Gjest segunda Skrevet 24. mai 2010 Skrevet 24. mai 2010 Er det noen som kan finne reglene om å servere vin i representasjon? Er det slik at hvis jeg inviterer til en middag med et glass vin i utlandet så må jeg be tjeneren la være å skrive vinen på regningen, eller kaste hele regningen hvis han nekter eller forstår ikke hva jeg mener? 0 Siter
Speak Skrevet 25. mai 2010 Skrevet 25. mai 2010 Som du ser litt nede i lovteksten, så får du ikke fradrag om det blir servert vin eller brennevn. Skattemessig behandling Representasjonsutgifter er som hovedregel ikke skattemessig fradragsberettiget, jf. Skatteloven § 6-21. Det gis imidlertid skattemessig fradrag (konto 7350 Representasjon, fradragsberettiget) for kostnader til en beskjeden bevertning av kunder eller forretningsforbindelser dersom alle betingelsene nedenfor er oppfylt, jf. Skattedirektoratets skatteforskrift § 6-21-2 og emne Representasjon Servering Bevertning Kunder Forretningsforbindelser Middag Mat Under Kr 360 Kjøp: den som krever fradrag er næringsdrivende, bevertningen finner sted i forretningstiden eller i umiddelbar forbindelse med forhandlinger eller demonstrasjon av varer. Salgsrepresentanter som selger varer det ikke er praktisk mulig å bringe rundt til potensielle kunder, anses å oppfylle vilkåret om å demonstrere varer når de i stedet har med seg brosjyrer og annet materiell for å presentere varen. Fradrag for bevertning kan da gis innenfor disse reglene, jf. LigningsABC 2009/10 Representasjon pkt. 6.1.2, bevertningen finner sted på arbeidsstedet eller hvis det ikke er kantine eller annen rimelig serveringsmulighet der, på spisested i nærheten, det ikke serveres vin eller brennevin. Dersom det serveres vin og/eller brennevin i forbindelse med måltidet vil ingen del av utgiftene være skattemessig fradragsberettiget (øl i tilknytning til matserveringen er godkjent i rimelig omfang). kostnadene ved servering på spisested utenfor arbeidsstedet ikke overstiger kr 360 pr. person, jf. Forskrift om takseringsregler for 2009 § 2-3-6. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.