Gå til innhold

Å delta eller kke delta på barnas aktiviteter

Anbefalte innlegg

Skrevet

12-åringen er på håndballcup i Fredrikstad i helgen. 16 gutter reiste avgårde med tre trenere. I tilegg var det noen få foreldre som kjørte ungene ned til Fredrikstad og reiste hjem igjen.

Trenerene ( som selv har guttr på laget) gjør en kjempejobb og stiller opp gratis for ungene våre. Men hvor er resten av foreldrende? Av 13 foreldrepar var det kun TO som fulgte kampene og var med og heiet på guttene, de andre så vi ikke noe til. Vi har en 20-åring som også har vært håndballspiller, da hun var på det mest aktive stilte nesten samtlige foreldre opp på kamper og cuper ( samme klubb, som junior spiller i)

Er det et tegn i tiden at foreldrene bare sender ungene avgårde med trenerene og tar seg en frihelg? Noen foreldre måtte jobbe denne helgen, det er jo selvfølgelig gyldig fraværsgreunn, men de fleste lar bare være å stille opp for ungene. Dette synes jeg er veldig trist for ungenes del, det er litt sårt når nesten ingen kommer og ser på kampene ders.

Skrevet

Tror det har med mengden aktiviteter å gjøre. Her i huset hadde vi tre gutter med tre forskjellige aktiviteter, og det sier seg selv at det var umulig å stille opp på alt. Og jeg sendte ungene av sted med kamerater med god samvittighet. Noen ganger har vi sendt ungene avgårde og tilbrakt, for en gangs skyld, noen avslappende timer i sofan med kaffekoppen og fred og ro. Vi har selvfølgelig stilt opp på masse, men ikke alt, det har ikke jeg hatt kapasitet til. Og ofte er det sånn at store begivenheter innen fritidsaktiviteter kolliderer med hverandre, og så må man velge.

Husker en gang hvor det var loppemarked for speidern, hvor jeg var vakt i tre timer, så var det videre til forballarenaen hvor jeg skulle steke vafler i tre timer, og så avgårde med Caravellen for å hente 8 musikanter på korpsarrangement.

Nå har vi bare et hjemmeboende barn og kan delta mye mer, men også her velger vi vekk endel .

Skrevet

Jeg ser det samme allerede blandt aktivitetene vår 2.klassing er med på. Enkelte barn kommer alltid alene og det synes jeg er leit å se når barna er så små.

Det kan være 100 grunner til dette og man kan som FruH skriver ikke få vært med på alt. Noen ganger er det helt greit å sende junior alene, men man må stille opp selv også ikke bare overalte til trenere og andre foreldre.

Skrevet

Tror det har med mengden aktiviteter å gjøre. Her i huset hadde vi tre gutter med tre forskjellige aktiviteter, og det sier seg selv at det var umulig å stille opp på alt. Og jeg sendte ungene av sted med kamerater med god samvittighet. Noen ganger har vi sendt ungene avgårde og tilbrakt, for en gangs skyld, noen avslappende timer i sofan med kaffekoppen og fred og ro. Vi har selvfølgelig stilt opp på masse, men ikke alt, det har ikke jeg hatt kapasitet til. Og ofte er det sånn at store begivenheter innen fritidsaktiviteter kolliderer med hverandre, og så må man velge.

Husker en gang hvor det var loppemarked for speidern, hvor jeg var vakt i tre timer, så var det videre til forballarenaen hvor jeg skulle steke vafler i tre timer, og så avgårde med Caravellen for å hente 8 musikanter på korpsarrangement.

Nå har vi bare et hjemmeboende barn og kan delta mye mer, men også her velger vi vekk endel .

Skjønner at det kan bli mye med flere barn som skal hit og dit på samme tid. Med det er stort sett foreldre med ett hjemmeboende barn som ikkke stiller opp. En far presterte til og med å si at for ham var det viktig å ikke involvere seg i sønnens aktiviteter.

