Gå til innhold

brennpunkt: lære eller ikke lære


Anbefalte innlegg

Gjest harikkenickfortiden
Skrevet

Så noen det programmet? Det anbefaler jeg andre å se. At ikke lærere i grunnskolen har blitt bedre enn dette, er bare helt utrolig. Den ene jenta fortalte at da hun slet i engelsk, så ble hun hentet ut på gangen, der fikk hun spille gameboy eller kort med en lærer.

for 35 år siden gjorde lærerne samme bjørnetjenesten her på skolen i bygda vår. At ikke utviklingen har gått videre, det er skammelig.

Håper noen har noen kommentarer, for dette synes jeg er et interessant emne.

Skrevet

De finnes dårlige snekkere, dårlige frisører, dårlige psykiatere, dårlige barneleger og dårlige lærere. Det betyr ikke at ALLE i yrkesgruppen er dårlige, eller at ALT er like dårlig som før.

Hovedproblemet, som programmet også tok opp, er de strukturelele vilkårene og lovene som styrer skolen. Programmet viste også at det går bra med en del elever FORDI en del lærere rett og slett nekter å være med på alt som er besemt, men tenker på det beste for ungdommene. De legger ned en ekstremt verdifull innsats som langt overgår det de er betalt for. Det har jeg sett med min egen sønn, blant annet, som lett kunne droppet ut hadde det ikke vært for lærerne på skolen,

Oftest får ikke skolene penger til å drive tilrettelagt undervisning, da kan det ble mange løsninger som ikke er gode nok. Men hvorfor alltid si dette er lærernes skyld - det er ikke de som bevilger pengene.

Gjest holdning
Skrevet

De finnes dårlige snekkere, dårlige frisører, dårlige psykiatere, dårlige barneleger og dårlige lærere. Det betyr ikke at ALLE i yrkesgruppen er dårlige, eller at ALT er like dårlig som før.

Hovedproblemet, som programmet også tok opp, er de strukturelele vilkårene og lovene som styrer skolen. Programmet viste også at det går bra med en del elever FORDI en del lærere rett og slett nekter å være med på alt som er besemt, men tenker på det beste for ungdommene. De legger ned en ekstremt verdifull innsats som langt overgår det de er betalt for. Det har jeg sett med min egen sønn, blant annet, som lett kunne droppet ut hadde det ikke vært for lærerne på skolen,

Oftest får ikke skolene penger til å drive tilrettelagt undervisning, da kan det ble mange løsninger som ikke er gode nok. Men hvorfor alltid si dette er lærernes skyld - det er ikke de som bevilger pengene.

Det er så utrolig mye negativt fokus på lærere for tiden. Mange lærere gjør en fenomenal innsats og legger mye tid og arbeid i læreryrket. Mediene har et ensidig fokus på tilrettelagt undervisning og hvordan vi skal få opp kvaliteten på lærerstanden. Selvfølgelig er dette viktig, men kanskje vi bør se på annen ressursbruk istedenfor som f.eks å få to lærere inn i en del av timene på barneskolen. Det er nye utfordringer i dagens skole som at elever ikke har samme respekt for autoriteter og dermed blir det lett mer bråk i et klasserom som krever sitt av læreren. Mange av holdningene elevene har med seg til skolen har de lært hjemme, og de som ikke får nok oppfølging hjemmefra i forhold til skolearbeid har lettere for å vise samme holdning på skolen. Da er det enkelt for foreldre å klage på lærerne i steden for å kikke på seg selv og sin egen oppdragelse. Det er dermed ikke sagt at skolen ikke skal følge opp enkeltelever og tilrettelegge undervisning, men foreldre må ikke bare se utover sin egen nesetipp.

Gjest holdning
Skrevet

Det er så utrolig mye negativt fokus på lærere for tiden. Mange lærere gjør en fenomenal innsats og legger mye tid og arbeid i læreryrket. Mediene har et ensidig fokus på tilrettelagt undervisning og hvordan vi skal få opp kvaliteten på lærerstanden. Selvfølgelig er dette viktig, men kanskje vi bør se på annen ressursbruk istedenfor som f.eks å få to lærere inn i en del av timene på barneskolen. Det er nye utfordringer i dagens skole som at elever ikke har samme respekt for autoriteter og dermed blir det lett mer bråk i et klasserom som krever sitt av læreren. Mange av holdningene elevene har med seg til skolen har de lært hjemme, og de som ikke får nok oppfølging hjemmefra i forhold til skolearbeid har lettere for å vise samme holdning på skolen. Da er det enkelt for foreldre å klage på lærerne i steden for å kikke på seg selv og sin egen oppdragelse. Det er dermed ikke sagt at skolen ikke skal følge opp enkeltelever og tilrettelegge undervisning, men foreldre må ikke bare se utover sin egen nesetipp.

