Gå til innhold

Hvordan klare seg med 3000 i måneden? (AAP)

Anbefalte innlegg

Gjest synes ikke noe om dette
Skrevet

Jepp. Det er rart at de gir så lite i trygd, noen mange virkelig sliter under.

Det er vel noe staten gjør for å spare penger og for å gjøre det svært lite attraktivt å gå på trygd. Men man kan jo bli dårlig bare av å leve som fattig. Dessuten er det jo svært få som går på trygd for moro skyld. Jeg ønsker i hvert fall å komme tilbake til jobben min så fort som mulig. Det er det jeg trives best med og det beste for selvfølelsen er jo å tjene egne penger. Og jeg synes at det er ille at de som er varig uføre skal måtte leve som fattige bare for at det er noen som misbuker systemet. Da bør heller legene bli strengere i forhold til hvem som skal motta trygd.

• Svar 72
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Elis31

3

• Dorthe

2

• tiliti

2

• cathlin

2

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Beregnes ikke AAP ut i fra tidligere inntekt? Det vil i tilfelle da være svært individuelt hva hver enkelt mottar.

Jo, det beregnes ut fra tidligere inntekt. Men jeg hadde ikke jobbet så lenge i den jobben jeg har og før det hadde jeg bare 50 % stilling og resten tok jeg ekstravakter. Dermed tror jeg nok at jeg mottar noe av det laveste.

Skrevet

Hvis du har dyre boutgifter ut i fra hva som er vanlig i din kommune og utfra ditt behov så kan det heller hende de oppfordrer deg til å bytte bolig for å få mindre boutgifter.

Om du har sparepenger, aksjer eller har andre store verdier så kan du få beskjed om å selge dette. Å selge en gammel bil med lav verdi som en kan være avhengig av for å komme tilbake til arbeid vil være dumt, noe som ofte sosialtjenesten også ofte vil skjønne. Om du starter i kurs eller praksis så må du søke om penger til å dekke reiseutgifter i alle fall. (Gjennom arbeidsavklaringen din..)

Støtte til bilhold kan jeg ingenting om, men du kan jo søke på NAV sine sider. Tror det skal litt til....

Pga. sykdommen jeg nå har er det vanskelig å ta offentlig transport. Jeg er også avhengig av bilen når jeg kommer tilbake i jobb. Den er absolutt ikke dyr så jeg hadde ikke fått mye for den om jeg hadde solgt den. Og det hadde blitt dyrere dersom jeg skulle ha solgt den nå og kjøpt en ny når jeg kommer tilbake i jobb.

Men jeg skal ta meg en tur til NAV. Jeg ville bare høre hva andre får av AAP og hvordan de klarer seg med det de får. Og da tenker jeg på dem som ikke hadde så høy inntekt fra før eller ikke har jobbet så lenge.

Skrevet

Det vil de trolig kreve. får ikke penger til nødvendig livsopphold for at denne skal dekke kostnader til bilhold. Om du derimot ovenfor NAV kan dokumentere at du er avhengig av å beholde denne bilen pga noe relatert til din helse, så kan du få noe stønad til å beholde den. Jeg mottar selv et slikt beløp hver mnd, fordi jeg er avhengig av bil og ikke kan bruke annet transportmiddel.

Jeg må nok snakke med legen min om det med bil. Jeg er avhengig av den nå pga. sykdommen min og når jeg kommer tilbake til jobb. Bilen er ikke dyr så det er ikke mulig å få noe særlig igjen dersom jeg hadde valgt å selge den.

Skrevet

Det vil de trolig kreve. får ikke penger til nødvendig livsopphold for at denne skal dekke kostnader til bilhold. Om du derimot ovenfor NAV kan dokumentere at du er avhengig av å beholde denne bilen pga noe relatert til din helse, så kan du få noe stønad til å beholde den. Jeg mottar selv et slikt beløp hver mnd, fordi jeg er avhengig av bil og ikke kan bruke annet transportmiddel.

Jeg må nok snakke med legen min om det med bil. Jeg er avhengig av den nå pga. sykdommen min og når jeg kommer tilbake til jobb. Bilen er ikke dyr så det er ikke mulig å få noe særlig igjen dersom jeg hadde valgt å selge den.

Skrevet

Skrevet

Beklager at dette innlegget ble postet flere ganger!

Gjest danielsa
Skrevet

Jeg aner ikke hvordan man skal greie seg på så lite, det går bare ikke (men du kan nok få bostøtte)

Ikke at min situasjon hjelper deg, men det jeg må gjøre er å leie ut leiligheten min til to andre... Hvis ikke måtte jeg solgt...

