Gå til innhold

sykmeldt i ferien

Anbefalte innlegg

Gjest behandlingsopphold
Skrevet

Jeg er lærer og har ferie i juli. Friukene i juni og august er avspasering. Jeg skal på behandlingsopphold for en sykdom jeg har 3 uker i juli. Det er på en heldøgnsinstitusjon innen norsk offentlig helsevesen. Jeg har fått beskjed om at jeg har krav på sykmelding for perioden jeg blir innlagt der.

Nå sier min arbeidsgiver at jeg ikke har rett til å få igjen den tapte ferien for perioden jeg er sykmeldt. Jeg syns det høres merkelig ut. Noen som vet om det er riktig?

Skrevet

Jo, jeg er meget sikker på at du har krav på å "ta igjen" ferien når du ikke er sykemeldt. Se om det står noe i arbeidsmiljøloven.

Med vennlig hilsen

Gjest nedfelt i lovverket
Skrevet

Det VET jeg er feil.

Jeg var i samme situasjon i fjor sommer. Ble operert og operasjondagen falt tilfeldigvis på 2.juli. (og jeg ble sykemeldt i 4 uker) Jeg fikk samtlige fire ukene til gode. Hadde jeg blitt sykemeldt fra halve juni til halve juli hadde jeg bare fått to uker. Men når sykemelding faller i julimåned har du rett på utsatt ferie SAMTLIGE av dagene.

Gjest det er regler
Skrevet

Jo, jeg er meget sikker på at du har krav på å "ta igjen" ferien når du ikke er sykemeldt. Se om det står noe i arbeidsmiljøloven.

Med vennlig hilsen

''Jo, jeg er meget sikker på at du har krav på å "ta igjen" ferien når du ikke er sykemeldt. Se om det står noe i arbeidsmiljøloven.''

Du mener når h*n er sykemeldt? Jeg vet det er spesielle regler for lærere, men om det er i hovedavtalen eller hovedtariffavtalen ller arbeidsmiljøloven jeg har lest det husker jeg dessverre ikke. Og ikke husker jeg hvordan reglene var heller, men det var i alle fall spesielle regler for lærere og "sommerferien".

Skrevet

Fra Arbeidsmiljøloven:

''§ 9. Ferieavvikling under sykdom, permisjon, arbeidskamp mv

(1) (Ferieavvikling under sykdomsfravær mv)