Gå til innhold

stråling fra dataen og baby?

Anbefalte innlegg

Gjest måne-stråleren
Skrevet

Jeg liker ikke å ha babyen i nærheten når jeg jobber med laptopen min, for jeg forestiller meg at det kommer stråling fra den som kanskje er skadelig...Liker også å slå av routeren når jeg slår av dataen, er dette nødvendig? Kommer det stråling fra denne selv om man ikke er koblet til internett??

Hvilke synspunkter har dere på dette?

Skrevet

Hei,

Det avhenger jo av hva du mener med "nødvendig".

Det er *veldig* liten stråling når du ikke aktivt bruker internett, og selv da er strålingen liten, med mindre du legger ungen på tastaturet! ;-)

Strålingen fra en router er likeledes beskjeden, og praktisk talt kun aktiv hvis noen bruker routeren.

På den annen hånd, det skader selvsagt ikke å slå av routeren, og det sparer strøm.

Husk også at hvis du dobler distansen mellom router/bærbar og ungen så faller strålingen med nesten 90%. Så hvis du flytter ungen fra en halvmeter til en meter fra den bærbare så er det ca 10% av strålingen igjen. Hvis du flytter videre fra 1 meter til 2 meter, så faller den med ytterligere 90%, så da er har du ca 2% av strålingen du hadde en halvmeter unna.

Hvis du er bekymret for stråling ville jeg heller vasket karmen på mikrobølgeovnen, slik at det ikke er noen matrester der. Strålingen som lekker ut der overgår alt annet du sannsynligvis har i huset. (Det påvirker ikke maten.)

Med vennlig hilsen

Gjest måne-stråleren
Skrevet

Hei,

Det avhenger jo av hva du mener med "nødvendig".

Det er *veldig* liten stråling når du ikke aktivt bruker internett, og selv da er strålingen liten, med mindre du legger ungen på tastaturet! ;-)

Strålingen fra en router er likeledes beskjeden, og praktisk talt kun aktiv hvis noen bruker routeren.

På den annen hånd, det skader selvsagt ikke å slå av routeren, og det sparer strøm.

Husk også at hvis du dobler distansen mellom router/bærbar og ungen så faller strålingen med nesten 90%. Så hvis du flytter ungen fra en halvmeter til en meter fra den bærbare så er det ca 10% av strålingen igjen. Hvis du flytter videre fra 1 meter til 2 meter, så faller den med ytterligere 90%, så da er har du ca 2% av strålingen du hadde en halvmeter unna.

Hvis du er bekymret for stråling ville jeg heller vasket karmen på mikrobølgeovnen, slik at det ikke er noen matrester der. Strålingen som lekker ut der overgår alt annet du sannsynligvis har i huset. (Det påvirker ikke maten.)

Med vennlig hilsen

Hei og takk for utfyllende svar! Hvordan vet du dette forresten? Heldigvis har ikke vi mikrobølgeovn i hus ;)

Skrevet

Hei og takk for utfyllende svar! Hvordan vet du dette forresten? Heldigvis har ikke vi mikrobølgeovn i hus ;)

Utdanning, kurs, og jobber mye med det, så jeg vet hva som stråler og hva som ikke gjør det.

Det samme gjelder for mobiltelefoner, selvsagt. Hvis du bare fjerner dem litt fra kroppen, så reduseres strålingen dramatisk.

Hvis jeg var deg ville jeg vært mer bekymret for hormon-relaterte kjemikalier i klær, osv. Husk alltid å vaske ny klær flere ganger før de brukes.

Men husk også at mennesker har aldri levd så lenge som nå, så det er bedre å nyte livet! :-)

Med vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...