Gå til innhold

Hvor skal jeg klage?

Anbefalte innlegg

Gjest dårlige opplevelser
Skrevet

Jeg jobber i en sykehusavdeling der avdelingssykepleier oppfører seg svært ufint overfor andre ansatte. Hun truer med å gi folk sparken og kjefter kraftig bare man gjør en liten feil. Det har blitt et dårlig arbeidsmiljø av dette. Jeg ønsker at hun enten blir "omplassert" til å gjøre andre arbeidsoppgaver enn å være en leder eller at hun rett og slett får sparken.

Hun har ikke så mye med pasienter å gjøre, men de gangene hun har det varierer det veldig hvordan hun behandler dem. Hvis hun liker dem så blir de behandlet bra, men dersom hun ikke liker dem så kan de risikere å bli behandlet svært dårlig de også.

Jeg ønsker å klage på henne, men er litt usikker på hvor jeg skal klage? Jeg har tenkt på Arbeidstilsynet i og med at problemet er størst for oss ansatte, men jeg har også tenkt på Helsetilsynet i og med at det dreier seg om et sykehus.

Hva tenker dere?

Skrevet

At tillitsvalgte er rett vei å gå i første omgang.

Skrevet

At tillitsvalgte er rett vei å gå i første omgang.

Jeg og flere andre har snakket med dem, men de mener at det er best at hver enkelt klager i en slik sak. Den ene foreslo Arbeidstilsynet, men jeg er litt usikker på om jeg skulle ha blandet inn Helsetilsynet også.

Gjest segunda
Skrevet

Jeg og flere andre har snakket med dem, men de mener at det er best at hver enkelt klager i en slik sak. Den ene foreslo Arbeidstilsynet, men jeg er litt usikker på om jeg skulle ha blandet inn Helsetilsynet også.

Begynn med Arbeidstilsynet siden tillitsvalgt har anbefalt det. Ikke ta to ting om gangen.

Skrevet

Jeg syns dette er naturlig at tillitsvalgt eller verneombud tar tak i. Verneombudet kan ta det opp med ledelsen og evt. til Arbeidstilsynet.

Skrevet

Jeg synes det er mest normalt å først ta med vedkommende selv, alternativt vedkommendes leder.

Skrevet

Hva har blitt gjort i forkant?

Er sjøl tilhenger av korteste tjenestevei, f.eks; - ansatt - verneombud - tillitsvalgt - avdelingsleder - nestleder - leder - tilsyn e.l.

Håper det løser seg :-)

Skrevet

Hva har blitt gjort i forkant?

Er sjøl tilhenger av korteste tjenestevei, f.eks; - ansatt - verneombud - tillitsvalgt - avdelingsleder - nestleder - leder - tilsyn e.l.

Håper det løser seg :-)

Det er flere som har gitt henne tilbakemeldinger på at de føler seg dårlig behandlet, men hun tar ingen selvkritikk. Ifølge henne så er det alle andre som er problemet, ikke hun...

Flere har også snakket med tillitsvalgte, men de virker egentlig litt redde for å ta det et steg videre.

Det er hun som er avdelingsleder så da må man i så fall gå til hele sykehusets ledelse.

Skrevet

Jeg synes det er mest normalt å først ta med vedkommende selv, alternativt vedkommendes leder.

Det har blitt forsøkt flere ganger å ta det med henne, men det gjør bare saken verre. Hun innser ikke at det er hun som er problemet, det er alle andre som ikke gjør jobben sin...

Får vurdere om det skal bli sendt en klage til sykehusets ledelse for det er hun som er leder for denne avdelingen.

Skrevet

Jeg syns dette er naturlig at tillitsvalgt eller verneombud tar tak i. Verneombudet kan ta det opp med ledelsen og evt. til Arbeidstilsynet.

Jeg kan forsøke å snakke med de tillitsvalgte igjen, men det virker som om de er redde for å gjøre noe. Kan evt. gå direkte til sykehusets ledelse.

Skrevet

sykehusledelsen?

Ja, det er nok det som er det riktigste. Og dersom de ikke gjør noe så vil jeg tro at det er riktig å ta det til Arbeidstilsynet? Jeg ser på Arbeidstilsynet som litt mer alvorlig enn å ta det med sykehusledelsen, men vet ikke...

Skrevet

Begynn med Arbeidstilsynet siden tillitsvalgt har anbefalt det. Ikke ta to ting om gangen.

Det er nok lurt ja :) Får heller gå et skritt videre dersom det ikke funker.

Gjest segunda
Skrevet

Det er nok lurt ja :) Får heller gå et skritt videre dersom det ikke funker.

Helt riktig;-) Ta et skritt om gangen, og så to skritt fremover hvis du skulle skli bakover om et skritt;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...