Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest fra bergen
Skrevet

Nei, selvsagt. Man kan underbetale dem i forhold til privat sektor, og når mange av de flinkeste velger privat sektor, så rauter man over hvor lite effektiv offentlig sektor er, og at den bør privatiseres.

Velkjent politikk.

For de første leste du ikke artikkelen.

For det andre er det ikke midler til at det offentlige kan betale det samme som privat sektor. Hvis du da ikke ønsker en kraftig skatteøkning.

For det tredje er det ikke nødvendigvis slik at "de beste" går etter høyest lønn. Det er en argumentasjon som vanligvis brukes av høyresiden.

• Svar 57
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

10

• mariaflyfly

2

• Mrs. Wallace

2

• ekte nick

2

Mest aktive i denne tråden

Gjest langt
Skrevet

For det andre er det ikke midler til at det offentlige kan betale det samme som privat sektor. Hvis du da ikke ønsker en kraftig skatteøkning.

For det tredje er det ikke nødvendigvis slik at "de beste" går etter høyest lønn. Det er en argumentasjon som vanligvis brukes av høyresiden.

Haha, mistenker du Sør for å være på høyresiden?

Gjest lalula
Skrevet

Det er vel heller en argumentasjon brukt av venstresiden vel?

Skrevet

Vel, vanskeligere problemer har blitt løst før.

Offentlig sektor anklages ofte for å være lite effektive, og her kommer du jo selv med grunnen - du (og andre) vil ikke betale det samme for ledere som de får i privat sektor. Da er det klart at mange ledere drar dit

Uken etter kommer man og sier at man må privatisere, siden lederne i offentlig sektor er så dårlige.

Skrevet

Vil Eurovisiong song contest bli berørt hvis det blir streik i Bærum kommune? Hva med kollektivtrafikk, parkeringsvakter, etc? Helsepersonell skal streike, hva med folk som blir skadet i folkemengden? Politiet også, streiker ikke de?

Gjest Been there, done that
Skrevet

Selv om det varierer veldig innen privat sektor, så er mye av dette også vanlig der (eller varianter).

Men poenget er fremdeles at det er vanskelig å få rekruttet til kommunal sektor fordi lønningene er så lave. Jeg tror jeg tjener kanskje 2-300000 mer enn det jeg kunne gjort i kommunal sektor.

Med vennlig hilsen

Jeg har alltid jobbet i privat sektor, gubben i det offentlig/halvoffentlige. Det er stoooore forskjeller, det er f.eks. mye større krav i det private enn det offentlige.

Vår konklusjon er i alle fall at penger er ikke alt, og det merkes særlig om man f.eks. får syke barn, syk partner e.l.

(Selvfølgelig er det forskjeller også innen privat sektor, men det er jo ikke detaljnivå man kan diskutere på i en slik sak.)

Skrevet

Jeg syns folk klager...

sykepleierne klager alltid over at de har så dårlig lønn, men de tjener faktisk ganske bra de.

Og lærerne tjener også ganske bra.

Mye vil ha mer.

De kan ikke forvente seg sjefslønner og lønn sammenlignet med universitetsutdannede.

Mange lærere er universitetsutdannede!! På videregående har de fleste 7 år på universitete, mange på ungdomskolen har også universitetsutdannelse. Jeg har 7 år og synes det ikke er så logisk at en lege med 6 år skal tjene 3 ganger min inntekt

Skrevet

Det er dokumentert at disse gruppene har hatt en mindrelønnsutvikling de siste tiårene. 50% øke??? Da må de vel ha tjent 100 000 før da.

Gjest segunda
Skrevet

Gjennomsnittlig lærer lønn ligger på over 400.000. Det burde man være fornøyd med. Ellers er det ingen som hindrer en å finne et annet arbeid med høyere lønn hvis man ikke er fornøyd.

Jøss det er ingen som hindrer en i å finne en jobb med årslønn på 1000 000 kr. Hvor høy lønn har du?

