Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har gått sykemeldt i et år fra jobben min og skal gå over på arbeidsavklaringspenger. Hvordan skal jeg gå fram i forhold til arbeidsplassen? Jeg bør vel ikke si opp på vanlig måte for da får jeg vel ikke arbeidsavklaringspenger med en gang og jeg vil tro jeg står sterkere med en diagnose i forhold til NAV hvis jeg ikke sier opp (eller tar jeg helt feil her???? Det er ikke sikkert det har noe å si...?). Holder det å si til arbeidsplassen at fra den og den datoen går jeg over på arbeidsavklaringspenger? Etter et år som sykemeldt mister jeg vel på en måte jobben uansett (det er ikke meningen at jeg skal komme tilbake). Vil ha et ryddig og avsluttet arbeidsforhold som er gjort riktig i forhold til at jeg ikke kan fortsette der.

Skrevet

Når du ha rgått sykmeldt i 52 uker har du rett til et års ulønnet permisjon fra jobben din før du evt avslutter arbeidsforholdet. Kanskje lurt å ta en tlf til arbeidsgiver for å høre hvordan situasjonen er. Går ut fra at du har hatt kontakt med NAV underveis og har fått dato for når utbetalingen av AAp skal starte.

Skrevet

Når du ha rgått sykmeldt i 52 uker har du rett til et års ulønnet permisjon fra jobben din før du evt avslutter arbeidsforholdet. Kanskje lurt å ta en tlf til arbeidsgiver for å høre hvordan situasjonen er. Går ut fra at du har hatt kontakt med NAV underveis og har fått dato for når utbetalingen av AAp skal starte.

Jeg tror det er 2 år som gjelder, dersom det er en IA bedrift.

Gjest sykemeldtogjobb
Skrevet

Arbeidsmiljøloven

''§ 15-8. Oppsigelsesvern ved sykdom

(1) Arbeidstaker som helt eller delvis er borte fra arbeidet på grunn av ulykke eller sykdom kan ikke av denne grunn sies opp de første 12 månedene etter at arbeidsuførheten inntrådte.

(2) Oppsigelse som finner sted innenfor det tidsrom arbeidstaker er vernet mot oppsigelse etter denne paragraf, skal anses å ha sin grunn i sykefraværet dersom ikke noe annet gjøres overveiende sannsynlig.

(3) Arbeidstaker som påberoper seg oppsigelsesvern etter denne paragraf, må ved legeattest eller på annen måte innen rimelig tid gi varsel om grunnen til fraværet. Om arbeidsgiver krever det, må det samlede sykefravær godtgjøres ved legeattest.

''

Datert 27.01.10

http://www.ukeavisenledelse.no/nyttig/spor-om-arbeidsrett/20100127/oppsigelse-under-sykemelding/

''Som sykemeldt gir arbeidsmiljøloven (aml.) deg et vern mot oppsigelse begrunnet i sykdommen/sykdomsfraværet, jf aml. § 15-8. Den særlige verneperioden er ett år fra arbeidsuførheten inntrådte og gjelder for hel eller delvis sykemelding.

En sykmeldt arbeidstaker er ikke vernet mot oppsigelse begrunnet i andre forhold, for eksempel nedbemanning. Dersom en arbeidstaker blir sagt opp under sykemeldingsperioden, vil det være en formodning om at oppsigelsen er begrunnet i arbeidsuførheten. Arbeidsgiver har derfor bevisbyrden for at oppsigelsen ikke er begrunnet i sykefraværet. Dersom du blir sagt opp på grunn av sykefraværet vil den være ugyldig. De fleste arbeidsgivere kjenner til dette vernet, og det er en mindre risiko for at du blir sagt opp på grunn av arbeidsuførhet. Merk at noen tariffavtaler kan gi lengre verneperiode for arbeidsuføre arbeidstakere.

Etter verneperioden vil det være den ordinære bestemmelsen om oppsigelse som kommer til anvendelse, jf aml. § 15-7. En oppsigelsen forutsetter saklig grunnlag. I et slikt tilfelle der arbeidstaker har vært fraværende i ett år, vil arbeidsgiver kunne ha saklig grunnlag for oppsigelse.

Før arbeidsgiver kan si opp den ansatte må mulighetene for omplassering og/eller tilrettelegging i virksomheten vurderes. Vurderingen av om det foreligger saklig grunnlag forutsetter en helhetsvurdering der arbeidsgivers behov for oppsigelse veies opp mot arbeidstakers interesse i å beholde arbeidet. Ved denne vurderingen har domstolene vektlagt ulike momenter som utsikter til helbred, tilsettingsforholdets varighet og vanskeligheter med å erstatte den arbeidsuføre.

Dersom arbeidstaker ikke vil ha utsikter til å komme tilbake i arbeid på lang tid og/eller det er vanskelig for arbeidsgiver å finne vikar for den sykmeldte, vil det tale for at det er saklig grunnlag for oppsigelse.

Dersom arbeidsgiver er helt eller delvis ansvarlig for arbeidsuførheten vil det tale sterkt mot oppsigelse.

Arbeidsgiver er pålagt å tilrettelegge for at arbeidstaker kommer tilbake i arbeid så snart som mulig, jf aml. § 4-6, 3. ledd. Arbeidsgiver skal lage en oppfølgningsplan for å få arbeidstaker tilbake i arbeid, og ellers legge til rette for at arbeidstaker. Dersom dette ikke er gjort vil det kunne medføre at oppsigelse ikke vil være saklig.

Sykepenger under arbeidsuførhet blir utbetalt i underkant av ett år. Arbeidstaker må i god tid før opphøret av sykepengeutbetalingene søke annen stønad fra folketrygden/NAV.

Advokatene Kari Bergeius Andersen og Terje Gerhard Andersen i Advokatfirmaet Storeng, Beck & Due Lund svarer på spørsmål om arbeidsrett. Still ditt spørsmål her.

''

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...