Gå til innhold

"Skjev" stortå

Gjest vondt i leddet på stortåa

Anbefalte innlegg

Gjest vondt i leddet på stortåa
Skrevet

Hei

Jeg har en "familiesvakhet". Den ene stortåen min er skjev og så har leddet i stortåen begynt å vokse slik at det er en klump. Jeg har egentlig hatt dette hele livet, men etter at jeg for ca 1 år siden begynte å jogge regelmessig flere dager i uken har jeg begynt å få ubehag i denne stortåen, særlig når jeg jogger og når jeg har på høyhælte og smale sko. Kulen har også blitt større. Jeg har fortstått at dette er ganske vanlig, og bestemoren min hadde for en del år siden en operasjon der hun fikk fikset på dette. Men jeg er ganske ung enda, 25 år, og hun var over 60 da hun fikk operasjonen.

Jeg har lest litt på internett at operasjon er eneste løsningen på problemet, men at det kan bremses? Så jeg lurer litt på hva som kan bli gjort for å hindre dette? (har lest at bruk av "fornuftig" fottøy er en av løsningene.. Det betyr vel joggesko o.l., men jeg kan virkelig ikke gå med joggesko hver dag på jobb! Har en jobb innenfor business og det er en bestemt dresskode. Og jeg vet ikke helt om jeg er villig til å la være å gå med høyhælte sko for dette.. Er vel litt for forfengelig.) Og om noen har erfaring med dette, evet. har hatt en operasjon for dette?

Gjest ngaigon
Skrevet

Det skal gå an å få kjøpt noe som jeg tror heter "tåskillere" på helseartikler/sykepleieservice-butikker. En jeg kjenner ble anbefalt dette av en kirurg. De opererer ikke dette før det blir veldig ille, sa han, fordi det ofte blir plagsomme infeksjoner etterpå.

Denne tåskilleren skal gjøre at stortåa ikke så lett drar seg mot nabotåa, altså sinker prosessen. Mange med dette problemet har også tverrplattfot. Da finnes det i tillfelle noen små såler å legge foran i skoene å få kjøpt.

Skrevet

Hallux valgus heter det, og er veldig vanlig. Og ekstra vanlig hos kvinner som bruker høyhælte sko og sko som er trange foran.

Kanskje du kan avlaste med noen flatere pumps?

En tåskiller, som ngaigon sier, kan også være en ide.

Ellers er nok operasjon eneste som kan bedre. Det er en smertefull prosess. Mange blir absolutt bedre, men endel får vedvarende plager etter en slik operasjon også.

Skrevet

Har på begge beina, arvelig belastet. Du kan drite i å avlaste, trene, kjøpe remedier eller prøve voodoo. Det virker ikke..

Enten kan du godta å gå i marsjstøvler resten av livet eller du kan operere.

Jeg opererte for noen år siden og er GRISEfornøyd! Foten er perfekt og funker helt smertefri. Operasjonen var veldig vellykket og jeg går mye barbeint når været tillater for at det ikke skal "gro tilbake" igjen. Operasjonen tar i underkant av to timer og gjøres i lokalbedøvelse. Øretelefoner med god musikk anbefales... de DRILLER og SAGER nemlig... hehehe...ikke godt å høre på. ;0)

Gjest segunda
Skrevet

Jeg har fått operert begge føtter. Den ene gangen fikk jeg narkose og gips, og var sykemeldt i seks uker. Den andre gangen fikk jeg lokalbedøvelse og trengte ikke gips. Den senere operasjonen var ikke særlig vellykket og jeg har vondt der av og til. Har aldri kunnet gå i høyhælte sko, men operasjonene hjalp slik at jeg kan finne penere sko enn før. Søsteren min fikk operert begge bein samtidig da hun var i din alder, men jeg var mye eldre og tok bare en om gangen.

Gjest verinoca
Skrevet

Jepp, hallux valgus. Kjenner ei som har operert, det var vellykket.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...