Gå til innhold

Hvordan klare seg med 3000 i måneden? (AAP)

Anbefalte innlegg

Gjest synes ikke noe om dette
Skrevet

Hva som er vanlig å få i sosialstønad avhenger av hvilken kommune du bor i. Dersom din AAP ikke strekker til er det da ingn ting i veien for at du også søker sosialstønad. Du har de samme rettigheter som alle andre, og det r mange som har supplerende sosialhjelp. Hvorvidt du får godkjent en husleie på kr 7000,- som enslig, eller får beskjed om å skaffe deg en billigere bolig er en annen sak. Uansett må du søke om bostøtte og slikt som du allerede har blitt tipset om av andre her.

Jepp, jeg skal søke om bostøtte! :)

• Svar 72
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Elis31

3

• Dorthe

2

• tiliti

2

• cathlin

2

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Viktig at du er folkeregistrert på rett adresse. Det er søknadsfrist, så lever søknaden snarest. :)

Å? Når er søknadsfrist? Kan man bare søke en gang i året eller er det flere frister?

Gjest ikkerik
Skrevet

Vet ikke hvordan nav beregner hva man får. Jeg får litt mindre enn deg utbetalt og har like store boutgifter. Dessverre kommer varmtvann og strømi tillegg. Det går, men det er trangt. Men jeg klarer ikke å jobbe nå og da må jeg klare å tilpasse meg. Det er ikke aktuelt å flytte, og tror ikke jeg finner noe særlig billigere slik boligmarkedet er her uansett.

Gjest ikkerik
Skrevet

'' så fall kan du vel klare deg bra, men hvis du må betale strøm og andre utgifter er det lite, spesielt om du har noe lån ved siden av.''

Hvordan klarer du deg bra med 3000,- i mnd - det skal dekke mat, transport (bilutgifter), klær, hygieniske artikler, telefon og forsikring bl.a. Jeg tror de aller fleste her i landet hadde fått problemer med det.

''Hvordan klarer du deg bra med 3000,- i mnd - det skal dekke mat, transport (bilutgifter), klær, hygieniske artikler, telefon og forsikring bl.a. Jeg tror de aller fleste her i landet hadde fått problemer med det.''

Man blir god til å leve billig dersom man har dårlig råd. Jeg har ca 1400 igjen etter at alt fast er betalt. Ingen ønske situasjon, men slik er det nå en gang blitt.

De 1400 må dekke mat, transport (har ikke bil, men det koster med buss også), klær, forsikring osv

Gjest danielsa
Skrevet

pappa bor i Oslo og får bostøtte da han ikke finner billigere enn en bitteliten hybel på 95000 kr...

hadde han hatt hakket større hybel til 10.500 kr ville han fått høyere bostøtte

så jeg er sikker på du vil få dette :o)

Skrevet

Takk for linker! :)

Jeg har også vært student og da har man heller ikke mye å leve for, men de fleste har mulighet til å jobbe ved siden av. Det gjorde i hvert fall jeg og det hadde ikke gått uten.

Jeg tror generelt sett det er ganske mye hardere å være student eller trygdet i en storby med så utrolig høye boutgifter som Oslo har. Bostøtten hjelper til å jevne ut dette for de som faller inn under den paraplyen.

I de periodene av mitt liv jeg har vært innom begge deler og hatt like lite penger eller mindre har jeg heldigvis bodd et sted med svært mye lavere boutgifter (~5000 kr for ca 90 kvm)

Gjest kommune
Skrevet

Å? Når er søknadsfrist? Kan man bare søke en gang i året eller er det flere frister?

Søk innen den 14, utbetaling den 10 mnd etter. Du må være folkeregistrert på adressen du søker på den 1 i søkemånden.

Skrevet

pappa bor i Oslo og får bostøtte da han ikke finner billigere enn en bitteliten hybel på 95000 kr...

hadde han hatt hakket større hybel til 10.500 kr ville han fått høyere bostøtte

så jeg er sikker på du vil få dette :o)

Takk!

Høres forresten litt dyrt ut med en hybel til 95 000! ;-)

Skrevet

Vet ikke hvordan nav beregner hva man får. Jeg får litt mindre enn deg utbetalt og har like store boutgifter. Dessverre kommer varmtvann og strømi tillegg. Det går, men det er trangt. Men jeg klarer ikke å jobbe nå og da må jeg klare å tilpasse meg. Det er ikke aktuelt å flytte, og tror ikke jeg finner noe særlig billigere slik boligmarkedet er her uansett.

Det er det samme jeg tenker også. At jeg ikke finner så mye billigere her. Da må jeg nok langt ut av Oslo.

Synd at man må være så fattig når man er syk! :(

Skrevet

Jeg tror generelt sett det er ganske mye hardere å være student eller trygdet i en storby med så utrolig høye boutgifter som Oslo har. Bostøtten hjelper til å jevne ut dette for de som faller inn under den paraplyen.

I de periodene av mitt liv jeg har vært innom begge deler og hatt like lite penger eller mindre har jeg heldigvis bodd et sted med svært mye lavere boutgifter (~5000 kr for ca 90 kvm)

Ja, det er nok vanskeligere i Oslo og i storbyer. Bra man har det med bostøtte, men det gjelder ikke for studenter. Det er jo forsåvidt rettferdig for de kan jo stort sett jobbe ved siden av. Man kommer ikke langt med pengene fra Lånekassen.

Skrevet

Søk innen den 14, utbetaling den 10 mnd etter. Du må være folkeregistrert på adressen du søker på den 1 i søkemånden.

Takk! :)

Gjest ikkerik
Skrevet

Det er det samme jeg tenker også. At jeg ikke finner så mye billigere her. Da må jeg nok langt ut av Oslo.

Synd at man må være så fattig når man er syk! :(

Du bør absolutt søke bostøtte slik mange her foreslår. Jeg håper selvfølgelig at du får innvilget, men ikke ta noe for gitt før du har vedtaket. Vet ikke om dine boutgifter på 7000 inkluderer varmtvann og oppvarming? Det kommer i tillegg hos meg og jeg. Jeg har litt lavere stønad, like høye boutgifter og jeg har fått avslag på bostøtte.

Gjest synes ikke noe om det
Skrevet

Du bør absolutt søke bostøtte slik mange her foreslår. Jeg håper selvfølgelig at du får innvilget, men ikke ta noe for gitt før du har vedtaket. Vet ikke om dine boutgifter på 7000 inkluderer varmtvann og oppvarming? Det kommer i tillegg hos meg og jeg. Jeg har litt lavere stønad, like høye boutgifter og jeg har fått avslag på bostøtte.

Jeg har inkludert varmtvann og fyring.

Vet du hvorfor du ikke fikk det innvilget? Bare lurer på om de kommer med en årsak eller om de bare sender et "nei".

Du kan jo sikkert ha rett på sosialstønad vil jeg tro. Man skal sitte igjen med 5500 etter at husleie er betalt var det en nedover i tråden her sa.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...