Harry06 Skrevet 25. mai 2010 Skrevet 25. mai 2010 Jeg har tidligere hatt tidsbegrenset uføretrygd, nå har jeg varig uførepensjon. Man betaler mindre skatt på varig ufør enn tidsbegrenset, eller tar jeg feil? 0 Siter
Gjest høstløv Skrevet 28. mai 2010 Skrevet 28. mai 2010 På tidsbegrenset uførestønad er trygdeavgiften 7,8% og på varig uførepensjon er trygdeavgiften 3%. 0 Siter
Gjest Dansesport Skrevet 31. mai 2010 Skrevet 31. mai 2010 På tidsbegrenset uførestønad er trygdeavgiften 7,8% og på varig uførepensjon er trygdeavgiften 3%. Jer på tidsbegr ufør, og betaler 36 % skatt .. 0 Siter
Gjest høstløv Skrevet 31. mai 2010 Skrevet 31. mai 2010 Jer på tidsbegr ufør, og betaler 36 % skatt .. ''Jer på tidsbegr ufør, og betaler 36 % skatt ..'' Fra 1. mars ble begrepet Tidsbegrenset Uførestønad overtatt av en annen stønadsform, som heter AAP eller Arbeidsavklaringspenger. AAP beskattes som lønnsinntekt. ''Arbeidsavklaringspenger skattes som arbeidsinntekt og er pensjonsgivende inntekt. '' http://www.nav.no/Arbeid/Jobb+og+helse/Arbeidsavklaringspenger De som tidligere fikk TU kommer inn under noen overgangsregler. Men betaler du 36% i skatt av hele utbetalingen din, betaler du for mye i skatt. Du kan endre skattetrekket ditt på denne siden: http://www.skatteetaten.no/Selvbetjening/Bestill-skattekort-og-frikort/Soknad-om-endring-av-skattekortforskuddskatt/ 0 Siter
Gjest Dansesport Skrevet 31. mai 2010 Skrevet 31. mai 2010 ''Jer på tidsbegr ufør, og betaler 36 % skatt ..'' Fra 1. mars ble begrepet Tidsbegrenset Uførestønad overtatt av en annen stønadsform, som heter AAP eller Arbeidsavklaringspenger. AAP beskattes som lønnsinntekt. ''Arbeidsavklaringspenger skattes som arbeidsinntekt og er pensjonsgivende inntekt. '' http://www.nav.no/Arbeid/Jobb+og+helse/Arbeidsavklaringspenger De som tidligere fikk TU kommer inn under noen overgangsregler. Men betaler du 36% i skatt av hele utbetalingen din, betaler du for mye i skatt. Du kan endre skattetrekket ditt på denne siden: http://www.skatteetaten.no/Selvbetjening/Bestill-skattekort-og-frikort/Soknad-om-endring-av-skattekortforskuddskatt/ Jeg har vært på TU de to siste årene, og har alltid betalt 36% skatt, så her også hersker det vel lover med modifikasjoner :-) 0 Siter
hidi, the scorpion Skrevet 31. mai 2010 Skrevet 31. mai 2010 Jeg har vært på TU de to siste årene, og har alltid betalt 36% skatt, så her også hersker det vel lover med modifikasjoner :-) Kommer vel an på hvor høy tu du har og om du har ektefelle/samboer med høy inntekt, tror du ikke det? 0 Siter
Gjest høstløv Skrevet 31. mai 2010 Skrevet 31. mai 2010 Jeg har vært på TU de to siste årene, og har alltid betalt 36% skatt, så her også hersker det vel lover med modifikasjoner :-) Da har du vel fått en god del tilbake på skatten? Det var generelt jeg sa at hvis du betaler 36% av all inntekt, så betaler du for mye i skatt. For alle har krav på minstefradrag og personfradrag og det er ikke hensyntatt når det trekkes såpass mye som 36% av all inntekt, når du har AAP. 0 Siter
Gjest høstløv Skrevet 31. mai 2010 Skrevet 31. mai 2010 Kommer vel an på hvor høy tu du har og om du har ektefelle/samboer med høy inntekt, tror du ikke det? Maksimal TU eller AAP er 66% av kr 437.286 (6G) altså kr 288.609 pluss barnetillegg. I denne inntektsgruppen er marginalskatteprosenten 28% + 7,8%, altså 35,8%. Betaler skattyter 36% av all inntekt blir det ikke tatt hensyn til minstefradrag, rentefradrag, personfradrag og evt. andre fradrag. 0 Siter
Gjest Dansesport Skrevet 31. mai 2010 Skrevet 31. mai 2010 Maksimal TU eller AAP er 66% av kr 437.286 (6G) altså kr 288.609 pluss barnetillegg. I denne inntektsgruppen er marginalskatteprosenten 28% + 7,8%, altså 35,8%. Betaler skattyter 36% av all inntekt blir det ikke tatt hensyn til minstefradrag, rentefradrag, personfradrag og evt. andre fradrag. Leier hus. Skal husleien føres på selvangivelsen? Sånn apr fradrag. Det har jeg aldri gjort. 0 Siter
hidi, the scorpion Skrevet 31. mai 2010 Skrevet 31. mai 2010 Leier hus. Skal husleien føres på selvangivelsen? Sånn apr fradrag. Det har jeg aldri gjort. Nei, husleie er ikke fradragsberettiget, men gjeldsrenter er. 0 Siter
Gjest høstløv Skrevet 1. juni 2010 Skrevet 1. juni 2010 Leier hus. Skal husleien føres på selvangivelsen? Sånn apr fradrag. Det har jeg aldri gjort. Nei. Husleie er ikke fradragsberettiget. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.