Gå til innhold

sykmeldt i ferien

Anbefalte innlegg

Gjest behandlingsopphold
Skrevet

Jeg er lærer og har ferie i juli. Friukene i juni og august er avspasering. Jeg skal på behandlingsopphold for en sykdom jeg har 3 uker i juli. Det er på en heldøgnsinstitusjon innen norsk offentlig helsevesen. Jeg har fått beskjed om at jeg har krav på sykmelding for perioden jeg blir innlagt der.

Nå sier min arbeidsgiver at jeg ikke har rett til å få igjen den tapte ferien for perioden jeg er sykmeldt. Jeg syns det høres merkelig ut. Noen som vet om det er riktig?

Skrevet

Jo, jeg er meget sikker på at du har krav på å "ta igjen" ferien når du ikke er sykemeldt. Se om det står noe i arbeidsmiljøloven.

Med vennlig hilsen

Gjest nedfelt i lovverket
Skrevet

Det VET jeg er feil.

Jeg var i samme situasjon i fjor sommer. Ble operert og operasjondagen falt tilfeldigvis på 2.juli. (og jeg ble sykemeldt i 4 uker) Jeg fikk samtlige fire ukene til gode. Hadde jeg blitt sykemeldt fra halve juni til halve juli hadde jeg bare fått to uker. Men når sykemelding faller i julimåned har du rett på utsatt ferie SAMTLIGE av dagene.

Gjest det er regler
Skrevet

Jo, jeg er meget sikker på at du har krav på å "ta igjen" ferien når du ikke er sykemeldt. Se om det står noe i arbeidsmiljøloven.

Med vennlig hilsen

''Jo, jeg er meget sikker på at du har krav på å "ta igjen" ferien når du ikke er sykemeldt. Se om det står noe i arbeidsmiljøloven.''

Du mener når h*n er sykemeldt? Jeg vet det er spesielle regler for lærere, men om det er i hovedavtalen eller hovedtariffavtalen ller arbeidsmiljøloven jeg har lest det husker jeg dessverre ikke. Og ikke husker jeg hvordan reglene var heller, men det var i alle fall spesielle regler for lærere og "sommerferien".

Skrevet

Fra Arbeidsmiljøloven:

''§ 9. Ferieavvikling under sykdom, permisjon, arbeidskamp mv

(1) (Ferieavvikling under sykdomsfravær mv)

Arbeidstaker som blir helt arbeidsufør før ferien, kan kreve at ferien utsettes til senere i ferieåret. Kravet må dokumenteres med legeerklæring og fremsettes senest siste arbeidsdag vedkommende arbeidstaker skulle hatt før ferien.

Arbeidstaker som har vært helt arbeidsufør minst 6 virkedager i ferien, kan kreve at et tilsvarende antall virkedager ferie utsettes og gis som ny ferie senere i ferieåret. Kravet må dokumenteres med legeerklæring og fremsettes uten ugrunnet opphold etter at arbeidet er gjenopptatt.

Medfører arbeidsuførhet at feriefritid ikke blir avviklet innen ferieårets utløp, kan arbeidstaker kreve å få overført inntil 12 virkedager ferie til det påfølgende ferieår. Krav om overføring må fremsettes innen ferieårets utløp. ''

Med vennlig hilsen

Skrevet

''Jo, jeg er meget sikker på at du har krav på å "ta igjen" ferien når du ikke er sykemeldt. Se om det står noe i arbeidsmiljøloven.''

Du mener når h*n er sykemeldt? Jeg vet det er spesielle regler for lærere, men om det er i hovedavtalen eller hovedtariffavtalen ller arbeidsmiljøloven jeg har lest det husker jeg dessverre ikke. Og ikke husker jeg hvordan reglene var heller, men det var i alle fall spesielle regler for lærere og "sommerferien".

Altså, jeg mener at vedkommende kan ta ferie etter at han/hun er tilbake fra sykemeldingen. Se sitat i direkte svar til trådstarter.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Altså, jeg mener at vedkommende kan ta ferie etter at han/hun er tilbake fra sykemeldingen. Se sitat i direkte svar til trådstarter.

