Gå til innhold

Å ta med døde barn i hilsninger

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 46
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

8

• også en mor

3

• Lillemus

2

• Speak

2

Skrevet

Jeg kjenner noen som har mistet flere barn, men har aldri sett disse har vært tatt med i hilsninger eller noe. Høres noe spesielt ut.

Men jeg har hørt om noen som tok med katten som pårørende i en begravelsesannonse!

''Men jeg har hørt om noen som tok med katten som pårørende i en begravelsesannonse!''

Den var ny, og hakket verre enn de som tar med bikkja/husdyr i fødselsannonser: "...og Passopp er stolt storebror"

Skrevet

Dette barnet er det jo ikke noen som engang har hilst på, siden det aldri kom ut av mors mage. Selv om en har et barn som dør når det er ti år, og alle i familie og krets rundt har kjent barnet, så fortsetter en jo ikke å ta med barnets navn i hilsener og kort etter at det er død. Det er helt tydelig at en eller begge av disse foreldrene ikke har taklet aborten. Det er en veldig unormal reaksjon, som gjør at vedkommende burde søke hjelp. Det er jo også veldig usunt for de andre barna, skulle en tro.

Skrevet

Dette er ikke vanlig.

Mitt første barn døde, og jeg kjenner dessverre derfor endel andre foreldre med døde barn. Ingen av oss tar med det døde barnet når vi skriver hilsninger eller julekort eller noe som helst.

Det jeg derimot fortsatt gjør, er at jeg også nevner det døde barnet når noen spør hvor mange barn jeg har. Jeg greier ikke å la være, føler veldig at jeg svikter hvis jeg ikke tar henne med.

Det er jo helt vanlig å nevne at en har hatt et barn til, som døde, når en får et slikt spørsmål. Men et er jo ikke vanlig å nevne de abortene en har hatt, i ett slikt tilfelle heller. Grensen for å ha hatt et barn, går liksom ved at barnet har levd utenfor mors mage. Kommer det ut uten å leve, kaller vi det dødfødt. I slike tilfeller nevner også noen at de fikk et barn som døde ved fødselen, selv om de aldri fikk det med seg hjem fra sykehuset. Men å miste et barn er det vanskelig en kan oppleve i livet, og det setter masse følelser i sving. Jeg synes oppriktig synd på dette mennesket som tar med det døde barnets navn i hilsener, det sier litt om de vanskelig følelsene som ligger gjemt.

Skrevet

For meg høres dette veldig merkelig ut.

Tenker i en helt annen sammenheng. Da min bestefar døde, så hadde jeg jo også syntes at det var merkelig om det stod fra min bestemor og bestefar på kortet.

Ja, ikke sant, mange reagere jo også voldsomt på å få post adressert til en avdød person. Eller at noen ringer og spør etter en som er død. Da er det jo like ille å hilse fra en avdød person fra den måten.

Skrevet

Dette barnet er det jo ikke noen som engang har hilst på, siden det aldri kom ut av mors mage. Selv om en har et barn som dør når det er ti år, og alle i familie og krets rundt har kjent barnet, så fortsetter en jo ikke å ta med barnets navn i hilsener og kort etter at det er død. Det er helt tydelig at en eller begge av disse foreldrene ikke har taklet aborten. Det er en veldig unormal reaksjon, som gjør at vedkommende burde søke hjelp. Det er jo også veldig usunt for de andre barna, skulle en tro.

''Dette barnet er det jo ikke noen som engang har hilst på, siden det aldri kom ut av mors mage. ''

Kanskje det er nettopp i slike tilfeller det føles så viktig for foreldrene (mor?) å minnes barnet slik, fordi de ikke kan dele minnene om barnet med noen andre?

Annonse

Skrevet

For meg høres dette veldig merkelig ut.

Tenker i en helt annen sammenheng. Da min bestefar døde, så hadde jeg jo også syntes at det var merkelig om det stod fra min bestemor og bestefar på kortet.

Min far døde like før jul for mange år siden. Julegavene fra mine foreldre til oss barna var allerede innkjøpt, og lappene med "hilsen mor og var" var allerede skrevet. Min mor valgte å beholde dem slik, og det var helt ok forholdene tatt i betraktning, men ellers ville jeg følt at det var veldig rart.

Gjest Skeptisk til dette
Skrevet

Det var litt ekkelt å lese. Jeg har flere venninner som har mistet barn sent i svangerskapet, og det hadde nok grøsset godt nedover ryggen på meg om vi hadde fått et sånt kort med hilsen fra deres avdøde... For min egen del, hadde jeg nok passet på å fortelle barna om deres storebror "per" som døde inni mammas mage, men tror det hadde stoppet der.

Min avdøde (voksne) søster ble ført opp sammen med meg i en dødsannonse i familien. Men er man slekt, så er man slekt, selv om man er død, er det ikke sånn?

Gjest Skeptisk til dette
Skrevet

Det var litt ekkelt å lese. Jeg har flere venninner som har mistet barn sent i svangerskapet, og det hadde nok grøsset godt nedover ryggen på meg om vi hadde fått et sånt kort med hilsen fra deres avdøde... For min egen del, hadde jeg nok passet på å fortelle barna om deres storebror "per" som døde inni mammas mage, men tror det hadde stoppet der.

