Gå til innhold

Sverige et sosialistisk land?

Anbefalte innlegg

Gjest Sosialist selv
Skrevet

Pratet nylig med en svensk kollega som kunne fortelle at Sverige var et langt mer sosialistisk land enn Norge. Blant annet må de som har høyest lønn betale høyere prosent skatt og at det derfor ikke nødvendigvis lønnet seg å være lege i Sverige fordi de kan risikere å betale minst 50% skatt. De går mer etter ideologien "yte etter evne og få etter behov".

Stemmer virkelig dette som kollegaen min forteller? Noen som kan kan fortelle meg noe om svensk politikk, slik at jeg kan ta opp diskusjonen med henne igjen en annen gang?

Skrevet

Sverige er, som Norge, et sosialdemokratisk land. Jeg betaler jo også 48% skatt på det jeg tjener over et visst nivå.

Begge land har det som heter en blandingsøkonomi, dvs. at både staten og private kan eie/drive ting.

Hvis du ser deg rundt i verden så vil du se at omtrent alle land på toppen av levekårsundersøkelser er sosialdemokrati: Norge, Sverige, Danmark, Nederland, osv.

Med vennlig hilsen

Gjest heia Sverige!
Skrevet

''De går mer etter ideologien "yte etter evne og få etter behov".

''

Super tankegang

Gjest Megler Smekk
Skrevet

''

Super tankegang

Er sikt system fremmer latskap.

Gjest Megler Smekk
Skrevet

Sverige er, som Norge, et sosialdemokratisk land. Jeg betaler jo også 48% skatt på det jeg tjener over et visst nivå.

Begge land har det som heter en blandingsøkonomi, dvs. at både staten og private kan eie/drive ting.

Hvis du ser deg rundt i verden så vil du se at omtrent alle land på toppen av levekårsundersøkelser er sosialdemokrati: Norge, Sverige, Danmark, Nederland, osv.

Med vennlig hilsen

''Jeg betaler jo også 48% skatt''

Heldig for deg, jeg betaler 51%.

Skrevet

Er sikt system fremmer latskap.

Norske arbeidere er de meste produktive i verden per time (tall fra ILO), så din påstand faller på sin egen urimelighet.

Med vennlig hilsen

Gjest Megler Smekk
Skrevet

Norske arbeidere er de meste produktive i verden per time (tall fra ILO), så din påstand faller på sin egen urimelighet.

Med vennlig hilsen

Nå tenkte jeg mer på de som foretrekker å ikke jobbe.

Gjest heia Sverige!
Skrevet

Nå tenkte jeg mer på de som foretrekker å ikke jobbe.

Jeg tror ikke du tenkte i det hele tatt! ;)

Gjest Megler Smekk
Skrevet

Jeg tror ikke du tenkte i det hele tatt! ;)

Du føler deg truffet, skjønner jeg.

Skrevet

Det har du antagelig råd til også. Og hvis du en dag blir latsabb sjøl så får du mer i sykepenger og trygd også.

Gjest yeah :D
Skrevet

Det lønner seg i alle fall for svenske sykepleiere og leger å jobbe i Norge. Spesielt i ferier når vi har mangel på helsepersonell.

De får supergod lønn pga de er leid inn via et vikarbyrå, pluss lønnsnivået i Norge er høyere enn i Sverige, pluss de får gratis kåk her mens de bor i Norge :)

Gjest Linnforsvinn
Skrevet

Hmm..Hvor mye tjener du? Trodde alle betalte toppen 36 % skatt av de timene det er lov å jobbe.

Gjest Linnforsvinn
Skrevet

''

Super tankegang

Det sier du kanskje fordi du ikke klarer å yte så mye selv og ikke tjener så mye som du skulle ønsket ut i fra det?

Du er ihvertfall ikke høyt utdannet med høy lønn ;)

Og hadde du vært det, hadde tankegangen da vært den samme?

Gjest Linnforsvinn
Skrevet

Det lønner seg i alle fall for svenske sykepleiere og leger å jobbe i Norge. Spesielt i ferier når vi har mangel på helsepersonell.

De får supergod lønn pga de er leid inn via et vikarbyrå, pluss lønnsnivået i Norge er høyere enn i Sverige, pluss de får gratis kåk her mens de bor i Norge :)

Men det har jo ingenting med den politiske styringen å gjøre. Det er billigere å leve i Sverige. Billigere mat, boliger, biler osv osv. Sånn sett er lønnsnivået deres rettferdig.

Skrevet

Hmm..Hvor mye tjener du? Trodde alle betalte toppen 36 % skatt av de timene det er lov å jobbe.

"I 2009 betales det 9 pst. toppskatt på personinntekter (arbeids- og pensjonsinntekter) i intervallet 441 000 til 716 600 kroner (trinn 1) og 12 pst. toppskatt på personinntekter over 716 600 kroner (trinn 2)."

Dette i tillegg til de ca 36 prosentene.

Skrevet

Men det har jo ingenting med den politiske styringen å gjøre. Det er billigere å leve i Sverige. Billigere mat, boliger, biler osv osv. Sånn sett er lønnsnivået deres rettferdig.

Nei, for mange kommer jo hit for å jobbe, fordi de tjener mer her.

Med vennlig hilsen

Gjest Linnforsvinn
Skrevet

"I 2009 betales det 9 pst. toppskatt på personinntekter (arbeids- og pensjonsinntekter) i intervallet 441 000 til 716 600 kroner (trinn 1) og 12 pst. toppskatt på personinntekter over 716 600 kroner (trinn 2)."

Dette i tillegg til de ca 36 prosentene.

Dette visste jeg faktisk ikke. Trodde alle betalte likt uansett. Så hva er det da sosialistene klager etter. Vi er jo så sosialistiske de bare kan få oss!

Ok, utenom alle skattelette smutthullene som svært mange rike vet å benytte seg av..

Skrevet

Det sier du kanskje fordi du ikke klarer å yte så mye selv og ikke tjener så mye som du skulle ønsket ut i fra det?

Du er ihvertfall ikke høyt utdannet med høy lønn ;)

Og hadde du vært det, hadde tankegangen da vært den samme?

Jeg er høyt utdannet, med høy lønn, og betaler skatt uten å klage.

Med vennlig hilsen

Gjest Linnforsvinn
Skrevet

Jeg er høyt utdannet, med høy lønn, og betaler skatt uten å klage.

Med vennlig hilsen

Du har med andre ord en sosialistisk tankegang tross for at du tjener godt. Det står det respekt av!

Skrevet

Du har med andre ord en sosialistisk tankegang tross for at du tjener godt. Det står det respekt av!

Takk.

Jeg har sett alternativet, så å betale skatt er en liten pris å betale.

Med vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...