Gå til innhold

Å ta med døde barn i hilsninger

Anbefalte innlegg

Gjest Beige
Skrevet

Jeg kjenner et par som mistet et ufødt barn for noen år siden. Det døde i magen et par mnd. før termin. Etter dette har de fått to barn som lever.

Når barna deres har bursdag og de setter inn bursdagshilsen i avisa, så er det døde barnet med på hilsenen. "Hipp hurra, Anne fyller 3 år. Gratulasjonsklemmer fra Per, Lise, mamma og pappa." Per er det døde barnet. (fiktive navn, for ordens skyld)

Også på julekort til venner og familie tar de med det døde barnet på hilsenen.

Er ikke dette litt sært, og vitner om dyrking av det døde barnet? For all del, hvis dette er den riktige måten for de å forholde seg til situasjonen på, så har jo ingen andre noe med det.

Men dette er ikke vanlig, vel? Jeg kjenner ingen andre som har mistet noen barn.

Fortsetter under...

• Svar 46
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

8

• også en mor

3

• Lillemus

2

• Speak

2

Skrevet

For meg høres dette veldig merkelig ut.

Tenker i en helt annen sammenheng. Da min bestefar døde, så hadde jeg jo også syntes at det var merkelig om det stod fra min bestemor og bestefar på kortet.

Gjest Elextra
Skrevet

Enig i at det høres litt kunstig ut. Men å kalle det dyrking av det døde barnet er vel å trekke det langt.

Gjest Et barn for lite for alltid
Skrevet

Dette er ikke vanlig.

Mitt første barn døde, og jeg kjenner dessverre derfor endel andre foreldre med døde barn. Ingen av oss tar med det døde barnet når vi skriver hilsninger eller julekort eller noe som helst.

Det jeg derimot fortsatt gjør, er at jeg også nevner det døde barnet når noen spør hvor mange barn jeg har. Jeg greier ikke å la være, føler veldig at jeg svikter hvis jeg ikke tar henne med.

Gjest Beige
Skrevet

Dette er ikke vanlig.

Mitt første barn døde, og jeg kjenner dessverre derfor endel andre foreldre med døde barn. Ingen av oss tar med det døde barnet når vi skriver hilsninger eller julekort eller noe som helst.

Det jeg derimot fortsatt gjør, er at jeg også nevner det døde barnet når noen spør hvor mange barn jeg har. Jeg greier ikke å la være, føler veldig at jeg svikter hvis jeg ikke tar henne med.

''Det jeg derimot fortsatt gjør, er at jeg også nevner det døde barnet når noen spør hvor mange barn jeg har. Jeg greier ikke å la være, føler veldig at jeg svikter hvis jeg ikke tar henne med.''

Det forstår jeg, og ser på som naturlig.

Skrevet

Jeg har også mistet et barn, men hilser ikke fra henne til andre. For meg ville det vært merkelig.

Min datter ble tre dager, noe som medfører at hun ikke er noen som andre husker så lett. Hun er svært usynlig, selv om hun har tatt stor plass i mitt liv. Kan det være noe slikt som er bakgrunn for hilsningene fra "Per"? Rene spekulasjoner fra min side, selvsagt.

Annonse

Gjest opphengt sorg
Skrevet

Det er høyst uvanlig. Jeg skjønner at dere reagerer på dette.

Jeg funderer om ikke de foreldrene ville hatt godt av å få hjelp av en psykolog.

Gjest Dolores77
Skrevet

Nei, død er jo død.

Vi har ikke med faren vår i hilsener nå når han er død.

Et barn som er dødt er jo også død.

Føler det at de ikke helt er ferdig med sorgen og

kanskje benekter det hele...

litt rart uansett å ta med det døde barnet.

Skrevet

Det høres spesielt ut... Jeg har mistet et barn i sv.skapet og jeg har mistet min mann, men det har aldri falt meg inn å ta noen av dem med i noen slags hilsener ...

Skrevet

Dette er ikke vanlig.

Det blir en helt annen sak!

Skjønner deg veldig godt. Det er mere naturlig å navne det i en slik sammenheng.

