Gå til innhold

Med + 1 i tidsforskjell

Gjest Greit å vite hvilken klokke jeg skal leve etter :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når det står at tidsforskjell er + 1, menes det da at de "ligger en time foran oss"?

Altså når klokka er 15,00 her så er den 16,00 der?

Caloni Makaroni
Skrevet

Hm...vi er vel i GSM +1 tidssone her i Norge? GSM-tid har liksom nullpunkt i England.

Så om det er i en slik sammenheng du har sett det, så er +1 vår normaltid.

Skrevet

Hvis det står "+1" i forhold til norsk tid, så betyr det at hvis klokken er 15:00 her så er den 16:00 der.

Hvis det derimot er snakk om "UTC+1" så betyr det at det angitte tidspunktet er spesifisert 1 time foran UTC (= GMT) = klokkeslettet om vinteren i Storbritannia.

Norge er UTC+1 om vinteren (og UTC+2 om sommeren).

Med vennlig hilsen

Skrevet

Hm...vi er vel i GSM +1 tidssone her i Norge? GSM-tid har liksom nullpunkt i England.

Så om det er i en slik sammenheng du har sett det, så er +1 vår normaltid.

GSM er et system for mobiltelefoner! ;-)

Du tenker på UTC, som før het GMT. Det er britisk vintertid.

Med vennlig hilsen

Caloni Makaroni
Skrevet

GSM er et system for mobiltelefoner! ;-)

Du tenker på UTC, som før het GMT. Det er britisk vintertid.

Med vennlig hilsen

haha, det går litt fort i svingene noen ganger, spesielt med bokstavkombinasjoner :P (men hadde jeg rett ellers, da?)

Skrevet

Hvis det står "+1" i forhold til norsk tid, så betyr det at hvis klokken er 15:00 her så er den 16:00 der.

Hvis det derimot er snakk om "UTC+1" så betyr det at det angitte tidspunktet er spesifisert 1 time foran UTC (= GMT) = klokkeslettet om vinteren i Storbritannia.

Norge er UTC+1 om vinteren (og UTC+2 om sommeren).

Med vennlig hilsen

Det er snakk om Estland.

Takk for svar :)

Skrevet

haha, det går litt fort i svingene noen ganger, spesielt med bokstavkombinasjoner :P (men hadde jeg rett ellers, da?)

Ja, "GMT+1" (eller UTC+1) er norsk normaltid. Akkurat nå er det UTC+2.

Med vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...