Så bor i kollektiv mens jeg er syk, men er bedre heldigvis.

Skrevet

Jeg aner ikke hvordan man skal greie seg på så lite, det går bare ikke (men du kan nok få bostøtte)

Ikke at min situasjon hjelper deg, men det jeg må gjøre er å leie ut leiligheten min til to andre... Hvis ikke måtte jeg solgt...

Så bor i kollektiv mens jeg er syk, men er bedre heldigvis.

Takk for at du delte dette! Hadde jeg eid leiligheten kunne jeg nok leid den ut møblert til noen, men når jeg leier vil jeg miste den dersom jeg flytter. Og jeg ønsker å fortsette å bo her når jeg blir frisk. Og en ett-roms er jo ikke akkurat det dyreste å bo i når det gjelder Oslo... Må nok søke om bostøtte ja.

Gjest Tidligere rehabpenger, nå AAP
Skrevet

AAP regnes jo ut fra din tidligere inntekt, det er 66 % av hva du hadde før. Så - tjente du dårlig i utgangspunktet, får du naturlig nok mindre AAP.

Hvis du er alene/uten forsørgerplikt, så vil jeg tro at NAV synes du bor urimelig dyrt, selv om du ikke synes det.

Du må få deg et møte med saksbehandleren din i NAV, og der må du være ærlig og legge kortene på bordet.

Lykke til!

Gjest Dolores77
Skrevet

Er husleien inkl strøm osv?

I så fall kan du vel klare deg bra,

men hvis du må betale strøm og andre utgifter er det lite, spesielt om du har noe lån ved siden av.

Skrevet

Trygdene i Norge er lave, det hjelper ikke at de er høyere i andre land. Det er vanskelig å klare seg og få det til å gå rundt. Det som er rart er at når folk jobber og tjener mye mer så skjønner de ikke at folk på trygd fremdeles trenger mat, toalettsaker, transport, husleie og ev lån på leilighet. Det er ikke slik her at familien spytter i kasse slik de ofte gjør i andre land eller at venner og kjente kommer med mat og nødvendigheter.

Jeg tror jeg hadde slitt veldig med så lite penger. Man skal jo kunne leve sunt også. Personlig hadde jeg hentet det jeg kunnet. Hentet meg mat hos fattighuset osv. Er det mulig å tjene litt på siden, som barnevakt foreksempel?

Skrevet

Jeg skjønner at det er lett å tenke at jeg må flytte til et billigere sted, men det er veldig vanskelig fordi jeg er nødt til å bo i Oslo pga. jobben som jeg skal tilbake i. Og man får ikke noe særlig billigere sted å bo enn for 7000 i Oslo. Da må man leie i kollektiv eller leie et bøttekott. Jeg synes det er ille om jeg skal måtte flytte fordi jeg et år eller to er syk. Jeg ønsker jo å bo her når jeg skal ut i arbeid igjen. Dessuten er det vel få som bor i kollektiv når de er nærmere 40. Den leiligheten jeg leier nå er forøvrig en ett-roms så veldig luksuriøst bor jeg ikke.

Poenget med denne tråden var vel mer å høre hva som er vanlig i forhold til AAP. Om det jeg får er vanlig.

Jeg kan bekrefte at det er helt vanlig pris med 7000 for en ett roms leilighet i Oslo. Hva NAV mener du bør gjøre i så hensende, må du jo nesten høre med de om.

Skrevet

Jo, det beregnes ut fra tidligere inntekt. Men jeg hadde ikke jobbet så lenge i den jobben jeg har og før det hadde jeg bare 50 % stilling og resten tok jeg ekstravakter. Dermed tror jeg nok at jeg mottar noe av det laveste.

Skulle tro de beregnet ut fra hva du har tjent, altså inkludert ekstravakter. Hvis ikke stå på for det iallefall. Det er ikke alltid de gjør rett.

Gjest Shira :o)
Skrevet

Du får omtrent det samme som meg, jeg får vel litt over en tusenlapp mer, jeg har ung ufør.

Hm, jeg må si at det er ikke mye penger du skal klare deg på. Du er alene? Slik at du ikke trenger søker om forsørgertillegg, eller har merkostnader enn deg selv?

Du må søke om bostøtte ja. Og mtp på bilen, få legen din til å skrive erklæring som du kan vise frem, gjerne spesialist dersom du går til det, men fastlegen går også. Skriv den bra! Det er svært viktig, forklar nøye hvorfor du trenger bilen (og sjekk muligheten for evnt støtte til transport/bil). Etter min erfaring står mye og faller på at erklæringene er gode, og forklarer nøye hva som er grunnen.

