedtatt av Utvalg for kultur og oppvekst 17.02.2010

 Søknaden skal inneholde opplysninger om utdanning (med vitnemål), yrke samt plan for

hvordan søkeren vil anvende stipendiet.

 Stipendiemottakere avgir rapport til utvalget for kultur og oppvekst.

 Om stipendiet ikke nyttes til det formål som er nevnt i søknaden tapes beløpet. Beløpet kan bli

å tildele en annen eller holdes tilbake til senere utdeling.''

Tusen tusen takk!!!! Phu... Da er jeg vel ikke helt på bærtur,da... Kommunalsjefen bedrev vannvittig hersketeknikk: Himla med øynene, kommenterte dialekta mi (han er fra Møre, jeg fra Trøndelag, bor i Gudbrandsdalen... Fullstendig usaklig!! Ble - og er fortsatt- dritirritert!!!!!!! Men tusen takk for at du sendte svar. Skal bruke det for alt det er godt for!!! God natt!

Skrevet

Huff:-(

Men fint for prisvinner(ne) !

Håper du får til en bedre løsning for stipendet :-)

Skal nok ikke gi meg med det første, nei!!! :-))

Skrevet

Tusen tusen takk!!!! Phu... Da er jeg vel ikke helt på bærtur,da... Kommunalsjefen bedrev vannvittig hersketeknikk: Himla med øynene, kommenterte dialekta mi (han er fra Møre, jeg fra Trøndelag, bor i Gudbrandsdalen... Fullstendig usaklig!! Ble - og er fortsatt- dritirritert!!!!!!! Men tusen takk for at du sendte svar. Skal bruke det for alt det er godt for!!! God natt!

Særlig Kulturprisen henger høyt her hos oss. De som har fått den har gjerne jobbet i årevis som frivillige ildsjeler innen kultur. Den ble også gitt til korpset jeg dirigerer et år, for fremragende barne-og ungdomsarbeid innen musikk gjennom 95 år, tror jeg var begrunnelsen.

Skrevet

Særlig Kulturprisen henger høyt her hos oss. De som har fått den har gjerne jobbet i årevis som frivillige ildsjeler innen kultur. Den ble også gitt til korpset jeg dirigerer et år, for fremragende barne-og ungdomsarbeid innen musikk gjennom 95 år, tror jeg var begrunnelsen.

Nemlig!!! OG her skal i tillegg "Ungdommens Kulturpris" deles ut... Det er den prisen på 1500,- om deles ut til dem som har vunnet store langrenn... Ingen som tenker på dem som kommer videre i UKM med dans, f.eks. eller dansepar som gjør det strålende i mesterskap i Tyskland..... Arrrgh!!! Jeg er SÅ irritert!! Og attpå til, når jeg sa det hadde å si, som var imot kommunalsjefen, kommenterer han: "Underlig dialekt du har!" !#¤%¤#&%¤"&%¤"/¤%"/ altså!

Skrevet

Kanskje du snakker bredere når du er opphisset?

Jeg har en kollega som har bodd lenge i nord-Norge, og hun snakker kav nordlending når hun er sinna eller opprørt. Hun skulle stramme opp en elev en gang og lirte av seg en lang tale hvorpå eleven skakket på hodet og spurte "hvorfor snakker du SVENSK?"

-så kanskje han er på 8-årsstadiet han kommunalsjefen din, at han ikke klarte å fokusere på noe av det du sa, bare "svensken" din?

Tror kanskje dere må ta en diskusjon på Det utvida Kulturbegrepet i kommunen din? Evt lage en egen idrettspris?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...