cathlin Skrevet 21. mai 2010 Skrevet 21. mai 2010 Er det noen av dere som liker panfløytemusikk og kan forklare meg hva som er greia med denne musikken? Kan det være noe annet en intetsigende og meningsløse pipelyder satt sammen i det som høres ut som en helt tilfeldig komposisjon? Er det ingen kriterier for hva som kan kalles musikk og hva noen får seg til å utgi? Og hvem er det som har lyst til og har glede av å spille panfløyte, hva slags type mennesker er det? 0 Siter
Gjest speer Skrevet 21. mai 2010 Skrevet 21. mai 2010 '''Og hvem er det som har lyst til og har glede av å spille panfløyte, hva slags type mennesker er det?'' Folk som også like blokkfløyte? 0 Siter
Gjest GA Skrevet 21. mai 2010 Skrevet 21. mai 2010 Det er jo litt kult at det går an å spille på avkuttede "gresstrå" da? Akkurat som på tomflasker liksom? Men sjangeren "Panfløytemusikk" kan gi hvem som helst grøsninger. 0 Siter
morsan Skrevet 21. mai 2010 Skrevet 21. mai 2010 El Condor Pasa er jo ikke det samme uuten panfløyte, da :-) 0 Siter
cathlin Skrevet 21. mai 2010 Forfatter Skrevet 21. mai 2010 El Condor Pasa er jo ikke det samme uuten panfløyte, da :-) Hva er det? 0 Siter
cathlin Skrevet 21. mai 2010 Forfatter Skrevet 21. mai 2010 Det er jo litt kult at det går an å spille på avkuttede "gresstrå" da? Akkurat som på tomflasker liksom? Men sjangeren "Panfløytemusikk" kan gi hvem som helst grøsninger. ''Men sjangeren "Panfløytemusikk" kan gi hvem som helst grøsninger.'' Ja. Jeg syns vi skulle starte en felles aksjon å ødelegge all panfløytemusikken vi kommer over. 0 Siter
cathlin Skrevet 21. mai 2010 Forfatter Skrevet 21. mai 2010 '''Og hvem er det som har lyst til og har glede av å spille panfløyte, hva slags type mennesker er det?'' Folk som også like blokkfløyte? Jeg syns blokkfløyte er mer saklig enn panfløyte. 0 Siter
Angustia Skrevet 21. mai 2010 Skrevet 21. mai 2010 ''Er det noen av dere som liker panfløytemusikk og kan forklare meg hva som er greia med denne musikken? Kan det være noe annet en intetsigende og meningsløse pipelyder satt sammen i det som høres ut som en helt tilfeldig komposisjon? Er det ingen kriterier for hva som kan kalles musikk og hva noen får seg til å utgi? Og hvem er det som har lyst til og har glede av å spille panfløyte, hva slags type mennesker er det?'' Vel, det kommer heilt an på samenhengen. Så vidt jeg veit, starta dette i Sør-Amerika hvor zamponas fortsatt er en stor del av folkemusikken i en del land. Der er variasjonen stor; fra bittesmå til fotside panfløyter musikerne veksler mellom, og er som regel en del av en musikalsk enhet. Dette er noe heilt annet enn typisk europeisk heis- og ventemusikk i panfløytesjangeren... Roar Engelberg (?) introduserte vel panfløyta på det norske markedet på 80-tallet, tror jeg. Han hadde suksess da, men musikkformen har nok antatt andre former i årenes løp. Zamponas (hvordan får jeg "aksent" over n'en?), er et autentisk, levende instrument som er en kunst og spille på og en fryd å lytte til i rett sammenheng .-) 0 Siter
Angustia Skrevet 21. mai 2010 Skrevet 21. mai 2010 El Condor Pasa er jo ikke det samme uuten panfløyte, da :-) ''El Condor Pasa er jo ikke det samme uuten panfløyte, da :-)'' Ikke sant :-) 0 Siter
Angustia Skrevet 21. mai 2010 Skrevet 21. mai 2010 Jeg syns blokkfløyte er mer saklig enn panfløyte. ''Jeg syns blokkfløyte er mer saklig enn panfløyte.'' Saklig? Avkutta bambusrør i ulike størrelser har en mye lengre tradisjon og er i rett sammenheng langt behageligere å høre på enn blokkfløyte :-) *Og tenker tilbake på min mislykka blokkfløytekarriere på barneskolen* 0 Siter
morsan Skrevet 21. mai 2010 Skrevet 21. mai 2010 Hva er det? Her er det alvorlige hull i allmennutdannelsen, cathlin! :-) http://www.youtube.com/watch?v=WuG35Tbrtbw Men når sant skal sies, er jeg usikker på om fløyta vi hører her er panfløyte eller en anner peruviansk fløyte:-) 0 Siter
