Gå til innhold

Hva synes dere?

Gjest Faktisk litt irritert nå!!

Anbefalte innlegg

Gjest fra bergen
Skrevet

Fordi det var de jeg hadde statistikken for i hodet. Antall jenter som har død i ulykker er også sterkt redusert i løpet av de siste tiårene, men ikke med så mye (siden det ikke var så høyt i utgangspunktet).

Med vennlig hilsen

''men ikke med så mye (siden det ikke var så høyt i utgangspunktet''

Nettopp.

• Svar 79
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

9

• morsan

4

• hidi, the scorpion

4

• Angustia

4

Skrevet

Neppe fordi de var bilpassasjer.

På slutten av 60-tallet var bilulykker den mest vanlige dødsårsaken for barn.

I 2005 var det fem (!) barn som døde i transportulykker.

Skrevet

''Ikke så gamle dager da... Det er bare drøyt tyve år siden dette ble påbudt.''

Hehe, vi begynner å bli gamle ;-)

I løpet av disse 20 åra har veistandard, fart og antall biler endra seg kraftig, trafikkbildet er med andre ord heilt annerledes. Trafikksikkerhet og sikring av barn er viktigere enn for 20 år siden, men det skjedde "unødvendige" ulykker da også.

På slutten av 60-tallet var trafikkulykker den vanligste måten for barn å dø på.

I 2005 var det totalt 5 (!) barn som døde i transportulykker.

Det er en fantastisk reduksjon.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Nuvel. Det var da biler nok og høy nok fart også på 80-tallet.

''Nuvel. Det var da biler nok og høy nok fart også på 80-tallet.''

Ja, men ikke i like stor grad som i dag.

Uansett forsvarer ikke 80-tallsvaner at man ikke er opptatt av trafikksikkerhet for barn (og voksne) 20 år seinere?

Skrevet

I "gamle" dager hadde vi ikke bilbelter i baksetet i det hele tatt. Men vi pleide å komme frem til hytten i livet for det (3-4 timers kjøretur).

Jeg elsker mine barn,og tar hensyn til mine barn og beskytter mine barn!!

Jeg har også vokst opp med røykende foreldre i bilen, og vi barna uten sikring. Har de samme argumenter som nickene nedenfor,tidene forandrer seg.

Jeg er streng på sikkerhet, men ellers får mine barn utfolde seg. De har bl.a håndtert kniver/ved matlaging og spikke på greiner ) siden de kunne holde en kniv, små-små klutt i en liten finger må man regne med, er ikke hysterisk der(Ikke den skarpeste kniven i skuffen selvsagt)

Men sikkerheten? Slurver ALDRI!

Skrevet

På slutten av 60-tallet var trafikkulykker den vanligste måten for barn å dø på.

I 2005 var det totalt 5 (!) barn som døde i transportulykker.

Det er en fantastisk reduksjon.

Med vennlig hilsen

Det var det jeg antok, takk for at du leita opp / kan statistikk på dette området!

Skal slå den i hodet på faren min, ja ;-)

Gjest togli
Skrevet

Nei, du er ikke hysterisk i det hele tatt.. Jeg hadde reagert på samme måten.

Jeg har selvsagt sikret alle tre ungene i bil fra de var nyfødte, dvs. i tilsammen 13 år. Hadde de vært usikra i alle disse årene, så hadde de fortsatt levd i beste velgående (har aldri kræsja), men det er i så fall et meget dårlig argument for å ikke sikre dem! Venninna di virker på grensen til å være dum...

Gjest togli
Skrevet

I "gamle" dager hadde vi ikke bilbelter i baksetet i det hele tatt. Men vi pleide å komme frem til hytten i livet for det (3-4 timers kjøretur).

Sorry, men jeg hater slike teite kommentarer....

Langt flere barn omkrom i bilulykker den gangen i forhold til nå - til tross for at langt flere barn er passasjerer i bil idag. Det kan vel ikke bety annet enn at bilsikring faktisk har noe for seg?

