Gå til innhold

Hva synes dere?

Gjest Faktisk litt irritert nå!!

Anbefalte innlegg

Gjest Shira :o)
Skrevet

Jeg kan være laidback på mye, men ikke sikkerhet, og i allefall ikke i bil!

Da jeg var liten var det ikke vanlig med sikring i bil, mamma valgte allikevel å ha skikkelig sikkerhetsutstyr til meg. Og vi kræsjet. Heldigvis var ikke farten så høy, men de voksne i begge bilene fikk skader, mens jeg ikke fikk en skramme. Samme dag hadde mamma kjøpt noe ekstra greier til bilsetet mitt, og noen hun kjenner hadde himlet med øynene, for det gikk jo alltid bra, var ikke farlig. (hadde ikke jeg vært godt sikret hadde jeg fått hardt sammenstøt, for det smalt jaggu meg godt!)

Vel, for meg var det bra at hun gav blaffen i andre, og fulgte sine egne meninger.

• Svar 79
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

9

• morsan

4

• hidi, the scorpion

4

• Angustia

4

Gjest segunda
Skrevet

Hadde venninna di tenkt å ha sønnen din i sikkerhetssele uten pute, eller bare sitte uten noenting?

Skrevet

Hadde venninna di tenkt å ha sønnen din i sikkerhetssele uten pute, eller bare sitte uten noenting?

Hun mente at sele var godt nok, men selen blir ikke riktig plassert i forhold til guttens høyde, altså sikkerhetsmessig. Gutten er 5 år, og skal sitte på på sete enda p.g.a hans høyde(114 cm)

tzatziki1365380058
Skrevet

I "gamle" dager hadde vi ikke bilbelter i baksetet i det hele tatt. Men vi pleide å komme frem til hytten i livet for det (3-4 timers kjøretur).

Kolliderte dere noen gang, da?

Skrevet

Mener du at det er årsaken til de litt "merkelige" svarene? ;-)

Med vennlig hilsen

Gjest fra bergen
Skrevet

Nope.

Gjest fra bergen
Skrevet

Mener du at det er årsaken til de litt "merkelige" svarene? ;-)

Med vennlig hilsen

Pass deg litt nu, ellers blir du meldt til webmaster.

Gjest verinoca
Skrevet

Nei, jeg er enig med deg.

Er bare usikker på om jeg hadde turt å si noe, så flott at du sto på ditt.

En gang min sønn ble med en venn hjem fra bhg (han var 4) fikk jeg etterpå vite at faren ikke hadde giddet å sette inn barnesetet vi hadde satt igjen i bhg, men kjørt med min sønn i forsetet med bare vanlig belte (som jo legger seg over halsen på de små.)

DA ble jeg forbanna, og det ble mannen min og, som ga klar beskjed....

Gjest greygrey
Skrevet

Siden hun betrakter det som ufarlig for barnet å kjøre uten pute/stol så kunne jo hennes eget barn sittet med vanlig sæle og barnet ditt kunne sittet i stolen? Å sitte på høyre side bak eller i midten er sikrere enn å sitte på venstre side bak.

Om du er hysterisk? Spørs jo hvordan du oppfører deg.. Syns sikring i bil er viktig selv og liker helst å kjøre barnet selv. På busstur med barnehagen sitter barna ikke i bilstoler. Det ville du vel ikke gått med på?

Gjest verinoca
Skrevet

Men det VAR slik før. Og det fleste av oss overlevde.

Nå er det i tillegg mer trafikk.

At en ulykke ikke har hendt en hittil er selvsagt ingen garanti for at det ikke kommer til å skje i fremtiden heller.

Alle oppegående mennesker ser at den logikken ikke holder vann.

Skrevet

Pass deg litt nu, ellers blir du meldt til webmaster.

Fordi du skriver "merkelige" svar? ;-)

Skrevet

Siden hun betrakter det som ufarlig for barnet å kjøre uten pute/stol så kunne jo hennes eget barn sittet med vanlig sæle og barnet ditt kunne sittet i stolen? Å sitte på høyre side bak eller i midten er sikrere enn å sitte på venstre side bak.

Om du er hysterisk? Spørs jo hvordan du oppfører deg.. Syns sikring i bil er viktig selv og liker helst å kjøre barnet selv. På busstur med barnehagen sitter barna ikke i bilstoler. Det ville du vel ikke gått med på?

Vel, hysterisk eller ikke. Jeg selv føler meg ikke hysterisk.Men når det kommer til forskriftsmessige sikkerhetsinstrukser, er jeg urokkelig. Kaller ikke det hysterisk, men ansvarlig. Har fått høre at jeg er så nøye på det...altså dette med sikkerhet i bil(også fra min mann)Men jeg aksepterer ikke overhode at det slurves med det. Så diskusjonen tar jeg mer enn gjerne, jeg har jo rett:-)

Hva med brannvarslere i hus? Jeg har levd noen år i forskjellige hus, ingen brann, men skal jeg gamble på at det ikke vil brenne i huset og av den grunn ikke ha brannvarsler? Statistisk vil jo det fleste av oss ikke oppleve brann(heldigvis)

Skal barnehagen på tur, og det ikke er sele, så er det ikke sele.Da må barnet sitte uten. Liker det selvsagt ikke, men er ikke "hysterisk" og nekter ham turen av den grunn. Det er en viss forskjell på bil og buss.

