Gå til innhold

Frikort, hva skjer a?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har nå kommet over det magiske beløpet og skulle sende inn til NAV for og få frikort, men finner ikke lenger skjema på NAV sine sider, der står det at fra 1 Juni får man frikort automatisk??

Men hva med alt jeg har betalt før 1 Juni da?

Noen som har erfaringer fra det nye systemet?

Og hva med de betalingene jeg gjør i påvente av frikortet? Jeg har et par legetimer nå fremover som da ikke blir med på denne innsendingen, kommer de automatisk tilbake på min konto eller hva??

Er så slitsomt med alt som er nytt, jeg er et vanemenneske!

Gjest trist jente
Skrevet

For å gjøre forvirringen komplett har de i år gått bortifra skjema. Du sender bare inne kvitteringskortet og evt kvitteringer du ikke har i kvitteringskortet. Ta kopi. Og så sender du det til nav som i gamle dager.

Mens du venter på å få det kan du enten få nytt kvitteringskort eller bare samle på kvitteringene. Dette sender du inn når du har fått frikort, og det du har lagt ut får du tilbakebetalt.

Skrevet

Jeg sendte inn mitt igår for nå har jeg ingen legetimer framover. Selv om de sier det går automatisk heretter så kommer ikke reisepenger til legen med så dermed er man like langt, man når jo frikortsgrensa mye fortere når det er 2x130 kr ved siden av hver legetime.

Gjest automatisk
Skrevet

Jeg sendte inn mitt igår for nå har jeg ingen legetimer framover. Selv om de sier det går automatisk heretter så kommer ikke reisepenger til legen med så dermed er man like langt, man når jo frikortsgrensa mye fortere når det er 2x130 kr ved siden av hver legetime.

I følge de taxisjåførene jeg har snakket med vil rekvisisjonsturer også gå automatisk,

Skrevet

I følge de taxisjåførene jeg har snakket med vil rekvisisjonsturer også gå automatisk,

Da foretrekker jeg de opplysningene du har fått framfor de jeg har fått. Det hadde vært skikkelig bra.

Gjest den gang da
Skrevet

Da foretrekker jeg de opplysningene du har fått framfor de jeg har fått. Det hadde vært skikkelig bra.

Men de stemmer ikke. Vel, det stemmer at det skal bli slik på sikt, men det er ikke engang bestemt når. Reise må sendes inn separat.

Her fines info om ordningen: http://www.helfo.no/privatperson/frikort/Sider/default.aspx

Ellers er frikorttelefonen: 815 70 050 sikkert genial, for de skal i alle fall kunne svare på alt :)

Gjest den gang da
Skrevet

Det stemmer ikke

Gjest den gang da
Skrevet

''Unntak i 2010: Dersom du reiser til og fra undersøkelse og behandling, og kun betaler egenandel til drosjesjåføren eller annen transportør, har du rekvisisjon for pasientreisen. Den egenandelen du betaler når du reiser med rekvisisjon, blir ikke registrert automatisk i grunnlaget for frikort i 2010. Du må selv sende inn dokumentasjon for slike egenandeler til Helseforetakenes senter for pasientreiser, Enhet for egenandeler, postboks 2754, 3702 Skien. Benytt kvitteringskortet du får hos lege, annen behandler eller apotek. Husk å få transportøren til å kvittere på kvitteringskortets hvite del! ''

Fra http://www.helfo.no/privatperson/frikort/Sider/hva-er-frikort-egenandelstak-1.aspx

Gjest den gang da
Skrevet

For å gjøre forvirringen komplett har de i år gått bortifra skjema. Du sender bare inne kvitteringskortet og evt kvitteringer du ikke har i kvitteringskortet. Ta kopi. Og så sender du det til nav som i gamle dager.

Mens du venter på å få det kan du enten få nytt kvitteringskort eller bare samle på kvitteringene. Dette sender du inn når du har fått frikort, og det du har lagt ut får du tilbakebetalt.

''For å gjøre forvirringen komplett har de i år gått bortifra skjema. Du sender bare inne kvitteringskortet og evt kvitteringer du ikke har i kvitteringskortet. Ta kopi. Og så sender du det til nav som i gamle dager. ''

Nei, nei, nei, ikke nå lenger. Nå skal det gå auomatisk. Og reiser skal til skien. "Nav som i gamle dager" skal ikke ha noen ting med frikort å gjøre lenger.

Ordningen med automatisk frikort trår i kraft fra 1 juni, men navkontorene tar ikke lenger imot fra i går, da det ikke lenger skal behandles ved nav.

Skrevet

Men de stemmer ikke. Vel, det stemmer at det skal bli slik på sikt, men det er ikke engang bestemt når. Reise må sendes inn separat.

Her fines info om ordningen: http://www.helfo.no/privatperson/frikort/Sider/default.aspx

Ellers er frikorttelefonen: 815 70 050 sikkert genial, for de skal i alle fall kunne svare på alt :)

Jeg har akkurat sendt inn egenandelskortet mitt, jeg nådde taket i februar og så ble det kluss for dem og så fikk jeg det tilbake og hadde begynt på et nytt og nå må jeg vel antagelig starte på et til før jeg får frikortet.

Det skal ikke være lett :o)

Gjest automatisk
Skrevet

''Unntak i 2010: Dersom du reiser til og fra undersøkelse og behandling, og kun betaler egenandel til drosjesjåføren eller annen transportør, har du rekvisisjon for pasientreisen. Den egenandelen du betaler når du reiser med rekvisisjon, blir ikke registrert automatisk i grunnlaget for frikort i 2010. Du må selv sende inn dokumentasjon for slike egenandeler til Helseforetakenes senter for pasientreiser, Enhet for egenandeler, postboks 2754, 3702 Skien. Benytt kvitteringskortet du får hos lege, annen behandler eller apotek. Husk å få transportøren til å kvittere på kvitteringskortets hvite del! ''

Fra http://www.helfo.no/privatperson/frikort/Sider/hva-er-frikort-egenandelstak-1.aspx

Hadde jo regnet med at taxifsjåførene kunne dette. Har spurt 3 stk og alle har sagt bet blir automatisk.

Men jeg stoler veldig mye mer på informasjonen du la ut. Veldig greit å vite.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...