Gå til innhold

Hva synes dere?

Gjest Faktisk litt irritert nå!!

Anbefalte innlegg

Gjest Faktisk litt irritert nå!!
Skrevet

En venninne ble irritert på meg i dag da jeg forlangte at min 5-åring skulle sitte på bilsete/pute da han skulle sitte på med dem i bilen.Hun mente jeg v ar overhysterisk og sa hun hadde kjørt på unger uten sete i årevis...!!Jeg sa da at det var uansvarlig og at jeg er helt urokkelig, når det gjelder sikkerhet i bilen. Hun mente at det var ikke så langt å kjøre, greit nok det var bare 2-3 km, men traffikert vei, Jeg på min side hevdet at det ikke var noe godt argument, ulykker kan skje bare etter 10 m.

Må si at jeg er egentlig ganske sjokkert. Sitt eget barn satt i barnesete, og begge foreldrene med bilbelte på. Men mitt barn var det ikke så nøye med?! Jeg selv hadde ikke vært inne på tanken en gang, og barnesete hadde jeg jo lett tilgjengelig så det stod ikke på det.

Min mann mener jeg er i overkant beskyttende til tider, men for meg handler det om å ta ansvar.

Hva mener dere, er jeg hysterisk?

• Svar 79
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

9

• morsan

4

• hidi, the scorpion

4

• Angustia

4

Skrevet

Du finnes ikke hysterisk i det hele tatt, det er venninna di som har betong mellom ørene.

Mine er 9,5 og 11,5 år og sitter faktisk på pute ennå. *hehe* Men det er praktisk da, da ligger selen som den skal over skulderen og ungene kommer litt høyere opp noe som forebygger bilsyke.

hidi, the scorpion
Skrevet

''Hva mener dere, er jeg hysterisk?''

Absolutt ikke!!!

Gjest Dolores77
Skrevet

Klart du har rett til å si din mening, det er jo ditt barns liv og sikkerhet det dreier seg om.

Skrevet

Altså, det kan jo godt være du er hysterisk (Det vet vi jo ikke ;-) ), men ikke med tanke på trygghet i bil. Løse barn i bil er galskap.

Med vennlig hilsen

brilleslangen
Skrevet

Jeg synes du er i din fulle rett til å forlange at ho skulle bruke pute/sete ja..

Ikke forstår jeg at det skulle være noe problem heller siden den var i umiddelbar nærhet. Og de putene/setene unger bruker i den alderen er jo stort sett løse og med trepunktsselen over barnet etterpå, så det tar jo bare to sekunder ekstra å sette inn setet...

Nå sier vel dessuten loven at man skal bruke sikkerhetsutstyr som pute el og slikt til ungene er minst 135 cm høy (tror jeg)

Det har jo med sikkerhet å gjøre... at selen skal ligge riktig...

Så du har min støtte her...

Skrevet

Det er ditt barn og du hadde det som trengtes - da er saken udiskutabel.

Dette er det klare regler for, så det er ingen grunn til å beskylde

noen for å være hysterisk.

Dessuten signaliserer man ikke til en 5-åring at det er greit å sitte uten sikkerhetsutstyr så lenge det ikke er i egen bil.

Gjest fra bergen
Skrevet

I "gamle" dager hadde vi ikke bilbelter i baksetet i det hele tatt. Men vi pleide å komme frem til hytten i livet for det (3-4 timers kjøretur).

hidi, the scorpion
Skrevet

I "gamle" dager hadde vi ikke bilbelter i baksetet i det hele tatt. Men vi pleide å komme frem til hytten i livet for det (3-4 timers kjøretur).

I gamle dager, var farten mindre og ikke samme antall bilister på veiene;)

Gjest fra bergen
Skrevet

I gamle dager, var farten mindre og ikke samme antall bilister på veiene;)

Ikke så gamle dager da... Det er bare drøyt tyve år siden dette ble påbudt.

Skrevet

''I "gamle" dager hadde vi ikke bilbelter i baksetet i det hele tatt. Men vi pleide å komme frem til hytten i livet for det (3-4 timers kjøretur).''

Jeg har også overlevd utallige mil over fjellet uten sikring som barn, men kjøreforholdene er heilt annerledes i dag. (Og den gangen med en far som storrøyka i bilen - jeg overlevde det også - men ville aldri utsatt mine eller andres barn for det samme)..

Dessuten har vi påbud om å sikre barn, heldigvis!

Til trådstarter: Støtter de fleste andre her; du er ikke hysterisk, bare opptatt av barnas sikkerhet :-)

Gjest noen betraktininger
Skrevet

Du finnes ikke hysterisk i det hele tatt, det er venninna di som har betong mellom ørene.

Mine er 9,5 og 11,5 år og sitter faktisk på pute ennå. *hehe* Men det er praktisk da, da ligger selen som den skal over skulderen og ungene kommer litt høyere opp noe som forebygger bilsyke.

Ja, det er ikke alderen som nødvendigvis bør avgjøre når barna skal slutte å sitte på pute. Det er like viktig med alderen.

Lave barn kan sitte på pute selv om de er 12 år. Barn som er høye for alderen, kan sitte uten pute når de er 8.

Skrevet

Ikke så gamle dager da... Det er bare drøyt tyve år siden dette ble påbudt.

''Ikke så gamle dager da... Det er bare drøyt tyve år siden dette ble påbudt.''

Hehe, vi begynner å bli gamle ;-)

I løpet av disse 20 åra har veistandard, fart og antall biler endra seg kraftig, trafikkbildet er med andre ord heilt annerledes. Trafikksikkerhet og sikring av barn er viktigere enn for 20 år siden, men det skjedde "unødvendige" ulykker da også.

Skrevet

I gamle dager døde 10 ganger flere gutter mellom 1-4 år enn det som er tilfelle nå. Mange av dem i bilulykker.

Gjest noen betraktininger
Skrevet

''Ja, det er ikke alderen som nødvendigvis bør avgjøre når barna skal slutte å sitte på pute. Det er like viktig med alderen.''

Med _høyden_, skulle det stå...

Gjest noen betraktninger
Skrevet

I gamle dager døde 10 ganger flere gutter mellom 1-4 år enn det som er tilfelle nå. Mange av dem i bilulykker.

Hvorfor akkurat gutter?

Gjest fra bergen
Skrevet

Neppe fordi de var bilpassasjer.

Gjest fra bergen
Skrevet

''Ikke så gamle dager da... Det er bare drøyt tyve år siden dette ble påbudt.''

Hehe, vi begynner å bli gamle ;-)

I løpet av disse 20 åra har veistandard, fart og antall biler endra seg kraftig, trafikkbildet er med andre ord heilt annerledes. Trafikksikkerhet og sikring av barn er viktigere enn for 20 år siden, men det skjedde "unødvendige" ulykker da også.

Nuvel. Det var da biler nok og høy nok fart også på 80-tallet.

Skrevet

Hvorfor akkurat gutter?

Fordi det var de jeg hadde statistikken for i hodet. Antall jenter som har død i ulykker er også sterkt redusert i løpet av de siste tiårene, men ikke med så mye (siden det ikke var så høyt i utgangspunktet).

Med vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...