Gjest de mysteriis dom satanas
Skrevet

Vil Eurovisiong song contest bli berørt hvis det blir streik i Bærum kommune? Hva med kollektivtrafikk, parkeringsvakter, etc? Helsepersonell skal streike, hva med folk som blir skadet i folkemengden? Politiet også, streiker ikke de?

Vil tro MGP blir avlyst ja.

Gjest fra bergen
Skrevet

Jøss det er ingen som hindrer en i å finne en jobb med årslønn på 1000 000 kr. Hvor høy lønn har du?

''Jøss det er ingen som hindrer en i å finne en jobb med årslønn på 1000 000 kr.''

Hvis man ikke kan finne annet arbeid med høyere lønn så kanskje den lønnen man har faktisk er ganske god?

'' Hvor høy lønn har du?''

Er næringsdrivende og har ikke "lønn" (men gjennomsnittlig inntekt de siste årene har ligget rundt det beløpet du nevnte).

Gjest makantilfrekkhet
Skrevet

Mange lærere er universitetsutdannede!! På videregående har de fleste 7 år på universitete, mange på ungdomskolen har også universitetsutdannelse. Jeg har 7 år og synes det ikke er så logisk at en lege med 6 år skal tjene 3 ganger min inntekt

Ja, men en lege har tross alt ansvar for liv og død!

Og overleger har spesialisert seg og gått flere enn Bare de seks årene pluss eksamen filisofikum.

12 års universitetsutdannelse er ingen sjeldenhet. Dessuten driver de ofte med forskning og får betalt for det og.

Og vaktordningene, de må jo jobbe vakt og, plutselig bli tilkalt til sykehuset rett ved julemiddagen.

Det slipper lærerne. Tenk på den du!

Gjest verinoca
Skrevet

Ingen som hindrer en? Lurer litt på hva du mener med dette, ja.

Gjest fra bergen
Skrevet

Ingen som hindrer en? Lurer litt på hva du mener med dette, ja.

Man står fritt til å søke annet arbeid, ikke?

Skrevet

Og så kan man klage at offentlig sektor er så dårlig....

Høyresiden er så forutsigbar og så lett å avsløre.

Gjest fra bergen
Skrevet

Og så kan man klage at offentlig sektor er så dårlig....

Høyresiden er så forutsigbar og så lett å avsløre.

Tja. Det dreier seg vel om tilbud og etterspørsel også her?

Gjest verinoca
Skrevet

man kan søke så blekket spruter, men at ikke alle stiller like sterkt til en jobb med millionlønn er da innlysende.

Gjest fra bergen
Skrevet

man kan søke så blekket spruter, men at ikke alle stiller like sterkt til en jobb med millionlønn er da innlysende.

Jeg har ikke nevnt "millionlønn". Jeg skrev derimot: "hvis man ikke er fornøyd med den lønnen man har". Dog, hvis man ikke kan finne annet arbeid med høyere lønn så kanskje den lønnen man har faktisk er ganske god?

Skrevet

Tja. Det dreier seg vel om tilbud og etterspørsel også her?

Ja - man tilbyr en lønn som er såpass mye dårligere enn det det private næringsliv har betingelser til å tilby, at en god del av de som kan går til det private næringsliv. Dvs. det offentlige mister uforholdsvis mange "gode hjerner".

Så (step 2) klager man over at det offentlige ikke har "gode hjerner" (alle som jobber der er jo så late, osv), og så foreslår man at ytterligere funksjoner bør privatiseres.

Det bør være såpass gode betingelser i det offentlige at det er konkurranse for å få jobb der.

Gjest verinoca
Skrevet

Jeg har ikke nevnt "millionlønn". Jeg skrev derimot: "hvis man ikke er fornøyd med den lønnen man har". Dog, hvis man ikke kan finne annet arbeid med høyere lønn så kanskje den lønnen man har faktisk er ganske god?

Vet ikke hva du har skrevet. Jeg svarte på innlegget til Segunda.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...