Gjest Greit å vite hvilken klokke jeg skal leve etter :) Skrevet 19. mai 2010 Skrevet 19. mai 2010 Når det står at tidsforskjell er + 1, menes det da at de "ligger en time foran oss"? Altså når klokka er 15,00 her så er den 16,00 der? 0 Siter
Caloni Makaroni Skrevet 19. mai 2010 Skrevet 19. mai 2010 Hm...vi er vel i GSM +1 tidssone her i Norge? GSM-tid har liksom nullpunkt i England. Så om det er i en slik sammenheng du har sett det, så er +1 vår normaltid. 0 Siter
Sør Skrevet 19. mai 2010 Skrevet 19. mai 2010 Hvis det står "+1" i forhold til norsk tid, så betyr det at hvis klokken er 15:00 her så er den 16:00 der. Hvis det derimot er snakk om "UTC+1" så betyr det at det angitte tidspunktet er spesifisert 1 time foran UTC (= GMT) = klokkeslettet om vinteren i Storbritannia. Norge er UTC+1 om vinteren (og UTC+2 om sommeren). Med vennlig hilsen 0 Siter
Sør Skrevet 19. mai 2010 Skrevet 19. mai 2010 Hm...vi er vel i GSM +1 tidssone her i Norge? GSM-tid har liksom nullpunkt i England. Så om det er i en slik sammenheng du har sett det, så er +1 vår normaltid. GSM er et system for mobiltelefoner! ;-) Du tenker på UTC, som før het GMT. Det er britisk vintertid. Med vennlig hilsen 0 Siter
Caloni Makaroni Skrevet 19. mai 2010 Skrevet 19. mai 2010 GSM er et system for mobiltelefoner! ;-) Du tenker på UTC, som før het GMT. Det er britisk vintertid. Med vennlig hilsen haha, det går litt fort i svingene noen ganger, spesielt med bokstavkombinasjoner (men hadde jeg rett ellers, da?) 0 Siter
Gjest Greit å vite hvilken klokke jeg skal leve etter :) Skrevet 19. mai 2010 Skrevet 19. mai 2010 Hvis det står "+1" i forhold til norsk tid, så betyr det at hvis klokken er 15:00 her så er den 16:00 der. Hvis det derimot er snakk om "UTC+1" så betyr det at det angitte tidspunktet er spesifisert 1 time foran UTC (= GMT) = klokkeslettet om vinteren i Storbritannia. Norge er UTC+1 om vinteren (og UTC+2 om sommeren). Med vennlig hilsen Det er snakk om Estland. Takk for svar 0 Siter
Sør Skrevet 19. mai 2010 Skrevet 19. mai 2010 Det er snakk om Estland. Takk for svar Ja, Tallin ligger én time foran Norge: http://www.timeanddate.com/worldclock/city.html?n=242 Med vennlig hilsen 0 Siter
Sør Skrevet 19. mai 2010 Skrevet 19. mai 2010 haha, det går litt fort i svingene noen ganger, spesielt med bokstavkombinasjoner (men hadde jeg rett ellers, da?) Ja, "GMT+1" (eller UTC+1) er norsk normaltid. Akkurat nå er det UTC+2. Med vennlig hilsen 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.