morsan Skrevet 21. mai 2010 Skrevet 21. mai 2010 ''Er det noen av dere som liker panfløytemusikk og kan forklare meg hva som er greia med denne musikken? Kan det være noe annet en intetsigende og meningsløse pipelyder satt sammen i det som høres ut som en helt tilfeldig komposisjon? Er det ingen kriterier for hva som kan kalles musikk og hva noen får seg til å utgi? Og hvem er det som har lyst til og har glede av å spille panfløyte, hva slags type mennesker er det?'' Vel, det kommer heilt an på samenhengen. Så vidt jeg veit, starta dette i Sør-Amerika hvor zamponas fortsatt er en stor del av folkemusikken i en del land. Der er variasjonen stor; fra bittesmå til fotside panfløyter musikerne veksler mellom, og er som regel en del av en musikalsk enhet. Dette er noe heilt annet enn typisk europeisk heis- og ventemusikk i panfløytesjangeren... Roar Engelberg (?) introduserte vel panfløyta på det norske markedet på 80-tallet, tror jeg. Han hadde suksess da, men musikkformen har nok antatt andre former i årenes løp. Zamponas (hvordan får jeg "aksent" over n'en?), er et autentisk, levende instrument som er en kunst og spille på og en fryd å lytte til i rett sammenheng .-) ''Dette er noe heilt annet enn typisk europeisk heis- og ventemusikk i panfløytesjangeren...'' Enig 0 Siter
Angustia Skrevet 21. mai 2010 Skrevet 21. mai 2010 Her er det alvorlige hull i allmennutdannelsen, cathlin! :-) http://www.youtube.com/watch?v=WuG35Tbrtbw Men når sant skal sies, er jeg usikker på om fløyta vi hører her er panfløyte eller en anner peruviansk fløyte:-) Det er zamponas (søramerikansk panfløyte) der Peru og Bolivia har strides om "opphavsretten", så vidt jeg veit :-) Vakkert er det uansett! 0 Siter
cathlin Skrevet 21. mai 2010 Forfatter Skrevet 21. mai 2010 ''Er det noen av dere som liker panfløytemusikk og kan forklare meg hva som er greia med denne musikken? Kan det være noe annet en intetsigende og meningsløse pipelyder satt sammen i det som høres ut som en helt tilfeldig komposisjon? Er det ingen kriterier for hva som kan kalles musikk og hva noen får seg til å utgi? Og hvem er det som har lyst til og har glede av å spille panfløyte, hva slags type mennesker er det?'' Vel, det kommer heilt an på samenhengen. Så vidt jeg veit, starta dette i Sør-Amerika hvor zamponas fortsatt er en stor del av folkemusikken i en del land. Der er variasjonen stor; fra bittesmå til fotside panfløyter musikerne veksler mellom, og er som regel en del av en musikalsk enhet. Dette er noe heilt annet enn typisk europeisk heis- og ventemusikk i panfløytesjangeren... Roar Engelberg (?) introduserte vel panfløyta på det norske markedet på 80-tallet, tror jeg. Han hadde suksess da, men musikkformen har nok antatt andre former i årenes løp. Zamponas (hvordan får jeg "aksent" over n'en?), er et autentisk, levende instrument som er en kunst og spille på og en fryd å lytte til i rett sammenheng .-) Zamponas har jeg aldri hørt. 0 Siter
cathlin Skrevet 21. mai 2010 Forfatter Skrevet 21. mai 2010 Her er det alvorlige hull i allmennutdannelsen, cathlin! :-) http://www.youtube.com/watch?v=WuG35Tbrtbw Men når sant skal sies, er jeg usikker på om fløyta vi hører her er panfløyte eller en anner peruviansk fløyte:-) Åjadenja. 0 Siter
cathlin Skrevet 21. mai 2010 Forfatter Skrevet 21. mai 2010 ''Jeg syns blokkfløyte er mer saklig enn panfløyte.'' Saklig? Avkutta bambusrør i ulike størrelser har en mye lengre tradisjon og er i rett sammenheng langt behageligere å høre på enn blokkfløyte :-) *Og tenker tilbake på min mislykka blokkfløytekarriere på barneskolen* Blokfløyte har en mer saklig og jordnær lyd. 0 Siter
brilleslangen Skrevet 21. mai 2010 Skrevet 21. mai 2010 Vel jeg liker panfløyte... synes det er behagelig å lytte til. spesielt på rolige melodier... i celtic-sjangeren passer det ypperlig, den musikken er jo avslapningsmusikk... ;-) 0 Siter
Angustia Skrevet 21. mai 2010 Skrevet 21. mai 2010 Zamponas har jeg aldri hørt. ''Zamponas har jeg aldri hørt.'' Jo, du har sikkert hørt dem! Du hadde jo hørt "El condor pasa", og sikkert hørt en del gatemusikanter opprinnelig fra Sør-Amerika. Det er panfløyte i sin "urform" :-) 0 Siter
Elbereth Skrevet 21. mai 2010 Skrevet 21. mai 2010 Kunne sagt akkurat det samme om dænsebænd-musikk. Et stort mysterium. 0 Siter
Angustia Skrevet 21. mai 2010 Skrevet 21. mai 2010 Kunne sagt akkurat det samme om dænsebænd-musikk. Et stort mysterium. Enig, blir faktisk aggressiv av det - og det skal noe til ;.) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.