Gå til innhold

Kan jeg bli blodgiver m kjæreste med Hepatitt C?

Anbefalte innlegg

Gjest Blodgiver?
Skrevet

Som overskriften sier: jeg er kjæreste med en som har Hepatitt C. Dette er etter det legen sa, og som jeg har funnet informasjon om på nettet, ikke noe som er smittsomt, det er noe man får feks. via sprøyter.

Har tidligere vært blodgiver og kunne tenke meg å ta opp igjen denne "gjerningen". Men så blir jeg plutselig usikker om jeg kan.... noen som vet?

Skrevet

Nei, det kan du definitivt ikke, og det bør du heller ikke. Et av spørsmålene du må besvare er jo:

''Har du i løpet at de siste seks måneder hatt seksuell kontakt med person med [...]hepatitt C, eller med person som har hatt positiv test for en av disse sykdommene?''

Med vennlig hilsen

Skrevet

Her kan du lese om hvem som kan eller ikke kan være blodgiver.

http://www.blodbanken-oslo.no/blodgivning/hvem.html

Etter å skummet gjennom sidene, ser det ikke ut til at du er diskvalifisert. Men det er sikkert lurt å ta kontakt og spørre.

Les spørsmålene på første side av skjemaet, så står det.

Med vennlig hilsen

Gjest det sier seg selv
Skrevet

det kan du selvsagt ikke

Skrevet

Her kan du lese om hvem som kan eller ikke kan være blodgiver.

http://www.blodbanken-oslo.no/blodgivning/hvem.html

Etter å skummet gjennom sidene, ser det ikke ut til at du er diskvalifisert. Men det er sikkert lurt å ta kontakt og spørre.

Det står jo i linken du viste til:

''Ved hver givning blir du derfor spurt om du har vært i situasjoner med økt risiko for smitte med HIV eller hepatitt.''

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Det står jo i linken du viste til:

''Ved hver givning blir du derfor spurt om du har vært i situasjoner med økt risiko for smitte med HIV eller hepatitt.''

Som jeg skrev: Jeg skumleste. Fint at du korrigerte meg :-)

Gjest Blodgiver?
Skrevet

Nei, det kan du definitivt ikke, og det bør du heller ikke. Et av spørsmålene du må besvare er jo:

''Har du i løpet at de siste seks måneder hatt seksuell kontakt med person med [...]hepatitt C, eller med person som har hatt positiv test for en av disse sykdommene?''

Med vennlig hilsen

Takk for svar

Gjest Blodgiver?
Skrevet

det kan du selvsagt ikke

Tydeligvis ikke siden jeg spurte om det her inne. Men takk for svar...

Skrevet

Takk for svar

Du kan knapt gi blod dersom du har sittet på samme buss som noen som har hepatitt. ;-)

Med vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...