Skrevet

Jeg kjenner noen som har mistet flere barn, men har aldri sett disse har vært tatt med i hilsninger eller noe. Høres noe spesielt ut.

Men jeg har hørt om noen som tok med katten som pårørende i en begravelsesannonse!

også en mor
Skrevet

Jeg kjenner noen som har mistet flere barn, men har aldri sett disse har vært tatt med i hilsninger eller noe. Høres noe spesielt ut.

Men jeg har hørt om noen som tok med katten som pårørende i en begravelsesannonse!

''Men jeg har hørt om noen som tok med katten som pårørende i en begravelsesannonse!''

Sikkert _litt_ upassende, men nå fikk jeg meg en god latter. DOL er festlig i dag rett og slett

Annonse

Skrevet

Jeg kjenner familier som har mistet barn, og de inkluderer ikke barnet i slike hilsninger.

Kan ikke se for meg at vi hadde gjort det heller, om vi skulle bli rammet.

Skrevet

Jeg synes nesten det blir litt makabert!

Jeg kjenner noen som har mistet barn, og ingen av dem gjør noe slikt. Ett vennepar har sågar både mistet en nyfldt baby og (amnge år senere) en undgom. Heller ikke de fører på barna sine i hilsener.

Gjest Miralira
Skrevet

Det er ikke noe som er vanlig, men meget spesielt. Ville reagert hvis det var noen rundt meg som gjorde slikt og jeg kjenner noen som har mistet barn.

Gjest også en mor
Skrevet

Hvis dere er blant de som får slike julekort/hilsener, tror jeg at jeg ville forsøkt å si fra på en eller annen måte. Det er ikke sikkert de er klar over at andre reagerer. Som man ser av innleggende nedenfor her, skaper det unisont negative reaksjoner.

Hva med å sende dem et lite brev tilbake, hvor det sto noe om hva dere føler. Feks: Det er svært trist at NN døde fra dere, og vi forstår at dere alltid vil bære ham/henne med dere i tankene. For vår del syns vi det er vanskelig å få hilsener der NNs navn står, da vi opplever dette som unaturlig og nesten makabert. NN lever ikke lenger. Det er mulig dere ikke er klar over det, men vi tror nok folk flest vil oppleve dette som unaturlig. Vi håper dere vil klare å bearbeide sorgen deres, og vi ønsker dere alt godt...

også en mor
Skrevet

Hvis dere er blant de som får slike julekort/hilsener, tror jeg at jeg ville forsøkt å si fra på en eller annen måte. Det er ikke sikkert de er klar over at andre reagerer. Som man ser av innleggende nedenfor her, skaper det unisont negative reaksjoner.

Hva med å sende dem et lite brev tilbake, hvor det sto noe om hva dere føler. Feks: Det er svært trist at NN døde fra dere, og vi forstår at dere alltid vil bære ham/henne med dere i tankene. For vår del syns vi det er vanskelig å få hilsener der NNs navn står, da vi opplever dette som unaturlig og nesten makabert. NN lever ikke lenger. Det er mulig dere ikke er klar over det, men vi tror nok folk flest vil oppleve dette som unaturlig. Vi håper dere vil klare å bearbeide sorgen deres, og vi ønsker dere alt godt...

Vil gjøre oppmerksom på at jeg brukte nicket "også en mor" lenger nede i tråden, men det er ikke jeg som har skrevet innlegget ditt ;)

Gjest opphengt sorg
Skrevet

Vil gjøre oppmerksom på at jeg brukte nicket "også en mor" lenger nede i tråden, men det er ikke jeg som har skrevet innlegget ditt ;)

Beklager! Jeg har brukt opphengt sorg som nick nedenfor, og det var det jeg hadde ment å bruke nå også!

også en mor
Skrevet

Beklager! Jeg har brukt opphengt sorg som nick nedenfor, og det var det jeg hadde ment å bruke nå også!

Helt i orden :)

Vi som ikke har fast nick kan lett komme til å gjøre den feilen at vi kommenterer med ulike nick uten at noe vondt er ment med det, men når samme nicket dukker opp i tråden og man ikke har skrevet det så kan det være greit å si fra (jeg hadde også satt pris på det om det var omvendt)

Ha en fin kveld :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...