Gå til innhold

Godt voksne foreldre som krangler og kjefter

Anbefalte innlegg

Gjest drit lei!
Skrevet

Er det noen kloke og erfarne sjeler her inne som har noen gode råd som eventuelt er prøvd ut på egne foreldre?

Mine foreldre småkjefter og smeller for samme tingene i ett sett. enten er det uenighet om å sette opp flis over benken på kjøkkenet(som de har kjefta om i flere år) eller så er det kjefting for manglende besøk, pappa er matkresen bla bla bla. Stadig vekk samme regla. Og dette skjer foran blant annet meg. Jeg er drit møkk lei og har sagt fra tusen ganger. Men nå er de så varme i trøya foran min bedre halvdel at de små smeller foran han også. Han føler for å dra på sjeldnere besøk til de siden de er slik... Vi bor et stykke i fra og bruker både tid og penger på å reise for å besøke de. Skulle tro de kunne ta seg sammen når de hadde besøk. Det er ikke besøkende sin feil at de har et crappy ekteskap eller bare har en slik kommunikasjonsform av en eller annen grunn.

Gode tips??

Skrevet

Ta de opp på lydbånd og hør på dette sammen etterpå. Dette kan jo f.eks. gjøres diskre med en mobil:-)

Skrevet

Man kan ikke lære gamle hunder å sitte. La dem holde på og lev deres eget liv. Hold dere på avstand. Om de maser hvorfor så si til dem at det er fordi de er så utrivelige å være sammen med!

Skrevet

Det virker ikke som foreldrene dine legger så mye alvor i denne "kranglingen."

Det er som du sier mere en "kommunikasjons-form" og de er ikke nødvendigvis "uvenner" selvom de tilsynelatende hakker mye på hverandre.

Du har allerede forsøkt å si ifra - uten at det hjelper. Antagelig er de så inngrodde i dette mønsteret at de ikke forstår hvordan dette oppfattes utad. Så jeg tror du bare må innse at det er sånn de er, og så heller prøve å overhøre måten de snakker til hverandre på.

Unngå å kommentere, eller blande deg inn i diskusjonene. Og hvis du ikke lykkes å bytte samtale-emne, eller dreie fokuset over på noe annet, så kan du rett og slett forlate rommet og si at du ikke gidder å høre på at de "krangler" og heller be dem gi deg beskjed når de er ferdige.

Gjest fattigmor
Skrevet

Det virker ikke som foreldrene dine legger så mye alvor i denne "kranglingen."

Det er som du sier mere en "kommunikasjons-form" og de er ikke nødvendigvis "uvenner" selvom de tilsynelatende hakker mye på hverandre.

Du har allerede forsøkt å si ifra - uten at det hjelper. Antagelig er de så inngrodde i dette mønsteret at de ikke forstår hvordan dette oppfattes utad. Så jeg tror du bare må innse at det er sånn de er, og så heller prøve å overhøre måten de snakker til hverandre på.

Unngå å kommentere, eller blande deg inn i diskusjonene. Og hvis du ikke lykkes å bytte samtale-emne, eller dreie fokuset over på noe annet, så kan du rett og slett forlate rommet og si at du ikke gidder å høre på at de "krangler" og heller be dem gi deg beskjed når de er ferdige.

Helt enig med deg:0) kansje de liker å terge litt hverandre! vi har ett vennerpar som er slik,men vi vet jo at de er veldig glad i hverandre.

Skrevet

Neste gang de spør om dere ikke kommer på besøk snart så si det som det er - at dere ikke orker sitte og høre på at de kjefter og krangler hele tiden så når de klarer å slutte med det skal dere komme.

Men som flere av de andre sier - de mener nok ikke så mye med det. :o)

Skrevet

Jeg hadde sagt klart i fra at vi ikke kom på besøk om de ikke kunne oppføre seg ordentlig.

Vi godtar ikke at unger oppførte seg slik når vi har gjester, og vi godtar heller ikke at voksne oppfører seg slik.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...