Gå til innhold

Børsene faller

Anbefalte innlegg

Gjest fondssparer
Skrevet

I følge min fondsforvalter er det gunstig å kjøpe askjer nå når børsene faller, det skjønner jeg jo. Jeg sparer ca 10% av lønnen min pr mnd i fond og lurer på om jeg bør kutte ned pga risikoen, eller fortsette som før og håpe at jeg ikke taper mye. Det er ment som langtidssparing, men jeg kan kanskje ha behov for å ta ut penger ifbm huskjøp om ikke alt for lang tid. Hvordan ser banker på det med at man sparer i fond når man søker om lån? Er det gunstig iom at man ser det er sparingsvilje (betalingsvilje), men at man ikke trenger å ta ut noe av sparingen for å bruke som egenandel? Noen som skjønte dette?

Skrevet

Aksjer er jo en langsiktig spareform. Dersom du tenker at du trenger pengene snart, så bør du følge med litt å prøve å selge på et bra tidspunk. Snart er jo et vidt begrep. Jeg vet jo ikke om du mener i løpet av noen få uker, eller noen mnd.

Tankegangen kan overføres til OTP. (Obligatorisk tjenestepensjon). Her gjøre mer og mer av beløpet om til sikrere spareformer jo nærmere pensjonsalder du kommer.

Det vil jo alltid være positivt at du sparer penger, og det ser banken når du trenger lån også:-)

Gjest mitt tips
Skrevet

Klart du har betydelig risiko, som du skriver. Dessuten har fondforvaltere det med å ta nokså høye gebyrer. Og de spiser gjerne om en stor del av avkastningen. Derfor hadde jeg heller kuttet ut. Jeg har ingen verdipapirer.

Hvis det stemmer at vi er på vei inn i en mer langvarig økonomisk nedtur med finanskrisen, er tapsrisikoen selvfølgelig stor. Jeg ville ikke tatt den.

Overskuddskapital kan med fordel investeres på andre måter med bra avkastning og forholdsvis lav risiko. I ditt sted ville jeg heller solgt verdipapirene og investert i utleieleiligheter i bysentra eller annen fast eiendom. Det vil si godta litt lavere potensiell avkastning og få mindre risiko på kjøpet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...