Skrevet

Skjønner at det kan bli mye med flere barn som skal hit og dit på samme tid. Med det er stort sett foreldre med ett hjemmeboende barn som ikkke stiller opp. En far presterte til og med å si at for ham var det viktig å ikke involvere seg i sønnens aktiviteter.

Tror nok en del foreldre ser på barnas aktiviteter som fritid for seg selv.

Viktig å ikke innvolvere seg... Hva mente han med det? Et merkelig utsagn.

Skrevet

Da tror jeg nesten jeg hadde spurt om hvorfor han da syns det var viktig å få barn.

Skrevet

Hva han egnetlig mente er jeg litt usikker på. Han hadde vært hjelpetrener på fotballen for noen år siden og da ble han involvert i så mye både med trening og planlegging at det nesten ble for mye for ham sa han selv.

Merker meg at det er spesielt der barna bor litt hos far og litt hos mor at det er stot frafall av foreldre men det kan jo være tilfeldig.

Skrevet

Min sønn var på sin første overnattingscup i håndball en helg i april. Han spiller for G1999.

Vi måtte love dyrt og hellig at vi ikke skulle komme og være publikum. Vi inngikk en avtale om at vi i stedet skal få ta en dagstur under Elverumsturneringen i fotball i juni.

Junior ser på slike turer som fritid for seg selv og vil helst ikke ha oss der. For ordens skyld: Vi er ikke grusomme, dominerende tribunepøbler, og jeg vet alt om foreldrevettregler og denslags. Vi kommer også langt ned på lista når det gjelder tendenser til hysteri og overvåkning av hva han driver med.

Jeg riktignok vært håndballoppmann i flere år og dermed involvert meg litt for mye etter hans mening. Det var ingen andre som ville være det, så jeg måtte melde meg for at laget skulle ha noen kontaktperson. Nå er jeg ikke det lenger, så det var ikke nødvendig at jeg var med som lagleder slik jeg ofte har vært på kamper tidligere. Vi er på mange seriekamper i håndball gjennom vinteren, men ikke alltid på alle - og da er han glad til.

Fotballkamper er det så mange av at det er greit for alle parter at vi ikke er på absolutt alle.

Denne saken kan altså ha flere sider.

Skal noen til Elverumsturneringen, send meg gjerne en mail på [email protected]

Gjest mallet
Skrevet

Det kan jo også handle litt om å gi barna mulighet til å utvikle selvstendighet?

Da jeg var barn var det ikke vanlig at foreldrene var med "overalt". Det betyr ikke at man ikke tilbringer tid sammen som familie eller at barna ikke blir godt nok fulgt opp.

Skrevet

Noen barn synes faktisk mye av poenget med å reise på overnattingscup er at foreldrene ikke er med. Verken på overnattingsstedet eller kampene. Det trenger ikke være fordi foreldrene deres er uvanlig grusomme eller at barna kommer uten det de trenger i bagasjen.

Andre barn igjen synes det er greit - i hvert fall i noen år.

Så den aller beste løsningen er hvis de foreldrene som har barn som synes det er greit, også er villige til å være trenere, lagledere eller hva det nå er som trengs.

Når det gjelder heiagjeng, tror jeg det viktigste er at den finnes, altså at det er _noen_ der som heier på dem. Det trenger ikke være 100% oppmøte hver gang. Noen barn synes det er minst like greit å spille uten foreldre på tribunen.

Skrevet

Her i huset er størstemann 2.klassing og spiller fotball. Jeg synest det er morsomt å se på kampene og stiller så ofte jeg har anledning. Men jeg har ett barn til og er alene om omsorgen alle ukedagene og da sier det seg selv at man ikke alltid får det til. Fordi han fortsatt må kjøres på trening så er vi med på de fleste treningene også. Noen unger har med seg heiagjeng , gjerne både mamma og pappa på hver eneste trening. Dette synest jeg er å overdrive. Ungene trenger ikke å heies fram på hver eneste trening, kanskje har de rett og slett godt av å være med på noe uten foreldre til stede. Trening skal være morsomt i seg selv, uten en privat heiagjeng hver gang.