Jeg ville snakket med legen om evnt erklæring på bolig også jeg, siden du har gode grunner.

Så bør du vel sette opp budsjett, jeg ville spurt NAV jeg, om hjelp til det. Her inne på Dol er det mange tråder om å spare på husholdning, jeg ville søkt og kikket på dem, mange gode tips og erfaringer.

Det er ikke mye, og jeg må virkelig si at jeg ikke misunner deg. Jeg har en samboer med grei inntekt, så jeg klarer meg, men for deg med ca samme utbetaling er det jo en helt annen situasjon.

Ja, og sjekk skattetrekk, at du ikke trekker for mye.

Gjest synes ikke noe om det
Skrevet

Jeg kan bekrefte at det er helt vanlig pris med 7000 for en ett roms leilighet i Oslo. Hva NAV mener du bør gjøre i så hensende, må du jo nesten høre med de om.

Takk! Jeg skal høre med NAV og særlig dette med bostøtte. Ville bare sondere terrenget litt først :)

Skrevet

AAP regnes jo ut fra din tidligere inntekt, det er 66 % av hva du hadde før. Så - tjente du dårlig i utgangspunktet, får du naturlig nok mindre AAP.

Hvis du er alene/uten forsørgerplikt, så vil jeg tro at NAV synes du bor urimelig dyrt, selv om du ikke synes det.

Du må få deg et møte med saksbehandleren din i NAV, og der må du være ærlig og legge kortene på bordet.

Lykke til!

Takk!

Jeg skjønner ikke helt hvordan jeg skal få ned boutgiftene altså. 7000 er vanlig for en ett-roms i Oslo og synes ikke jeg bare bør stues bort i et kott. Bor på 30 kvadrat allerede... Dessuten ønsker jeg å bo i denne leiligheten når jeg begynner å jobbe igjen og er avhengig av å bo i Oslo pga jobben.

Skrevet

men hvis du må betale strøm og andre utgifter er det lite, spesielt om du har noe lån ved siden av.

Varme er inkludert, men ikke strøm. Jeg synes uansett at 3000 er lite. Som en sier ned i tråden her er det vanlig å få 5500 i sosialstønad utenom husleie så jeg synes jo at vi som går på trygd burde få det samme. Så en undersøkelse der de fant ut at et voksent menneske bør ha 6500 utenom husleie for å klare seg.

Skrevet

[quote name=Shira :o)' timestamp='1274604571' post='4365042]

Du får omtrent det samme som meg, jeg får vel litt over en tusenlapp mer, jeg har ung ufør.

Hm, jeg må si at det er ikke mye penger du skal klare deg på. Du er alene? Slik at du ikke trenger søker om forsørgertillegg, eller har merkostnader enn deg selv?

Du må søke om bostøtte ja. Og mtp på bilen, få legen din til å skrive erklæring som du kan vise frem, gjerne spesialist dersom du går til det, men fastlegen går også. Skriv den bra! Det er svært viktig, forklar nøye hvorfor du trenger bilen (og sjekk muligheten for evnt støtte til transport/bil). Etter min erfaring står mye og faller på at erklæringene er gode, og forklarer nøye hva som er grunnen.

Jeg ville snakket med legen om evnt erklæring på bolig også jeg, siden du har gode grunner.

Så bør du vel sette opp budsjett, jeg ville spurt NAV jeg, om hjelp til det. Her inne på Dol er det mange tråder om å spare på husholdning, jeg ville søkt og kikket på dem, mange gode tips og erfaringer.

Det er ikke mye, og jeg må virkelig si at jeg ikke misunner deg. Jeg har en samboer med grei inntekt, så jeg klarer meg, men for deg med ca samme utbetaling er det jo en helt annen situasjon.

Ja, og sjekk skattetrekk, at du ikke trekker for mye.

Takk for gode råd! :) Jeg er alene ja.

Jeg har tenkt på å sette opp et budsjett. For å få litt oversikt over hva pengene går til. Jeg får sette opp litt sparetips :)

Skrevet

'' så fall kan du vel klare deg bra, men hvis du må betale strøm og andre utgifter er det lite, spesielt om du har noe lån ved siden av.''

Hvordan klarer du deg bra med 3000,- i mnd - det skal dekke mat, transport (bilutgifter), klær, hygieniske artikler, telefon og forsikring bl.a. Jeg tror de aller fleste her i landet hadde fått problemer med det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...