Gå til innhold

Hvordan klare seg med 3000 i måneden? (AAP)

Anbefalte innlegg

Gjest synes ikke noe om dette
Skrevet

Jeg har fått innvilget AAP (Arbeidsavklaringpenger) og skal få utbetalt ca. 10 000 i måneden. Jeg har en husleie på 7000 og da sitter jeg igjen med ca. 3000 kr.

Da jeg jobbet klarte jeg meg med ca. 6000 per måned utenom husleie, men 3000 synes jeg blir veldig lite... Er det vanlig å få så lite når man får AAP?

Jeg håper på å komme meg ut i jobb om et år eller to, men skal jo leve på dette i mellomtiden...

• Svar 72
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Elis31

3

• Dorthe

2

• tiliti

2

• cathlin

2

Mest aktive i denne tråden

Gjest ghdsg
Skrevet

Du må søke om Husbankens bostøtte.

Kanskje må du søke om supplerende sosialhjelp også.

Du bør sjekke om skattetrekket er riktig. Du bør også sjekke om du har rett på skattebegrensing.

Skrevet

Du har sikkert rett på sosialhjelp og bostøtte. Jeg tror det minste man skal ha igjen etter husleie er 5500.

Skrevet

Du må søke om Husbankens bostøtte.

Kanskje må du søke om supplerende sosialhjelp også.

Du bør sjekke om skattetrekket er riktig. Du bør også sjekke om du har rett på skattebegrensing.

Jeg har tenkt på det med bostøtte og sosialhjelp. Men sosialhjelp er vel veldig behovsprøvd? Jeg har nemlig en bil som jeg er avhengig av og da krever de kanskje at jeg selger denne?

Skrevet

Du har sikkert rett på sosialhjelp og bostøtte. Jeg tror det minste man skal ha igjen etter husleie er 5500.

Jeg har også hørt dette med en viss nedre grense, men da synes jeg det er veldig rart at de gir så lite i trygd! Hvis man skal sitte igjen med 5500 og får 10 000 så har man jo bare en husleie på 4500 og det er det vel ikke så mange som har dersom man ikke bor i kollektiv.

Skrevet

Jeg har også hørt dette med en viss nedre grense, men da synes jeg det er veldig rart at de gir så lite i trygd! Hvis man skal sitte igjen med 5500 og får 10 000 så har man jo bare en husleie på 4500 og det er det vel ikke så mange som har dersom man ikke bor i kollektiv.

Jepp. Det er rart at de gir så lite i trygd, noen mange virkelig sliter under.

Gjest alomo
Skrevet

Jeg har tenkt på det med bostøtte og sosialhjelp. Men sosialhjelp er vel veldig behovsprøvd? Jeg har nemlig en bil som jeg er avhengig av og da krever de kanskje at jeg selger denne?

Det vil de trolig kreve. får ikke penger til nødvendig livsopphold for at denne skal dekke kostnader til bilhold. Om du derimot ovenfor NAV kan dokumentere at du er avhengig av å beholde denne bilen pga noe relatert til din helse, så kan du få noe stønad til å beholde den. Jeg mottar selv et slikt beløp hver mnd, fordi jeg er avhengig av bil og ikke kan bruke annet transportmiddel.

Gjest segunda
Skrevet

Hvis du får 10000 kr. i måneden så har du ikke råd til å bo for 7000 kr. i måneden. Ergo må du finne deg et billigere sted å bo.

Gjest jhkjh
Skrevet

Det vil de trolig kreve. får ikke penger til nødvendig livsopphold for at denne skal dekke kostnader til bilhold. Om du derimot ovenfor NAV kan dokumentere at du er avhengig av å beholde denne bilen pga noe relatert til din helse, så kan du få noe stønad til å beholde den. Jeg mottar selv et slikt beløp hver mnd, fordi jeg er avhengig av bil og ikke kan bruke annet transportmiddel.

Dette må du ta ansvar for selv, kontakt NAV og andre instanser og spør om det du lurer på. Det er ikke slik at NAV ordner opp alt for deg hvis du ikke tar initiativ selv. Det er sikkert en sum du skal sitte igjen med etter at du har betalt husleie som du kan få gjennom suplerende sosialstøtte. Dette må du undersøke og eventuelt skrive søknad. På den andre siden er det rart hvis en som mottar arbeidsavklaringspenger kan bo så dyrt som h*n vil, så det fins sikkert en grense. Be om et møte med din saksbehandler så kan du få svar på det du lurer på, ta gjerne med en lapp med stikkord om det du skal spørre om. Får du ikke mer støtte må du vel som andre folk vurdere å bo billigere.

