Gå til innhold

Sverige et sosialistisk land?

Anbefalte innlegg

Gjest heia Sverige!
Skrevet

Det sier du kanskje fordi du ikke klarer å yte så mye selv og ikke tjener så mye som du skulle ønsket ut i fra det?

Du er ihvertfall ikke høyt utdannet med høy lønn ;)

Og hadde du vært det, hadde tankegangen da vært den samme?

''Det sier du kanskje fordi du ikke klarer å yte så mye selv og ikke tjener så mye som du skulle ønsket ut i fra det?

Du er ihvertfall ikke høyt utdannet med høy lønn ;)''

For en merkelig tankegang - og totalt feil!

Jeg har høy utdannelse (universitetsutdannet) og mottar min lønn og betaler min skatt med allerstørste glede. I tillegg engasjerer jeg meg i frivillig arbeid (to ulike organisasjoner). Og jobber litt i barnevernet ved siden av mitt ordinære arbeid. (fordi jeg ser det skrikende behovet) Så jeg yter såvisst etter evne!

For en stund siden ble jeg skadet (pga idrett) men har gjennom hele sykemeldingen mottatt (nesten) like mye lønn som ellers, som har gjort det mulig for meg å betale mine lån (hus og studiegjeld), gi mine barn mat og det de ellers trenge etc..

Jeg betaler min skatt med glede og mener at vi her nord i verden har verdens beste styresett.(pr i dag) Og jeg er stolt over å være med å bidra både økonomisk og på andre måter.

Gjest heia Sverige!
Skrevet

Du føler deg truffet, skjønner jeg.

Overhodet ikke. Se ellers mitt svar til Linnforsvinn ang egen yte-evne.

Skrevet

''Det sier du kanskje fordi du ikke klarer å yte så mye selv og ikke tjener så mye som du skulle ønsket ut i fra det?

Jeg har høy utdannelse (universitetsutdannet) og mottar min lønn og betaler min skatt med allerstørste glede. I tillegg engasjerer jeg meg i frivillig arbeid (to ulike organisasjoner). Og jobber litt i barnevernet ved siden av mitt ordinære arbeid. (fordi jeg ser det skrikende behovet) Så jeg yter såvisst etter evne!

For en stund siden ble jeg skadet (pga idrett) men har gjennom hele sykemeldingen mottatt (nesten) like mye lønn som ellers, som har gjort det mulig for meg å betale mine lån (hus og studiegjeld), gi mine barn mat og det de ellers trenge etc..

Jeg betaler min skatt med glede og mener at vi her nord i verden har verdens beste styresett.(pr i dag) Og jeg er stolt over å være med å bidra både økonomisk og på andre måter.

''For en stund siden ble jeg skadet (pga idrett) men har gjennom hele sykemeldingen mottatt (nesten) like mye lønn som eller''

Trygdesystemet favoriserer de med høy lønn. Andre må klare seg med småpenger: http://www.doktoronline.no/forum3/bin/gotomsg.wa2?MessageId=4364380

Skrevet

''For en stund siden ble jeg skadet (pga idrett) men har gjennom hele sykemeldingen mottatt (nesten) like mye lønn som eller''

Trygdesystemet favoriserer de med høy lønn. Andre må klare seg med småpenger: http://www.doktoronline.no/forum3/bin/gotomsg.wa2?MessageId=4364380

Sykepenger (fra staten) er begrenset til 6G (eller noe slikt), så hvis jeg blir sykemeldt (og kun får penger fra staten) så vil jeg kun få en brøkdel av det jeg vanligvis tjener.

Gjest der kan du ta feil
Skrevet

Det sier du kanskje fordi du ikke klarer å yte så mye selv og ikke tjener så mye som du skulle ønsket ut i fra det?

Du er ihvertfall ikke høyt utdannet med høy lønn ;)

Og hadde du vært det, hadde tankegangen da vært den samme?

''Du er ihvertfall ikke høyt utdannet med høy lønn ;)''

Jeg kjenner svært høyt utdannede (doktorgrad) med høy lønn som menr det samme. Disse svært høyt utdannede personene med høy lønn stmmer også på partier som RV eller lignende. Su du har ikke nødvendigvis rett i det du sier her.

Selv har jeg også høy utdannelse, riktignok ikke så skyhøy lønn, men jeg synes også yte etter evne og få etter behov en en god tanke. Men man må jo da selvfølglig også få vekk studielån og alle slike ting, så det ikke skal straffe seg å ta en utdannelse.

Gjest der kan du ta feil
Skrevet

Du har med andre ord en sosialistisk tankegang tross for at du tjener godt. Det står det respekt av!

Du, det er faktisk ganske mange som har det altså.

Skrevet

Du, det er faktisk ganske mange som har det altså.

Det er jeg helt enig med deg i.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Sykepenger (fra staten) er begrenset til 6G (eller noe slikt), så hvis jeg blir sykemeldt (og kun får penger fra staten) så vil jeg kun få en brøkdel av det jeg vanligvis tjener.