Med vennlig hilsen

Men det du skrev ble faktisk ganske meningsløst fordi du skrev "ikke" ;))))

Skrevet

Men det du skrev ble faktisk ganske meningsløst fordi du skrev "ikke" ;))))

Jeg tror du misforstod det jeg skrev:

''Jo, jeg er meget sikker på at du har krav på å "ta igjen" ferien når du ikke er sykemeldt. ''

"når du ikke er sykemeldt = når du er frisk igjen.

Men jeg ser at setningen kan tolkes tvetydig.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Jeg tror du misforstod det jeg skrev:

''Jo, jeg er meget sikker på at du har krav på å "ta igjen" ferien når du ikke er sykemeldt. ''

"når du ikke er sykemeldt = når du er frisk igjen.

Men jeg ser at setningen kan tolkes tvetydig.

Med vennlig hilsen

Da er _den_ saken oppklart! :D

Skrevet

Da er _den_ saken oppklart! :D

Verden har gått litt fremover! :-)

Med vennlig hilsen

trollemor;o)
Skrevet

Klart du har krav på å få tilbake ferien din!

trollemor;o)
Skrevet

Vi har fire uker sommerferie vi som er lærere og om vi er syk i de ukene har vi rett på å ta igjen ferien senere. som alle andre. Om vi er syk når vi avspaserer i juni og august får vi ikke ta det igjen.

Mrs. Wallace
Skrevet

Du må ta kontakt med den tillitsvalgte på arbeidsplassen din. De har oversikt over sånt, og kan hjelpe deg i forhold til ledelsen.

Skrevet

Min mor er lærer. Ho ble sykmeldt i ferien i fjor, og fikk igjen disse dagene.

Skrevet

I følge min avd.leder har vi krav på å ta igjen sykemelingsdager fra sommerferien, juli, men ikke fra andre ferieuker i året altså høst, jul, vinter og påske. Jeg spurte om dette i forbindelse med et ingrep til jul, og jeg var sykemeldt i hele juleferien, men det fikk jeg ikke ta igjen. Kun hvis det var sommerferie.

Gjest behandlingsopphold
Skrevet

Du må ta kontakt med den tillitsvalgte på arbeidsplassen din. De har oversikt over sånt, og kan hjelpe deg i forhold til ledelsen.

Ja, det var planen, men den tillitsvalgte hos oss har dessverre vært sykmeldt i flere uker. Får håpe hun snart kommer tilbake.

Ut fra innleggene her føler jeg meg nå rimelig sikker på at jeg har rett til å få igjen tapt ferie.

Persille1365381127
Skrevet

Det er bare tull.

Du kan ta igjen ferien din senere når du er sykemeldt i ferien, eksempelvis august når skolen er stengt - og så kan du spare avspaseringen du skulle hatt da dersom de ikke vil la deg ta ferie midt i skoleåret.

hvorfor skjer dette??
Skrevet

Hei!

Jeg studerer medisin, og hadde undervisning om dette i fjor. Da lærte vi klart og tydelig at når du er sykemeldt i ferien, _er det opp til arbeidsgiver_ om du skal få ferie til gode. Disse reglene er ikke endret i år.

hvorfor skjer dette??
Skrevet

Ja, det var planen, men den tillitsvalgte hos oss har dessverre vært sykmeldt i flere uker. Får håpe hun snart kommer tilbake.

Ut fra innleggene her føler jeg meg nå rimelig sikker på at jeg har rett til å få igjen tapt ferie.

Dessverre, det har du ikke. Det er opp til arbeidsgiver.

Skrevet

Hei!

Jeg studerer medisin, og hadde undervisning om dette i fjor. Da lærte vi klart og tydelig at når du er sykemeldt i ferien, _er det opp til arbeidsgiver_ om du skal få ferie til gode. Disse reglene er ikke endret i år.

Det er feil.

Lovteksten står i et av innleggene under.

Dog har arbeidsgiveren noe å si om NÅR du kan ta ferien.

Med vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...