Dette var forøvrig ikke et direkte svar til den enkeltsaken du henviser til eller til brennpunktprogrammet da jeg ikke har sett det, bare en generell betraktning.

Gjest harikkenickfortiden
Skrevet

De finnes dårlige snekkere, dårlige frisører, dårlige psykiatere, dårlige barneleger og dårlige lærere. Det betyr ikke at ALLE i yrkesgruppen er dårlige, eller at ALT er like dårlig som før.

Hovedproblemet, som programmet også tok opp, er de strukturelele vilkårene og lovene som styrer skolen. Programmet viste også at det går bra med en del elever FORDI en del lærere rett og slett nekter å være med på alt som er besemt, men tenker på det beste for ungdommene. De legger ned en ekstremt verdifull innsats som langt overgår det de er betalt for. Det har jeg sett med min egen sønn, blant annet, som lett kunne droppet ut hadde det ikke vært for lærerne på skolen,

Oftest får ikke skolene penger til å drive tilrettelagt undervisning, da kan det ble mange løsninger som ikke er gode nok. Men hvorfor alltid si dette er lærernes skyld - det er ikke de som bevilger pengene.

Jeg er klar over at det finnes mange veldig gode lærere, jeg har bare truffet så få av dem.

Programmet var jo også en kritikk av lærere, pga de ikke fanger opp de som verken kan lese eller skrive, men gir dem bestått i vitnemålet. Og når de da kommer på videregående, så klarer de ikke noe som helst. En lærer ved en videregående skole sa i programmet at en elev som ikke kan det grunnleggende, har ingenting på videregående å gjøre. Han forsto ikke hvordan grunnskolen kunne sende en slik elev videre til videregående uten å ha tatt tak i problemene. Mye handler jo om det at nå skal alle ha rett på plass på en videregående skole, uansett karakterer og vanskeligheter.

Eksempelet jeg ga, er sant. Jeg kjenner en mann på 52 år. Han kan ikke lese noe særlig, og skriver med mer feil enn det min sønn med dysleksi gjør. Klarte heldigvis å gå rett ut i jobb da han var ferdig med grunnskolen. i den jobben han har nå, prøvde han å ta fagbrev, men klarte ikke følge undervisningen. han mangler jo det helt grunnleggende. Han ble på hele ungdomskolen tatt ut av klassen, og ble med en godt utdannet lærer til gården hans. Der hjalp han læreren med gårdsdrifta o.l. De spilte til tider kort også. Denne jenta i programmet fortalte jo en liknende historie. Og derfor lurer jeg på: hvordan kan en lærer gjøre sånn mot et barn? Hadde det ikke vært bedre å bruke den læreren til å ha en en-elevs- undervisning? Mange barn sliter jo pga enten går undervisningen for fort i svingene, eller de får ikke den hjelp de trenger for å kunne lære.

Og synes det er for dårlig at lærere fortsatt, etter mer enn 35 år, ikke har mer å by på. derfor reagerer jeg.

Gjest harikkenickfortiden
Skrevet

Det er så utrolig mye negativt fokus på lærere for tiden. Mange lærere gjør en fenomenal innsats og legger mye tid og arbeid i læreryrket. Mediene har et ensidig fokus på tilrettelagt undervisning og hvordan vi skal få opp kvaliteten på lærerstanden. Selvfølgelig er dette viktig, men kanskje vi bør se på annen ressursbruk istedenfor som f.eks å få to lærere inn i en del av timene på barneskolen. Det er nye utfordringer i dagens skole som at elever ikke har samme respekt for autoriteter og dermed blir det lett mer bråk i et klasserom som krever sitt av læreren. Mange av holdningene elevene har med seg til skolen har de lært hjemme, og de som ikke får nok oppfølging hjemmefra i forhold til skolearbeid har lettere for å vise samme holdning på skolen. Da er det enkelt for foreldre å klage på lærerne i steden for å kikke på seg selv og sin egen oppdragelse. Det er dermed ikke sagt at skolen ikke skal følge opp enkeltelever og tilrettelegge undervisning, men foreldre må ikke bare se utover sin egen nesetipp.

