Gå til innhold

Når starter man med "helsjekk" hos legen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bikka nylig 40, er i fin form, trener annen hver dag. Spiser sundt - men i tillegg dessverre litt for glad i sjokolade og annet godteri :-(. Er normalvektig, ingen sykdommer eller plager, røyker ikke, men det blir vel en 4-5 rødvinsglass i uka. Mannen min startet med helsjekk av seg selv en gang i året hos fastlegen. Jeg har ikke startet ennå, er egentlig veldig sjelden hos legen - kanskje max en gang i året. Jeg tar selvsagt de anbefalte celleprøver av underlivet men ellers ingenting. Bør jeg starte helsjekken nå? Familien min har ingen historie for noen type arvelige sykdommer eller svakheter.

Skrevet

Jeg synes ikke det er nødvendig med noe helsjekk utover celleprøver og kontroller i forbindelse med medisiner og annet.

Hvorfor skal friske oppta tid hos legen?

Skrevet

Er det vanlig da? Jeg tar celleprøve hvert 3. år og utover det går jeg til legen ved behov. Har bikket 40 jeg også.

Skrevet

Jeg er _nesten_ 40, og har ikke vært til helsjekk siden jeg var gravid sist, for snart 9 år siden.

Aner ikke når man begynner med det, men man skal vel sjekke pupper og understell jevnlig etterhvert iallefall...

Kanskje man burde ta en tur innom hvert 5. år eller no'?

Skrevet

Jeg synes ikke det er nødvendig med noe helsjekk utover celleprøver og kontroller i forbindelse med medisiner og annet.

Hvorfor skal friske oppta tid hos legen?

Tja - det er jo ting vi ikke alltid oppdager, og jeg hører stadig skrekkeksempler på unge folk som feks har fått ekle kreftdiagnoser selvom de egentlig følte seg friske. Min mann som også er frisk og rask har fått konstatert for høyt kolesterol og for høye langtids blodsukker, og fikk beskjed om å pelle seg tilbake på legekontoret......

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Tja - det er jo ting vi ikke alltid oppdager, og jeg hører stadig skrekkeksempler på unge folk som feks har fått ekle kreftdiagnoser selvom de egentlig følte seg friske. Min mann som også er frisk og rask har fått konstatert for høyt kolesterol og for høye langtids blodsukker, og fikk beskjed om å pelle seg tilbake på legekontoret......

Min lege sier at det ikke er noen vits med slike sjekker, da jeg spurte om det for noen år siden.

Skrevet

Jeg har aldri tatt noen helsjekk hos fastlegen, ikke hos han jeg har nå eller han jeg hadde før.

Skrevet

Tror ikke det er vanlig, annet enn for dem som har en eller annen avtale via arbeidsgiver.

Så har man underlivssjekk hvert tredje år og mammografi hvert år (?) etter fyllte 50.

Eventuelt kan man melde seg som blodgiver, da blir iallefall blodet sjekket ganske så ofte. ;-)

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Tror ikke det er vanlig, annet enn for dem som har en eller annen avtale via arbeidsgiver.

Så har man underlivssjekk hvert tredje år og mammografi hvert år (?) etter fyllte 50.

Eventuelt kan man melde seg som blodgiver, da blir iallefall blodet sjekket ganske så ofte. ;-)

''Eventuelt kan man melde seg som blodgiver, da blir iallefall blodet sjekket ganske så ofte''

javisst. Jeg var blodgiver en stund. Første "problem" var at man måtte veie 50 kg for å gi blod. Når vekta var over grensa, så ga jeg blod frem til jeg ble gravid.

Etter det så har ikke vekta vært problem i forhold til blodgivning. Kanksje jeg burde melde meg igjen?

Skrevet

Jeg skulle gjerne blitt blodgiver, men pga sykt strenge regler for dette vil de ikke ha meg :-(

Gjest harikkenickfortiden
Skrevet

Det er bare å bestille time hos legen og si at du vil ha en helsjekk, ingen kan nekte deg det. Jeg har selv bestilt tid nå, og spurte damene på kontoret om jeg kunne be om de kunne ta all slags blodprøver, og det måtte jeg bare si til legen at jeg ville. men huske å komme fastende. Har hatt helsesjekk da jeg var i jobb. Synes det er like viktig, selv om en ikke er i jobb.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...