Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har tidligere hatt tidsbegrenset uføretrygd, nå har jeg varig uførepensjon.

Man betaler mindre skatt på varig ufør enn tidsbegrenset, eller tar jeg feil?

Gjest høstløv
Skrevet

På tidsbegrenset uførestønad er trygdeavgiften 7,8% og på varig uførepensjon er trygdeavgiften 3%.

Gjest Dansesport
Skrevet

På tidsbegrenset uførestønad er trygdeavgiften 7,8% og på varig uførepensjon er trygdeavgiften 3%.

Jer på tidsbegr ufør, og betaler 36 % skatt ..

Gjest høstløv
Skrevet

Jer på tidsbegr ufør, og betaler 36 % skatt ..

''Jer på tidsbegr ufør, og betaler 36 % skatt ..''

Fra 1. mars ble begrepet Tidsbegrenset Uførestønad overtatt av en annen stønadsform, som heter AAP eller Arbeidsavklaringspenger. AAP beskattes som lønnsinntekt.

''Arbeidsavklaringspenger skattes som arbeidsinntekt og er pensjonsgivende inntekt. ''

http://www.nav.no/Arbeid/Jobb+og+helse/Arbeidsavklaringspenger

De som tidligere fikk TU kommer inn under noen overgangsregler.

Men betaler du 36% i skatt av hele utbetalingen din, betaler du for mye i skatt. Du kan endre skattetrekket ditt på denne siden:

http://www.skatteetaten.no/Selvbetjening/Bestill-skattekort-og-frikort/Soknad-om-endring-av-skattekortforskuddskatt/

Gjest Dansesport
Skrevet

''Jer på tidsbegr ufør, og betaler 36 % skatt ..''

Fra 1. mars ble begrepet Tidsbegrenset Uførestønad overtatt av en annen stønadsform, som heter AAP eller Arbeidsavklaringspenger. AAP beskattes som lønnsinntekt.

''Arbeidsavklaringspenger skattes som arbeidsinntekt og er pensjonsgivende inntekt. ''

http://www.nav.no/Arbeid/Jobb+og+helse/Arbeidsavklaringspenger

De som tidligere fikk TU kommer inn under noen overgangsregler.

Men betaler du 36% i skatt av hele utbetalingen din, betaler du for mye i skatt. Du kan endre skattetrekket ditt på denne siden:

http://www.skatteetaten.no/Selvbetjening/Bestill-skattekort-og-frikort/Soknad-om-endring-av-skattekortforskuddskatt/

Jeg har vært på TU de to siste årene, og har alltid betalt 36% skatt, så her også hersker det vel lover med modifikasjoner :-)

hidi, the scorpion
Skrevet

Jeg har vært på TU de to siste årene, og har alltid betalt 36% skatt, så her også hersker det vel lover med modifikasjoner :-)

Kommer vel an på hvor høy tu du har og om du har ektefelle/samboer med høy inntekt, tror du ikke det?

Gjest høstløv
Skrevet

Da har du vel fått en god del tilbake på skatten?

Det var generelt jeg sa at hvis du betaler 36% av all inntekt, så betaler du for mye i skatt. For alle har krav på minstefradrag og personfradrag og det er ikke hensyntatt når det trekkes såpass mye som 36% av all inntekt, når du har AAP.

Gjest høstløv
Skrevet

Kommer vel an på hvor høy tu du har og om du har ektefelle/samboer med høy inntekt, tror du ikke det?

Maksimal TU eller AAP er 66% av kr 437.286 (6G) altså kr 288.609 pluss barnetillegg.

I denne inntektsgruppen er marginalskatteprosenten 28% + 7,8%, altså 35,8%. Betaler skattyter 36% av all inntekt blir det ikke tatt hensyn til minstefradrag, rentefradrag, personfradrag og evt. andre fradrag.

Gjest Dansesport
Skrevet

Maksimal TU eller AAP er 66% av kr 437.286 (6G) altså kr 288.609 pluss barnetillegg.

I denne inntektsgruppen er marginalskatteprosenten 28% + 7,8%, altså 35,8%. Betaler skattyter 36% av all inntekt blir det ikke tatt hensyn til minstefradrag, rentefradrag, personfradrag og evt. andre fradrag.

Leier hus.

Skal husleien føres på selvangivelsen? Sånn apr fradrag. Det har jeg aldri gjort.

hidi, the scorpion
Skrevet

Leier hus.

Skal husleien føres på selvangivelsen? Sånn apr fradrag. Det har jeg aldri gjort.

Nei, husleie er ikke fradragsberettiget, men gjeldsrenter er.

Gjest høstløv
Skrevet

Leier hus.

Nei. Husleie er ikke fradragsberettiget.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...