Gjest ghdsg
Skrevet

Hvis du har dyre boutgifter ut i fra hva som er vanlig i din kommune og utfra ditt behov så kan det heller hende de oppfordrer deg til å bytte bolig for å få mindre boutgifter.

Om du har sparepenger, aksjer eller har andre store verdier så kan du få beskjed om å selge dette. Å selge en gammel bil med lav verdi som en kan være avhengig av for å komme tilbake til arbeid vil være dumt, noe som ofte sosialtjenesten også ofte vil skjønne. Om du starter i kurs eller praksis så må du søke om penger til å dekke reiseutgifter i alle fall. (Gjennom arbeidsavklaringen din..)

Støtte til bilhold kan jeg ingenting om, men du kan jo søke på NAV sine sider. Tror det skal litt til....

Skrevet

Trygdene i Norge er lave, det hjelper ikke at de er høyere i andre land. Det er vanskelig å klare seg og få det til å gå rundt. Det som er rart er at når folk jobber og tjener mye mer så skjønner de ikke at folk på trygd fremdeles trenger mat, toalettsaker, transport, husleie og ev lån på leilighet. Det er ikke slik her at familien spytter i kasse slik de ofte gjør i andre land eller at venner og kjente kommer med mat og nødvendigheter.

Flimmer1365381250
Skrevet

Hvis du får 10000 kr. i måneden så har du ikke råd til å bo for 7000 kr. i måneden. Ergo må du finne deg et billigere sted å bo.

Jeg tenkte akkurat det samme. Om man ikke har barn boende hjemme hos seg, så trenger man neppe ei hel leilighet for seg selv, da får man bo på hybel i en periode for å spare et par tusenlapper. Er nok få som bor i kollektiv fordi de synes det er så koselig, er vel helst fordi det er for dyrt å bo alene.

Unntaket ville vel være om man eier og av forskjellige grunner ikke kan selge eller leie ut boligen...

Gjest segunda
Skrevet

Jeg tenkte akkurat det samme. Om man ikke har barn boende hjemme hos seg, så trenger man neppe ei hel leilighet for seg selv, da får man bo på hybel i en periode for å spare et par tusenlapper. Er nok få som bor i kollektiv fordi de synes det er så koselig, er vel helst fordi det er for dyrt å bo alene.

Unntaket ville vel være om man eier og av forskjellige grunner ikke kan selge eller leie ut boligen...

Det er slik alle steder at du må sette tæring etter næring. Det er bare virkeligheten i alle land. Hvis man har 10000 kroner i måneden så kan man ikke bruke 7000 kroner på husleie i måneden. Folk bor på gata i andre land, og det trenger man ikke med 10000 kroner i måneden.

Det er ytterst få land i verden hvor man får så mye i trygd eller stønad. Jeg vet ikke hvor høyt det er i Danmark, Sverige eller Tyskland, men det er neppe mye høyere for laveste trygd.

Gjest harikkenickfortiden
Skrevet

Ta deg en tur på nav, og hør hvilke rettigheter du har. Det er jo ikke sikkert at det finnes billigere leiligheter, så det må jo finnes noe hjelp. bostøtte får du nok, bare søk. lykke til.

Skrevet

Ta deg en tur på nav, og hør hvilke rettigheter du har. Det er jo ikke sikkert at det finnes billigere leiligheter, så det må jo finnes noe hjelp. bostøtte får du nok, bare søk. lykke til.

Jeg ser det er flere nedover i tråden som mener at jeg bør bo billigere, men det er veldig vanskelig fordi jeg er nødt til å bo i Oslo pga. jobben som jeg skal tilbake i. Og man får ikke noe særlig billigere sted å bo enn for 7000 i Oslo. Da må man leie i kollektiv eller leie et bøttekott. Jeg synes det er ille om jeg skal måtte flytte fordi jeg et år eller to er syk. Jeg ønsker jo å bo her når jeg skal ut i arbeid igjen.

Jeg skal ta meg en tur til NAV og høre om det med bostøtte. Takk for svar!