Så jeg har ikke oppfattet problemet slik som du gjør. Har vel aldri sett barn som aldri har foreldre med, men har sett barn der foreldrene godt kunne holdt seg _litt_ mer i bakgrunnen en gang i blandt :-)

Skrevet

Jeg har ikke selv deltatt på lagidrett, og heller ikke sønnen min, men jeg var jo mye på speiderturer fra lenge før den alderen du beskriver der. Og da var det helt uvanlig, for ikke å si utenkelig, at foreldre kjørte barna til/fra dersom det var ordnet fellestransport (typisk buss). Foreldrene fulgte barna til det stedet busset gikk fra, og dett var dett.

Slik var det også da sønnen min i fjor var på leirskole. Jeg tror han ville ha dødd av flauhet dersom vi selv kjørte han til leirskolen :-)

Så det behøver ikke være fordi man synes man har rett på en "frihelg", men hensynet til at barnet skal mestre noe selv uten alltid å ha foreldrene på slep. Jeg antar at dersom man hadde hatt behov for flkere voksne med på en slik tur, så ville treneren/speiderlederen osv spurt om noen foreldre kunne delta for å passe på ungene.

Skrevet

Jeg har ikke selv deltatt på lagidrett, og heller ikke sønnen min, men jeg var jo mye på speiderturer fra lenge før den alderen du beskriver der. Og da var det helt uvanlig, for ikke å si utenkelig, at foreldre kjørte barna til/fra dersom det var ordnet fellestransport (typisk buss). Foreldrene fulgte barna til det stedet busset gikk fra, og dett var dett.

Slik var det også da sønnen min i fjor var på leirskole. Jeg tror han ville ha dødd av flauhet dersom vi selv kjørte han til leirskolen :-)

Så det behøver ikke være fordi man synes man har rett på en "frihelg", men hensynet til at barnet skal mestre noe selv uten alltid å ha foreldrene på slep. Jeg antar at dersom man hadde hatt behov for flkere voksne med på en slik tur, så ville treneren/speiderlederen osv spurt om noen foreldre kunne delta for å passe på ungene.

Du har mye rett i det at ungene kan bli flaue over å ha med foreldre, men samtidig er viktig å vise at man bryr seg om deres fritidsaktiviteter.

I vårt tilfelle sendte trenerene ut en forespørsel om noen foeldre kunne tennke seg å ta en natt med guttene, men fikk svært liten respons. Det var alle slags unskyldninger for ikke å melde seg og de som faktisk responderte positivt hadde ikke anledning pga jobbsituasjon. Heldigvis ble alle kampenr konsentrert om to dager så da sa trenerene seg villige til å ta det selv.

Da dattern vår var på det mest aktive for 4-5 år siden var forutsetninge for at de skulle dra på cup at minst en forelder på hvert lag overnattet med jentene og hadde ansvaret for dem under cupen. De var da ca 15 år gamle.

Skrevet

Her i huset er størstemann 2.klassing og spiller fotball. Jeg synest det er morsomt å se på kampene og stiller så ofte jeg har anledning. Men jeg har ett barn til og er alene om omsorgen alle ukedagene og da sier det seg selv at man ikke alltid får det til. Fordi han fortsatt må kjøres på trening så er vi med på de fleste treningene også. Noen unger har med seg heiagjeng , gjerne både mamma og pappa på hver eneste trening. Dette synest jeg er å overdrive. Ungene trenger ikke å heies fram på hver eneste trening, kanskje har de rett og slett godt av å være med på noe uten foreldre til stede. Trening skal være morsomt i seg selv, uten en privat heiagjeng hver gang.

Så jeg har ikke oppfattet problemet slik som du gjør. Har vel aldri sett barn som aldri har foreldre med, men har sett barn der foreldrene godt kunne holdt seg _litt_ mer i bakgrunnen en gang i blandt :-)

Å ha foreldre med på hver eneste trening kan bli for mye av det gode, ungene har godt av å være litt alene også. Vi er heller ike med på guttenes trening vanligvis men kommer kanskje de siste 20 minuttene når de likevel må hentes.