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Jeg hadde ikke latt mitt barn sitte på med henne når hun ikke vil sikre det. Hadde hun ikke sikret sitt barn heller, hadde jeg tenkt "formildende omstendigheter", at hun ikke visste bedre. Men å indirekte si at ditt barn ikke er verdt like mye sikkerhet som hennes, den var drøy!

Skrevet

Nei, du er ikke hysterisk i det hele tatt.. Jeg hadde reagert på samme måten.

Jeg har selvsagt sikret alle tre ungene i bil fra de var nyfødte, dvs. i tilsammen 13 år. Hadde de vært usikra i alle disse årene, så hadde de fortsatt levd i beste velgående (har aldri kræsja), men det er i så fall et meget dårlig argument for å ikke sikre dem! Venninna di virker på grensen til å være dum...

''Jeg har selvsagt sikret alle tre ungene i bil fra de var nyfødte, dvs. i tilsammen 13 år. ''

Da synes jeg det er på tide at du slipper dem løs, slik at de får rørt litt på seg!

;-)

Med vennlig hilsen

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Langt flere barn omkrom i bilulykker den gangen i forhold til nå - til tross for at langt flere barn er passasjerer i bil idag. Det kan vel ikke bety annet enn at bilsikring faktisk har noe for seg?

''Sorry, men jeg hater slike teite kommentarer....''

Samme her. Og det merkelige er hvor ofte man støter på de :-(

Gjest togli
Skrevet

''Jeg har selvsagt sikret alle tre ungene i bil fra de var nyfødte, dvs. i tilsammen 13 år. ''

Da synes jeg det er på tide at du slipper dem løs, slik at de får rørt litt på seg!

;-)

Med vennlig hilsen

Jeg har sluppet løs eldstejenta, for hun slipper iallefall å sitte på pute ;-P

Gjest togli
Skrevet

''Sorry, men jeg hater slike teite kommentarer....''

Samme her. Og det merkelige er hvor ofte man støter på de :-(

Hehe, har hørt noen slike i slekta mi, ja ;) Kan ikke annet enn å himle med øynene og nesten bli litt flau på vedkommendes vegne ;)

Gjest fra bergen
Skrevet

Men det VAR slik før. Og det fleste av oss overlevde.

Skrevet

Ja, de fleste.

De som IKKE overlevde er faktisk ikke her for å fortelle om hva som skjedde med dem.

Husk at bilulykker var den *vanligste* dødsårsaken for barn på slutten av 60-tallet.

Gjest togli
Skrevet

Klart de fleste overlevde, men det er faktisk ikke nok for meg. Hadde et av mine barn omkommet i en bilulykke _fordi_ det ikke hadde vært forsvarlig sikra i bilen, så hadde ikke utsagnet ditt hjulpet meg noe som helst...

Skrevet

Hvorfor har du vanskelig for å innrette det etter sikkerhetsregler? Hva er problemet egentlig? Hvorfor tror du det hele tiden har vært en utvikling av nye barnestoler, og nye forskrifter for hvordan sikre barn i bil? Mener du at de som har forsket på dette er dumme? At det de gjør er unødvendig?

Gjest fra bergen
Skrevet

Hvorfor har du vanskelig for å innrette det etter sikkerhetsregler? Hva er problemet egentlig? Hvorfor tror du det hele tiden har vært en utvikling av nye barnestoler, og nye forskrifter for hvordan sikre barn i bil? Mener du at de som har forsket på dette er dumme? At det de gjør er unødvendig?

''Hvorfor har du vanskelig for å innrette det etter sikkerhetsregler?''

Har eg gjort det? Eg minnet kun om hvordan det var i gamle dager.

Skrevet

Samme her. Det gikk bare greit, muligens fordi vi ikke kræsjet/måtte bråbremse noen gang.

Den dagen det blir mulig å forutsi med 100% at man ikke komme ut for en ulykke på neste biltur, kan jeg muligens vurdere å la både barn og voksne ta litt lett på sikring i bilen min.

Skrevet

De fleste av oss overlever i dag også, rett og slett fordi vi ikke opplever å komme ut for en bilulykke.

Hvis vi en dag opplever akkurat det, øker vi sjansen for alvorlig skade eller død drastisk ved å slurve med sikringsutstyret.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...