Min avdøde (voksne) søster ble ført opp sammen med meg i en dødsannonse i familien. Men er man slekt, så er man slekt, selv om man er død, er det ikke sånn?

... Men min avdøde halvbror ble ikke så vidt jeg kan huske. Han døde i krybbedød for over 30 år siden. De hadde samme slektskap til personen i dødsannonsen.

Gjest Skeptisk til dette
Skrevet

''Det jeg derimot fortsatt gjør, er at jeg også nevner det døde barnet når noen spør hvor mange barn jeg har. Jeg greier ikke å la være, føler veldig at jeg svikter hvis jeg ikke tar henne med.''

Det forstår jeg, og ser på som naturlig.

Jeg er enten enebarn eller har to søsken,. avhengig av hvem som spør og hvor mye jeg har lyst å fortelle. Jeg tror min mor har to barn hvis noen spør, men hun har født tre, og har bare meg igjen.

Skrevet

''Min avdøde (voksne) søster ble ført opp sammen med meg i en dødsannonse i familien.''

Jeg synes ikke det er naturlig å ha med avdøde personer i oversikten over pårørende/etterlatte i en dødsannonse. Hvor skal man sette grensen? Hadde jeg f eks dødd mens min mormor fortsatt levde, ville hun jo ha vært nevnt i dødsannonsen, men det er selvsagt utenkelig at hun skal nevnes nå som hun er død.

Synes

Skrevet

''Min avdøde (voksne) søster ble ført opp sammen med meg i en dødsannonse i familien.''

Jeg synes ikke det er naturlig å ha med avdøde personer i oversikten over pårørende/etterlatte i en dødsannonse. Hvor skal man sette grensen? Hadde jeg f eks dødd mens min mormor fortsatt levde, ville hun jo ha vært nevnt i dødsannonsen, men det er selvsagt utenkelig at hun skal nevnes nå som hun er død.

Synes

Dette er det jo potensiale at det skal gå skikkelig inflasjon i! ;-)

Med vennlig hilsen

Skrevet

Dette er det jo potensiale at det skal gå skikkelig inflasjon i! ;-)

Med vennlig hilsen

Kanskje en måte å vise at man har sporet slektstreet tilbake til Haradl Hårfagre? ;-)

Annonse

Gjest Skeptisk til dette
Skrevet

Synes

Det ble en del diskusjon i familien om dette, blant annet ble et inngiftet barnebarn (uten slektskap) ført opp på lik linje som andre barnebarn. Og skal man ha med noe så får man ta med alle.

For å vinkle det litt annerledes; Hvis en av dine barn hadde gått bort et halvt år før deg, ville h*n fortsatt vært oppført som ditt barn i dødsannonsen?

Skrevet

Det ble en del diskusjon i familien om dette, blant annet ble et inngiftet barnebarn (uten slektskap) ført opp på lik linje som andre barnebarn. Og skal man ha med noe så får man ta med alle.

For å vinkle det litt annerledes; Hvis en av dine barn hadde gått bort et halvt år før deg, ville h*n fortsatt vært oppført som ditt barn i dødsannonsen?

Svaret mitt på spm i siste avsnitt er "nei".

Da får man heller nevne det på en annen måte. Mener å huske å ha sett en dødsannonse for en for tidlig født tvilling, der det fremgikk at barnet nå var "gjenforent i døden" el lign med den andre tvillingen.

Flimmer1365381250
Skrevet

Svaret mitt på spm i siste avsnitt er "nei".

Da får man heller nevne det på en annen måte. Mener å huske å ha sett en dødsannonse for en for tidlig født tvilling, der det fremgikk at barnet nå var "gjenforent i døden" el lign med den andre tvillingen.

Gjenforent hørtes veldig trøstende og godt ut oppi denne triste tråden.

Bare for å ha sagt det.

Skrevet

Gjenforent hørtes veldig trøstende og godt ut oppi denne triste tråden.

Bare for å ha sagt det.

Enig i det.

Skrevet

Synes det er forståelig når folk har dødd i unaturlig rekkefølge. Synes folk må få gjøre som de vil. Hvis en sønn har død først, har denne trolig betydd svært mye i livet til mor. Det blir nok en måte å både minne den døde, men også å hedre avdøde mor med at det var hennes barn det også.

Flimmer1365381250
Skrevet

Synes det er forståelig når folk har dødd i unaturlig rekkefølge. Synes folk må få gjøre som de vil. Hvis en sønn har død først, har denne trolig betydd svært mye i livet til mor. Det blir nok en måte å både minne den døde, men også å hedre avdøde mor med at det var hennes barn det også.

Jeg tror også det. Tror ikke noen ville ha reagert negativt på det, spesielt ikke siden det var en dødsannonse. Men julekort og bursdagshilsninger er noe annet.

Skrevet

Synes

Forsåvidt enig, men syns dødsannonser stiller i en særklasse, synes jeg.

Ser noen velger å skrive under "barn / svigerbarn" f.eks Ola / Kari med et kors ved siden av, men det er jo eldre personer som har levd ei stund...

I ulike hilsninger føler jeg at dette er svært unaturlig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...