Gå til innhold

Hvordan klare seg med 3000 i måneden? (AAP)

Anbefalte innlegg

Gjest synes ikke noe om dette
Skrevet

Skulle tro de beregnet ut fra hva du har tjent, altså inkludert ekstravakter. Hvis ikke stå på for det iallefall. Det er ikke alltid de gjør rett.

Takk for tips! Jeg skal sjekke ut hvordan reglene er for dette og snakke med dem om det. Vet ikke om de regner fra siste år eller siste fem år eller hva de gjør...

• Svar 72
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Elis31

3

• Dorthe

2

• tiliti

2

• cathlin

2

Mest aktive i denne tråden

Gjest synes ikke noe om det
Skrevet

'' så fall kan du vel klare deg bra, men hvis du må betale strøm og andre utgifter er det lite, spesielt om du har noe lån ved siden av.''

Hvordan klarer du deg bra med 3000,- i mnd - det skal dekke mat, transport (bilutgifter), klær, hygieniske artikler, telefon og forsikring bl.a. Jeg tror de aller fleste her i landet hadde fått problemer med det.

Enig. Det ville blitt vanskelig. Og særlig vanskelig dersom det dukker opp store regninger som man ikke har kunnet spare opp til. Jeg klarte meg med 6000 før og da brukte jeg overhodet ikke penger på ufornuftige ting. Glad jeg ikke røyker! :)

Gjest Shira :o)
Skrevet

Takk for gode råd! :) Jeg er alene ja.

Jeg har tenkt på å sette opp et budsjett. For å få litt oversikt over hva pengene går til. Jeg får sette opp litt sparetips :)

Jeg vil tro at budsjett er lurt, og se på sparetips. Du må jo overleve i denne perioden.

Ønsker deg lykke til :o)

Skrevet

[quote name=Shira :o)' timestamp='1274605811' post='4365056]

Jeg vil tro at budsjett er lurt, og se på sparetips. Du må jo overleve i denne perioden.

Ønsker deg lykke til :o)

Takk for det! :-)

Gjest Tidligere rehabpenger, nå AAP
Skrevet

Takk!

Jeg skjønner ikke helt hvordan jeg skal få ned boutgiftene altså. 7000 er vanlig for en ett-roms i Oslo og synes ikke jeg bare bør stues bort i et kott. Bor på 30 kvadrat allerede... Dessuten ønsker jeg å bo i denne leiligheten når jeg begynner å jobbe igjen og er avhengig av å bo i Oslo pga jobben.

Summen på boligen din er sannsynligvis for høy i forhold til inntekten din, og da må du kanskje ut av Oslo for å finne rimelig nok husrom. Det er ikke slik at man ikke må ofre noe for å oppnå noe...

Gjest kommune
Skrevet

Varme er inkludert, men ikke strøm. Jeg synes uansett at 3000 er lite. Som en sier ned i tråden her er det vanlig å få 5500 i sosialstønad utenom husleie så jeg synes jo at vi som går på trygd burde få det samme. Så en undersøkelse der de fant ut at et voksent menneske bør ha 6500 utenom husleie for å klare seg.

Hva som er vanlig å få i sosialstønad avhenger av hvilken kommune du bor i. Dersom din AAP ikke strekker til er det da ingn ting i veien for at du også søker sosialstønad. Du har de samme rettigheter som alle andre, og det r mange som har supplerende sosialhjelp. Hvorvidt du får godkjent en husleie på kr 7000,- som enslig, eller får beskjed om å skaffe deg en billigere bolig er en annen sak. Uansett må du søke om bostøtte og slikt som du allerede har blitt tipset om av andre her.

Gjest kommune
Skrevet

Jeg har også hørt dette med en viss nedre grense, men da synes jeg det er veldig rart at de gir så lite i trygd! Hvis man skal sitte igjen med 5500 og får 10 000 så har man jo bare en husleie på 4500 og det er det vel ikke så mange som har dersom man ikke bor i kollektiv.

