Gå til innhold

Medisin som funker på så mangt..

Anbefalte innlegg

Skrevet

E det noen der ute som kan forklare meg hvordan det har seg at noen medisiner som f.eks lamictal kan brukes mot både psykiske lidelser, ADHD og mot epilepsi? Hvordan fungerer dette i hjernen? Funker stoffet kun der det kjemiske i hjernen allerede er feil? Er jo ikke akkurat likhetstrekk mellom epilepsi og psykiske lidelser?

Noen som vet?

Skrevet

Ingen anelse. Anbefaler at du stiller spørsmålet på psykiatriform.

Gjest muskulus
Skrevet

Jeg har ikke noe fasitsvar, men kan tenke meg at alle disse sykdommene har noe med det samme stedet i hjernen å gjøre?

Gjest runa i ulla
Skrevet

lamictal hjelper mot bipolar lidelse, som er en fysisk biologisk dysfunksjon i hjernen, akkurat som ADHD og epilepsi.

lamictal hjelper ikke mot psykiske problemer som kommer av at man har kjærlighetssorg eller andre ytre omstendigheter.

Gjest lurke
Skrevet

lamictal hjelper mot bipolar lidelse, som er en fysisk biologisk dysfunksjon i hjernen, akkurat som ADHD og epilepsi.

lamictal hjelper ikke mot psykiske problemer som kommer av at man har kjærlighetssorg eller andre ytre omstendigheter.

Vet ikke om du vet noe om dette, men bipolaritet er jo arvelig. Er det større sjans for at en bipolar får et barn med epilepsi eller ADHD enn andre? Hvis det er det samme området i hjernen som er skadet, tenkte jeg?

Gjest runa i ulla
Skrevet

Vet ikke om du vet noe om dette, men bipolaritet er jo arvelig. Er det større sjans for at en bipolar får et barn med epilepsi eller ADHD enn andre? Hvis det er det samme området i hjernen som er skadet, tenkte jeg?

nei, men det er større sjanse for at en bipolar får et barn med bipolar lidelse.

aner ikke om det er samme området i hjernen, poenget er at bipolar lidelse ikke er en "psykisk lidelelse" i den forstand det virker som trådstarter tror det er.

det er en ren fysiologisk lidelse, akkurat som adhd og epilepsi.

det var jo forsåvidt en gang i tiden man trodde epilepsi var psykisk også :-)

Alle medisiner kan brukes på flere forskjellige sykdommer, ikke bare lamictal.

noen typer cellegift kan jo brukes både ved kreft og ved autoimmune lidelser som psoriasis og ms. Sykdommene er jo ikke nødvendigvis beslektet av den grunn...

jeg bekymrer meg heldigvis ingenting for å få et barn med adhd eller epilepsi, da vi aldri har hatt noe sånt i familien heldigvis :)

men bipolar lidelse har både min mor og min far :)

Skrevet

nei, men det er større sjanse for at en bipolar får et barn med bipolar lidelse.

aner ikke om det er samme området i hjernen, poenget er at bipolar lidelse ikke er en "psykisk lidelelse" i den forstand det virker som trådstarter tror det er.

det er en ren fysiologisk lidelse, akkurat som adhd og epilepsi.

det var jo forsåvidt en gang i tiden man trodde epilepsi var psykisk også :-)

Alle medisiner kan brukes på flere forskjellige sykdommer, ikke bare lamictal.

noen typer cellegift kan jo brukes både ved kreft og ved autoimmune lidelser som psoriasis og ms. Sykdommene er jo ikke nødvendigvis beslektet av den grunn...

jeg bekymrer meg heldigvis ingenting for å få et barn med adhd eller epilepsi, da vi aldri har hatt noe sånt i familien heldigvis :)

men bipolar lidelse har både min mor og min far :)

Beklager, "psykisk lidelse" var ukonkret og slurvete brukt av meg. Lurte bare på hvordan medisinene virket ift hva som var problemet. Takk for svar. Skal google litt å se hva jeg finner ut.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...