6G etter skatt blir likevel bortimot 25.000 utbetalt. Det bør det være mulig å klare seg på. 10.000 er veldig lite.

Uansett, med en slik superlønning har du sikker mulighet til å legge noe til side.

Skrevet

6G etter skatt blir likevel bortimot 25.000 utbetalt. Det bør det være mulig å klare seg på. 10.000 er veldig lite.

Uansett, med en slik superlønning har du sikker mulighet til å legge noe til side.

Jeg får uansett utbetalt full lønn fra arbeidsgiver (de dekker mellomlegget) så jeg klager overhodet ikke, men reagerte på det du skrev: sykepenger er jo 100% lønn (opp til "6G") i Norge, selv om en del partier på høyresiden forsøker å ødelegge dette.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Jeg får uansett utbetalt full lønn fra arbeidsgiver (de dekker mellomlegget) så jeg klager overhodet ikke, men reagerte på det du skrev: sykepenger er jo 100% lønn (opp til "6G") i Norge, selv om en del partier på høyresiden forsøker å ødelegge dette.

Med vennlig hilsen

''Jeg får uansett utbetalt full lønn fra arbeidsgiver (de dekker mellomlegget) så jeg klager overhodet ikke, ''

Nei, det har du ingen grunn til når du tilhører lønnsadelen.

''men reagerte på det du skrev: sykepenger er jo 100% lønn (opp til "6G") i Norge''

Saken jeg linket til gjaldt "arbeidsavklaringspenger" som utgjør 66 prosent av inntektsgrunnlaget.

Skrevet

''Jeg får uansett utbetalt full lønn fra arbeidsgiver (de dekker mellomlegget) så jeg klager overhodet ikke, ''

Nei, det har du ingen grunn til når du tilhører lønnsadelen.

''men reagerte på det du skrev: sykepenger er jo 100% lønn (opp til "6G") i Norge''

Saken jeg linket til gjaldt "arbeidsavklaringspenger" som utgjør 66 prosent av inntektsgrunnlaget.

Ja, hvis 66% blir for lite (iht. sosialtjenesteloven §5.1 og/eller §5.2) så er det vel NAV (sosiale tjenester) som må hjelpe?

Med vennlig hilsen

Skrevet

Ja, hvis 66% blir for lite (iht. sosialtjenesteloven §5.1 og/eller §5.2) så er det vel NAV (sosiale tjenester) som må hjelpe?

Med vennlig hilsen

Det er ille at lavtlønnede som blir syke må selge bil og arvegods før de får sosialhjelp for å få mat på bordet, mens dere i lønnsadelen lever i sus og dus med saftige lønnsøkninger år for år. Gjennomsnittslønnen er nå over 400.000. Da er det en skam at enkelte må leve på 120.000 i året. Jeg tror det er på tide å heve toppskatten. Kraftig.

Skrevet

Det er ille at lavtlønnede som blir syke må selge bil og arvegods før de får sosialhjelp for å få mat på bordet, mens dere i lønnsadelen lever i sus og dus med saftige lønnsøkninger år for år. Gjennomsnittslønnen er nå over 400.000. Da er det en skam at enkelte må leve på 120.000 i året. Jeg tror det er på tide å heve toppskatten. Kraftig.

Selv om toppskatten faktisk ble hevet kraftig, ville det utgjøre relativt få kroner totalt, ettersom det er begrenset hvor mange som betaler klasse 2 toppskatt.

Det man dog kunne gjort var å skattlegge "capital gains tax" (altså, ikke lønn, men penger tjent på aksjer, salg av hus, osv) mer enn 28%.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Selv om toppskatten faktisk ble hevet kraftig, ville det utgjøre relativt få kroner totalt, ettersom det er begrenset hvor mange som betaler klasse 2 toppskatt.

Det man dog kunne gjort var å skattlegge "capital gains tax" (altså, ikke lønn, men penger tjent på aksjer, salg av hus, osv) mer enn 28%.

Med vennlig hilsen

Hvordan man får til dette er egentlig uinteressant. Men de som tjener 700-800 bør betale 50-100 mer i skatt.

Skrevet

Hvordan man får til dette er egentlig uinteressant. Men de som tjener 700-800 bør betale 50-100 mer i skatt.

Da kan jeg jo like gjerne bare jobbe 80% stilling, tjene like mye, men la være å betale skatt, og få en ekstra dag fri i uken!

Med vennlig hilsen

Gjest Linnforsvinn
Skrevet

Uffda, her tok jeg visst feil. Tåpelig av meg å forhåndsdømme deg!! Beklager, tar det tilbake!

Skrevet

Med vennlig hilsen

Man får ikke hjelp dersom man eier leiligheten sin. Da må man selge leiligheten sin og betale mye mer i husleie enn det man gjør når man eier. Heldigvis er det noe som heter borettslag og da er det noen sosialkontor som hjelper, mens andre ikke gjør det.

Skrevet

I norge betaler vi også høyere skatt når vi tjener mer. (Altså høyere prosentvis skatt.)

Jeg har bodd både i Sverige og i Norge, og skattet til begge landene. Det fungerer ganske likt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...