Det er bklagligvis mange på trygd som bhar supplerende økonomisk sosialhjelp

Skrevet

Takk for tips! Jeg skal sjekke ut hvordan reglene er for dette og snakke med dem om det. Vet ikke om de regner fra siste år eller siste fem år eller hva de gjør...

Dagsatsen din bregnes på grunnlag av inntekten din det siste kalenderåret før du ble syk. Gir det høyere sats, skal de bruke et gjennomsnitt av de siste tre årene.

http://www.nav.no/Arbeid/Jobb+og+helse/Arbeidsavklaringspenger/Arbeidsavklaringspenger/217391.cms

Jeg er på AAP, overgangsordning for midelrtidig uføre, og jeg får ca 11000 utbetalt i måneden. Det er lite og hadde jeg ikke hatt en ektefelle, ville det blitt svært vanskelig å klare seg.

Du bør absolutt søke bostøtte. En kjapp utregning viser at du kan få ca 2500 i måneden, og det hjelper jo litt.

https://tjenester.husbanken.no/bostotte-kalkulator/index.html

Ellers er det mye penger å spare på å fylle fryseren med svenskemat. Vi drar til sverige noen ganger i året og fyller opp, og det sparer vi mange kroner er på. Medisiner kan man også spare på å handle der.

Gjest segunda
Skrevet

Jeg skjønner at det er lett å tenke at jeg må flytte til et billigere sted, men det er veldig vanskelig fordi jeg er nødt til å bo i Oslo pga. jobben som jeg skal tilbake i. Og man får ikke noe særlig billigere sted å bo enn for 7000 i Oslo. Da må man leie i kollektiv eller leie et bøttekott. Jeg synes det er ille om jeg skal måtte flytte fordi jeg et år eller to er syk. Jeg ønsker jo å bo her når jeg skal ut i arbeid igjen. Dessuten er det vel få som bor i kollektiv når de er nærmere 40. Den leiligheten jeg leier nå er forøvrig en ett-roms så veldig luksuriøst bor jeg ikke.

Poenget med denne tråden var vel mer å høre hva som er vanlig i forhold til AAP. Om det jeg får er vanlig.

Jeg mener ikke at det er lett, men jeg mener at det er eneste alternativet. 7000 kroner er for mye når du har 10000 kroner, det er slik det er.

Skrevet

Jeg tror jeg hadde slitt veldig med så lite penger. Man skal jo kunne leve sunt også. Personlig hadde jeg hentet det jeg kunnet. Hentet meg mat hos fattighuset osv. Er det mulig å tjene litt på siden, som barnevakt foreksempel?

Det er lenge siden jeg hadde så lite penger selv om jeg ikke har flust nå. Men jeg synes likevel det er merkelig at folk på trygd skal ha så lite at de ikke skal klare seg og ikke leve et likeverdig liv med folk som jobber.

Gjest Arbeidsledig
Skrevet

Vel, jeg klarer meg på 6000,- brutto i mnd... Betaler husleie, strøm, kommunale avgifter osv i de 6000,- ligger vel på 2000 - i mnd...

Jeg har søkt på sånn ca 700 jobber de siste 9 mnd, har vært på intervjuer som man må betale selv så de siste mnd har det blitt mindre i og med at jeg har måtte reist på intervjuer helt opp til 60 mil i fra hjemstedet.

Skjønner ikke hvorfor du syter rett og slett... du har det godt! Og det er ikke vanskelig å flytte på seg slik at du slipper betale 7000 i mnd i husleie, en sosialkurator hadde fnyst av deg

Gjest kommune
Skrevet

Vel, jeg klarer meg på 6000,- brutto i mnd... Betaler husleie, strøm, kommunale avgifter osv i de 6000,- ligger vel på 2000 - i mnd...

Jeg har søkt på sånn ca 700 jobber de siste 9 mnd, har vært på intervjuer som man må betale selv så de siste mnd har det blitt mindre i og med at jeg har måtte reist på intervjuer helt opp til 60 mil i fra hjemstedet.