Ellers får mine barn fritt utfolde seg:-)

Skrevet

I "gamle" dager hadde vi ikke bilbelter i baksetet i det hele tatt. Men vi pleide å komme frem til hytten i livet for det (3-4 timers kjøretur).

Jeg levde i "gamle dager". Bl.a. derfor er jeg lite hysterisk når det gjelder barns frihet til å gjøre ting på egen hånd, uten voksen overvåkning, uten GPS-peiler og uten mobiltelefon.

Jeg synes ikke det er noen tragedie at barn har mistet retten til å slenge fritt omkring i biler. I den første bilen mine foreldre hadde, var det ikke engang sperre på forsetene. Hvis det var bare sjåføren foran og vi ungene bak, ble en av oss slengt helt fram ved siden av sjåførplassen ved bråbrems, fordi seteryggen gav etter når den som ikke satt bak sjåføren, ble kastet framover.

Jeg er over 50 og har ikke vært med på noen alvorlig bilulykke. Men jeg ser store forskjeller i antall biler, hastighet og - heldigvis - sikkerheten, fra min egen barndom.

Skrevet

Nei, jeg er enig med deg.

Er bare usikker på om jeg hadde turt å si noe, så flott at du sto på ditt.

En gang min sønn ble med en venn hjem fra bhg (han var 4) fikk jeg etterpå vite at faren ikke hadde giddet å sette inn barnesetet vi hadde satt igjen i bhg, men kjørt med min sønn i forsetet med bare vanlig belte (som jo legger seg over halsen på de små.)

DA ble jeg forbanna, og det ble mannen min og, som ga klar beskjed....

"Smiler".Kjenner meg igjen i den bhg-historien. Gutten skulle være med en annen gutt i bhg hjem etter skolen, hvor den andre gutten var sluttet med pute(4 1/2 år). Jeg stusset veldig over det. Jeg satte fra meg sete i bhg og sa at det skulle brukes. Det jeg glemte å si, som jeg faktisk tok som en selvfølge, var at gutten skulle sitte bak. Men min gutt sa at han hadde sittet fremme. Og det er heller ikke etter forskriftene på så små barn når det er montert airbag.Da ble jeg forbanna!!

Ikke skjønner jeg at man gambler med barna sine på den måten, enda mer overrasket blir jeg at det gambler med andres barn fordi de ikke er så nøye på rett og galt!

Gjest segunda
Skrevet

Hun mente at sele var godt nok, men selen blir ikke riktig plassert i forhold til guttens høyde, altså sikkerhetsmessig. Gutten er 5 år, og skal sitte på på sete enda p.g.a hans høyde(114 cm)

Slik jeg forstår deg så var dette en kort strekning. Det er vansklig å si om du er overhysterisk eller ikke siden du har rett i forhold til trafikkloven, og det er umulig å se om dette er eneste gangen din venninne har reagert på deg som hysterisk.

Jeg forstår din venninne, men hvis du mener at barnet skal være riktig sikret så har du helt rett.

Skrevet

Slik jeg forstår deg så var dette en kort strekning. Det er vansklig å si om du er overhysterisk eller ikke siden du har rett i forhold til trafikkloven, og det er umulig å se om dette er eneste gangen din venninne har reagert på deg som hysterisk.

Jeg forstår din venninne, men hvis du mener at barnet skal være riktig sikret så har du helt rett.

Min venninner jobber i helsevesenet hvor de får inn svært skadete fmennesker fra ulykker, så hun er absolutt oppegående nok til å vite hvor og hvorfor man sikrer barnet, og hvor man kan se "gjennom" fingrene.

Eksempelvis så "gidder" hun ikke bruke hjelm på sykkeltur, grunnet hun ser så teit ut.(voksen dame)For meg handler det å være et forbilde for våre barn, og velger å se "teit" ut når vi er på sykkeltur:-) Hvorfor skal ikke voksne bruke hjelp når barna skal bruke hjelm?

Skrevet

Ja, det er ikke alderen som nødvendigvis bør avgjøre når barna skal slutte å sitte på pute. Det er like viktig med alderen.

Lave barn kan sitte på pute selv om de er 12 år. Barn som er høye for alderen, kan sitte uten pute når de er 8.

Det er jo unektelig praktisk at ungene har blitt så store at det ikke er nødvendig med pute / sete når de skal sitte på med noen andre, men når de sitter på med meg så ligger nå putene der. :o)

Gjest skjønner irritasjonen
Skrevet

Ja, de fleste.

De som IKKE overlevde er faktisk ikke her for å fortelle om hva som skjedde med dem.

Husk at bilulykker var den *vanligste* dødsårsaken for barn på slutten av 60-tallet.

Nettopp! Skulle til å skrive det selv!

Dette argumentet minner meg veldig om det å si at røyking ikke er farlig fordi man kjenner en 90-åring som har røyka hele livet...

hidi, the scorpion
Skrevet

''Jeg forstår din venninne, men hvis du mener at barnet skal være riktig sikret så har du helt rett.''

Det var da et dualistisk svar....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...