Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ble det sagt hvem som hadde schizofrenidiagnosen?

Det var visst ingen som hadde schizofreni. Det var en med bipolar lidelse, en som hadde gjennomgått alvorlig depresjon, en med ocd, en med sosial angst og en som tidligere hadde hatt anoreksi.

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Jo, men samtidig mener jeg at det på sett og vis like gjerne kan sies å forsterke fordommer som det motsatte. For meg er det helt opplagt at sykdommer som for tiden ikke er aktive ikke vil være synlige for utenforstående. Mennesker med stemningslidelser vil jo i de fleste tilfeller ikke være preget av disse hvis sykdommen for tiden ikke er aktiv.

I tillegg reagerte jeg på den svært dramatiske måten å omtale schizofreni på. Det ble flere ganger sagt at det var psykiatriens kreftsykdom. Dette er ikke informasjon egnet til å gi et nyansert syn på hvordan det er å leve med en psykoselidelse, ei heller hvordan det kan være å omgås mennesker med psykoselidelser på.

Det var andre aspekter ved programmet jeg fant interessant, men totalt sett er jeg betenkt.

Jeg har lært endel her på DOL, men jeg må innrømme jeg vet ganske lite om psykiske lidelser sånn egentlig.

Og for meg ble dette interessant. For jeg så jo med egne øyne at alle var like, og at ingen utmerket seg som psyk på noe vis. Og så viste det seg at ekspertpanelet også hadde problemer å plukke ut de psyke.

Nåja, egentlig skjønner jeg jo at INGEN kan se at en person var deprimert for mange år siden - akkurat som INGEN kan se at en person opererte ut livmora for noen år siden.

Uansett, økt bevissthet tror jeg er med på å avmystifisere psykdom.

Det du sier om sjisofreni (ser jeg skrev feil- men jeg husker ikke hvordan det skrives)- det kan jeg ikke uttale meg om. Vet ingenting om psykdommen.

Skrevet

Jeg har lært endel her på DOL, men jeg må innrømme jeg vet ganske lite om psykiske lidelser sånn egentlig.

Og for meg ble dette interessant. For jeg så jo med egne øyne at alle var like, og at ingen utmerket seg som psyk på noe vis. Og så viste det seg at ekspertpanelet også hadde problemer å plukke ut de psyke.

Nåja, egentlig skjønner jeg jo at INGEN kan se at en person var deprimert for mange år siden - akkurat som INGEN kan se at en person opererte ut livmora for noen år siden.

Uansett, økt bevissthet tror jeg er med på å avmystifisere psykdom.

Det du sier om sjisofreni (ser jeg skrev feil- men jeg husker ikke hvordan det skrives)- det kan jeg ikke uttale meg om. Vet ingenting om psykdommen.

Grunnen til at ekspertpanelet hadde problemer med å finne ut hvem som hadde eller hadde hatt psykiske lidelser, var at de ikke fikk anledning til å snakke med personene i den grad de ønsket. Psykisk lidelser er jo nettopp psykiske - og psyken kan jo ikke observeres utenifra i noen stor grad uten at personen også forteller om sin psyke.

Skrevet

Det var visst ingen som hadde schizofreni. Det var en med bipolar lidelse, en som hadde gjennomgått alvorlig depresjon, en med ocd, en med sosial angst og en som tidligere hadde hatt anoreksi.

aha, takk :)

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Grunnen til at ekspertpanelet hadde problemer med å finne ut hvem som hadde eller hadde hatt psykiske lidelser, var at de ikke fikk anledning til å snakke med personene i den grad de ønsket. Psykisk lidelser er jo nettopp psykiske - og psyken kan jo ikke observeres utenifra i noen stor grad uten at personen også forteller om sin psyke.

Ok. :-)

hidi, the scorpion
Skrevet

Mulig det. Men det kan også vise at psykiatrien tar _feil_!

At mange blir overdiagnosert....

Gjest interessant
Skrevet

Det er mulig at hun var syk, siden de aldri sa hvem som hadde eller hadde hatt den siste diagnosen, tror det var schizofreni.

Ellers enig i at det blir litt vanskelig når noen skal gjette tidligere sykdommer som ikke er synlige eller gir tydelige spor.

Så litt av tiden Alex gikk i terapi. Han strevde i forhold til at han alltid hadde forsøkt å leve opp til forventningene til den strenge faren som hadde forsøkt å tøffe han opp på en hard måte. Så kom han en time og sa at dette ble siste gang, fordi han hadde bestemt seg for å fly igjen (han var i militære). Han bad også psykologen om å gi han en god attest på at han var frisk hvis jobben ringte, fordi han ikke ville ha livet eller karrieren sitt ødelagt. Psykologen mente han burde vente med å fly, og forsette i terapien. Det endte med at Alex gikk og psykologen gav han telefonnummeret sitt og sa han kunne ringe når som helst. Alex døde senere i en flyulykke, og faren oppsøkter terapeuten for å få vite ting om sønnen sin, og beskylder han etter hvert indirekte for Alex sin død. Faren sa forresten også at han hadde håpet at Alex ikke brukte livet sitt til å tilfredsstille hans forventninger, så det er litt delt her. Det er uvisst om det var selvmord eller en ulykke.

Takk! Dette var god oppdatering :o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...