Skjønner ikke hvorfor du syter rett og slett... du har det godt! Og det er ikke vanskelig å flytte på seg slik at du slipper betale 7000 i mnd i husleie, en sosialkurator hadde fnyst av deg

Hvorfor må du betale intervjuene selv hvis du er arbeidsledig? Er du registrert arbeidssøker hos nav?

Skrevet

''Skjønner ikke hvorfor du syter rett og slett... du har det godt! Og det er ikke vanskelig å flytte på seg slik at du slipper betale 7000 i mnd i husleie, en sosialkurator hadde fnyst av deg''

Jeg syns du svarer trådstarter arrogant, og 7000 i husleie er ikke høyt i f.eks Oslo.

''Jeg har søkt på sånn ca 700 jobber de siste 9 mnd, har vært på intervjuer som man må betale selv så de siste mnd har det blitt mindre i og med at jeg har måtte reist på intervjuer helt opp til 60 mil i fra hjemstedet.''

Dette kan du få dekka av NAV, du trenger kun å fylle ut et skjema (!) og legge ved bekreftelse fra arbeidsgiver.

Gjest Dolores77
Skrevet

Får du ikke tak i noe rimeligere boalternativ?

Når du bor alene mener jeg du har rett på bostøtte i tillegg...

Skrevet

Dagsatsen din bregnes på grunnlag av inntekten din det siste kalenderåret før du ble syk. Gir det høyere sats, skal de bruke et gjennomsnitt av de siste tre årene.

http://www.nav.no/Arbeid/Jobb+og+helse/Arbeidsavklaringspenger/Arbeidsavklaringspenger/217391.cms

Jeg er på AAP, overgangsordning for midelrtidig uføre, og jeg får ca 11000 utbetalt i måneden. Det er lite og hadde jeg ikke hatt en ektefelle, ville det blitt svært vanskelig å klare seg.

Du bør absolutt søke bostøtte. En kjapp utregning viser at du kan få ca 2500 i måneden, og det hjelper jo litt.

Ellers er det mye penger å spare på å fylle fryseren med svenskemat. Vi drar til sverige noen ganger i året og fyller opp, og det sparer vi mange kroner er på. Medisiner kan man også spare på å handle der.

Takk for gode råd! :) Skal absolutt søke bostøtte. Kan jo ikke tape på det :)

Gjest fdsgf
Skrevet

Takk for gode råd! :) Skal absolutt søke bostøtte. Kan jo ikke tape på det :)

Viktig at du er folkeregistrert på rett adresse. Det er søknadsfrist, så lever søknaden snarest. :)

Skrevet

Søk bostøtte (beregn på linken under hva du kan få):

Dersom den summen fremdeles ikke er nok og du trenger supplerende sosialhjelp, inneholder denne linken mye informasjon:

http://home.c2i.net/afo-oslo/bruker.html

Den summen du har å leve for er forresten det samme som en enslig student.

Takk for linker! :)

Jeg har også vært student og da har man heller ikke mye å leve for, men de fleste har mulighet til å jobbe ved siden av. Det gjorde i hvert fall jeg og det hadde ikke gått uten.

Skrevet

En sosialkurator hadde vel fnyst av deg også ;-) Du må da vel kunne flytte et sted som gjør at du får deg jobb! Hvem som helst får da vel jobb i matbutikk eller et eller annet...

Men det kommer selvsagt an på hvilke jobber du søker på. Hvis du er ufaglært og søker på sykepleiejobber eller juristjobber er det ikke så rart at du får avslag 700 ganger...

Skrevet

Får du ikke tak i noe rimeligere boalternativ?

Når du bor alene mener jeg du har rett på bostøtte i tillegg...

Jeg skal søke om bostøtte.

Det er vanskelig å få tak i et billigere sted å bo i Oslo. Bor allerede i en ett-roms. Er avhengig av å bo her pga. den jobben jeg skal tilbake i. Dessuten er det litt for ille at jeg skal måtte flytte inn i et bøttekott og miste den leiligheten jeg har nå bare fordi jeg er syk i et år eller to synes jeg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...