Selvfølgelig finnes det gode lærere. les gjerne svaret som jeg ga Cilien.

Skrevet

Jeg er klar over at det finnes mange veldig gode lærere, jeg har bare truffet så få av dem.

Programmet var jo også en kritikk av lærere, pga de ikke fanger opp de som verken kan lese eller skrive, men gir dem bestått i vitnemålet. Og når de da kommer på videregående, så klarer de ikke noe som helst. En lærer ved en videregående skole sa i programmet at en elev som ikke kan det grunnleggende, har ingenting på videregående å gjøre. Han forsto ikke hvordan grunnskolen kunne sende en slik elev videre til videregående uten å ha tatt tak i problemene. Mye handler jo om det at nå skal alle ha rett på plass på en videregående skole, uansett karakterer og vanskeligheter.

Eksempelet jeg ga, er sant. Jeg kjenner en mann på 52 år. Han kan ikke lese noe særlig, og skriver med mer feil enn det min sønn med dysleksi gjør. Klarte heldigvis å gå rett ut i jobb da han var ferdig med grunnskolen. i den jobben han har nå, prøvde han å ta fagbrev, men klarte ikke følge undervisningen. han mangler jo det helt grunnleggende. Han ble på hele ungdomskolen tatt ut av klassen, og ble med en godt utdannet lærer til gården hans. Der hjalp han læreren med gårdsdrifta o.l. De spilte til tider kort også. Denne jenta i programmet fortalte jo en liknende historie. Og derfor lurer jeg på: hvordan kan en lærer gjøre sånn mot et barn? Hadde det ikke vært bedre å bruke den læreren til å ha en en-elevs- undervisning? Mange barn sliter jo pga enten går undervisningen for fort i svingene, eller de får ikke den hjelp de trenger for å kunne lære.

Og synes det er for dårlig at lærere fortsatt, etter mer enn 35 år, ikke har mer å by på. derfor reagerer jeg.

Synd du har hatt så dårlige erfaringer. Tror likevel alt fokuset på dårlige lærere gjør at enda færre velger yrket. Rart med det, ved dårlig behandling på sykehjem er det oftest politikere som får skylden for lite bevilgning av penger, og ikke sykepleierne som beskyldes for å være utrolig dårlige, men er det noe skolen ikke mestrer er det lærernes feil. Dette også når det IKKE er det, som i programmet der de beskyldes for å ikke stryke elever som ikke kan lese og skrive - men prøver lærerne å faktiske gi karakteren en får de til svar fra direktoratet og andre at det FÅR de ikke gjøre - helt sant.

Gjest harikkenickfortiden
Skrevet

Synd du har hatt så dårlige erfaringer. Tror likevel alt fokuset på dårlige lærere gjør at enda færre velger yrket. Rart med det, ved dårlig behandling på sykehjem er det oftest politikere som får skylden for lite bevilgning av penger, og ikke sykepleierne som beskyldes for å være utrolig dårlige, men er det noe skolen ikke mestrer er det lærernes feil. Dette også når det IKKE er det, som i programmet der de beskyldes for å ikke stryke elever som ikke kan lese og skrive - men prøver lærerne å faktiske gi karakteren en får de til svar fra direktoratet og andre at det FÅR de ikke gjøre - helt sant.

En kan ikke skylde på mangel på bevilgning av penger, når en godt voksen lærer, som senere ble rektor, ikke benytter tiden med den svake eleven til å lære fag! Det må jeg virkelig protestere på. Kan ikke skjønne at du kan "ro deg vekk" med det. Jeg tror heller at disse lærerne som gjør det på denne måten, egentlig ikke orker å undervise en enkelt elev som har problemer. De har rett og slett ikke evnen, de liker best å undervise der elevene tar kunnskapen fort. Denne læreren som jeg nevner her, det var faktisk samme læreren som hadde timene da denne 52 åringen skulle prøve å ta fagbrev for noen år siden. Læreren var selvfølgelig pensjonist. Men fortsatt rushet han fort gjennom fagene, og når denne mannen spurte om hjelp, så fikk han til svar: du gjør bare sånn og sånn. ferdig med det. mannen forsto fortsatt ingenting.

Kan ikke skjønne at kritikk av feil utnytting av ekstraundervisning kan få mindre til å ville bli lærere? Trodde at de da tenkte at dette skal vi bevise at vi kan bedre!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...