Skrevet

Du har mye rett i det at ungene kan bli flaue over å ha med foreldre, men samtidig er viktig å vise at man bryr seg om deres fritidsaktiviteter.

I vårt tilfelle sendte trenerene ut en forespørsel om noen foeldre kunne tennke seg å ta en natt med guttene, men fikk svært liten respons. Det var alle slags unskyldninger for ikke å melde seg og de som faktisk responderte positivt hadde ikke anledning pga jobbsituasjon. Heldigvis ble alle kampenr konsentrert om to dager så da sa trenerene seg villige til å ta det selv.

Da dattern vår var på det mest aktive for 4-5 år siden var forutsetninge for at de skulle dra på cup at minst en forelder på hvert lag overnattet med jentene og hadde ansvaret for dem under cupen. De var da ca 15 år gamle.

Det er trist at det ikke melder seg nok frivillige!

Skrevet

Å ha foreldre med på hver eneste trening kan bli for mye av det gode, ungene har godt av å være litt alene også. Vi er heller ike med på guttenes trening vanligvis men kommer kanskje de siste 20 minuttene når de likevel må hentes.

Mine barn driver en idrett hvor det er et krav at de har en voksenperson med seg på trening til den dagen de fyller 16 år. Det er faktisk veldig koselig og gir et godt miljø både for barn og voksne. Det betyr ikke at vi fotfølger dem til enhver tid, men at vi er tilstede på banen.

Skrevet

Når det er overnattingsturer, synes ikke jeg det er en forutsetning at alle foreldre blir med. Litt av moroa er jo å reise på egen hånd. Mine barn går i korps, og det er alltid med en del voksne, men ikke alle foreldrene. I år skal f.eks. mine reise uten oss voksne på tur. Jeg har ikke opplevd at det har vært problemer å få med nok voksne.

Min eldste går på ski og skiskyting, der har så godt som alle utøvere med seg minst en voksen. Men det er jo nesten en forutsetning ettersom det er ekstremt fokus på smøring og utstyr og når det gjelder skytingen er det de voksne som har ansvaret for våpnet.

På fotballkamper i nærområdet er vi nesten alltid med så sant vi har mulighet og det skal ganske mye til for at ingen av oss kan. De fleste andre på laget til den eldste pleier også å ha med en forelder som heiagjeng. Hos den yngste ser jeg at mange foreldre ikke kommer på hjemmekampene , men på cuper i nærområdet er de fleste foreldrene med.

Gjest prust
Skrevet

Dersom turen er lagt opp slik at det er nok foreldre med i forhold til sikkerhet, ser jeg ikke noen grunn til at alle foreldre skal være med. Men det bør jo selvsagt (mest for barnas skyld) rulleres på hvem som er med.

Og jeg støtter også de som skriver at noe av poenget med turen er jo at barna skal bokse litt og klare seg uten foreldre.

Eldstemann hos oss spiller piano og fotball. Når det er konsert, er alltid en av oss voksne med (eller mormor). Når det er fotballkamp, prøver vi å stille opp, men vi gjør det ikke hver uke. De har foreløpig ikke reist bort i helgen.

Nr 2 hos oss spiller i korps. Minst en voksen stiller selvsagt på konsert og hjelper til med det som finnes av dugnad. Foreløpig har de ikke reist bort.

Minstejenta skal på dagstur med barnehagen langt avgårde. Der skal jeg være med - tar meg fri fra jobb en dag. Veldig mange andre foreldre skal også være med, flere enn det som var nødvendig. Vi gleder oss til turen!

Skrevet

Mine barn driver en idrett hvor det er et krav at de har en voksenperson med seg på trening til den dagen de fyller 16 år. Det er faktisk veldig koselig og gir et godt miljø både for barn og voksne. Det betyr ikke at vi fotfølger dem til enhver tid, men at vi er tilstede på banen.

Det er slik jeg tenker også. Vi trenger ikke fotfølge ungene men være tilstede på kampene og ellers holde oss i bakgrunnen. Å være flere foreldre sammen er sosialt og gir oss anledning til å bli bedre kjent siden vi ikke bor i samme bydel.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...