Skrevet

Det er slik alle steder at du må sette tæring etter næring. Det er bare virkeligheten i alle land. Hvis man har 10000 kroner i måneden så kan man ikke bruke 7000 kroner på husleie i måneden. Folk bor på gata i andre land, og det trenger man ikke med 10000 kroner i måneden.

Det er ytterst få land i verden hvor man får så mye i trygd eller stønad. Jeg vet ikke hvor høyt det er i Danmark, Sverige eller Tyskland, men det er neppe mye høyere for laveste trygd.

Jeg skjønner at det er lett å tenke at jeg må flytte til et billigere sted, men det er veldig vanskelig fordi jeg er nødt til å bo i Oslo pga. jobben som jeg skal tilbake i. Og man får ikke noe særlig billigere sted å bo enn for 7000 i Oslo. Da må man leie i kollektiv eller leie et bøttekott. Jeg synes det er ille om jeg skal måtte flytte fordi jeg et år eller to er syk. Jeg ønsker jo å bo her når jeg skal ut i arbeid igjen. Dessuten er det vel få som bor i kollektiv når de er nærmere 40. Den leiligheten jeg leier nå er forøvrig en ett-roms så veldig luksuriøst bor jeg ikke.

Poenget med denne tråden var vel mer å høre hva som er vanlig i forhold til AAP. Om det jeg får er vanlig.

Skrevet

Dette må du ta ansvar for selv, kontakt NAV og andre instanser og spør om det du lurer på. Det er ikke slik at NAV ordner opp alt for deg hvis du ikke tar initiativ selv. Det er sikkert en sum du skal sitte igjen med etter at du har betalt husleie som du kan få gjennom suplerende sosialstøtte. Dette må du undersøke og eventuelt skrive søknad. På den andre siden er det rart hvis en som mottar arbeidsavklaringspenger kan bo så dyrt som h*n vil, så det fins sikkert en grense. Be om et møte med din saksbehandler så kan du få svar på det du lurer på, ta gjerne med en lapp med stikkord om det du skal spørre om. Får du ikke mer støtte må du vel som andre folk vurdere å bo billigere.

Jeg skjønner at jeg må ta ansvar for dette selv, men ville gjerne høre hva andre får i trygd, hva som er vanlig innen AAP. Det kan være greit å vite før jeg søker om bostøtte osv.

Skrevet

Trygdene i Norge er lave, det hjelper ikke at de er høyere i andre land. Det er vanskelig å klare seg og få det til å gå rundt. Det som er rart er at når folk jobber og tjener mye mer så skjønner de ikke at folk på trygd fremdeles trenger mat, toalettsaker, transport, husleie og ev lån på leilighet. Det er ikke slik her at familien spytter i kasse slik de ofte gjør i andre land eller at venner og kjente kommer med mat og nødvendigheter.

Takk for forståelse! Jeg tror veldig mange mener at trygdede ikke fortjener noe særlig fordi det skal ikke være luksus å leve på trygd. Det er jeg jo enig i, men man bør jo få så man klarer seg. Det er veldig få som lever på trygd for moro skyld. Jeg ønsker i hvert fall å komme tilbake i jobben min så fort som mulig.

Gjest irrere
Skrevet

Jeg skjønner at jeg må ta ansvar for dette selv, men ville gjerne høre hva andre får i trygd, hva som er vanlig innen AAP. Det kan være greit å vite før jeg søker om bostøtte osv.

Beregnes ikke AAP ut i fra tidligere inntekt? Det vil i tilfelle da være svært individuelt hva hver enkelt mottar.

Skrevet

Jeg skjønner at det kan virke som en god løsning å flytte til et billigere sted, men slik som det er i Oslo nå så er det ikke lett å finne seg et billigere sted å bo. Og pga. den jobben jeg skal tilbake i så er jeg nødt til å bo i Oslo. Jeg bor allerede i en ett-roms så veldig luksuriøst er det ikke. Da måtte jeg leid et rom i kollektiv og det er det vel ikke så mange som gjør når de nærmer seg 40. Jeg synes det er ille om jeg skal måtte flytte fordi jeg et år eller to er syk. Jeg ønsker jo å bo her når jeg skal ut i arbeid igjen.

Jeg hadde skjønt at folk mente at jeg skulle flytte dersom jeg hadde bodd i en stor leilighet, men det er altså ikke tilfelle. 7000 er ikke så mye i Oslo.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...