Gå til innhold

Apropos dugnader

Anbefalte innlegg

Gjest Beige
Skrevet

Hører om foreldre i ungdomsskolen som skal være med på dugnad for å tjene inn penger til toleransereise i 10. klasse.

DUgnaden går ut på å stå vakt eller stå og selge øl under en countryfestival et par timers biltur unna i løpet av sommeren. Noen syns dette er helt topp, og gleder seg, mens andre føler at de har fått tredd dette nedover øra, er ikke glad i hverken country eller festivaler i utgangspunktet. De har andre planer for sommeren enn å være ufrivillig med på dette rølpearrangementet. Ikke er det så lett å finne barnevakt heller.

Takke meg til vanlige dugnader som søppelplukking, loddsalg eller kakesalg.

Ikke er det lov å betale seg ut av dette heller, pga gratisprinsippet i grunnskolen.

Hva ville dere syns om stille opp som ølselger eller vakt på en countryfestival i gokk?

• Svar 52
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• jubalong70

8

• Dorthe

8

• laban

7

• candyqueen_83

3

Mest aktive i denne tråden

Gjest karrierekvinnen
Skrevet

Ølselger? Da er de dårlige forbilder for barna i såfall. En slik dugnad hadde jeg nektet å bli med på. Liker ikk slike dugnader, vil mye heller betale meg ut av sånnt. Men å bake en kake er greit nok. Jeg synes det er utrolig dumt at en ikke kan betale seg ut av slike dugnader. Mange har heller mye mere mangel på tid enn penger.

Skrevet

Synes ikke det hadde vært noen god dugnadsinnsats!

For det første synes jeg ikke ølsalg har noen sammenheng med ungdomsskolen.

For det andre synes jeg ikke man skal bli tvunget til skolerelaterte aktiviteter i sommerferien.

Men, dette har sikkert blitt bestemt på et foreldremøte. Man burde ha protestert da :)

Skrevet

Ølselger? Da er de dårlige forbilder for barna i såfall. En slik dugnad hadde jeg nektet å bli med på. Liker ikk slike dugnader, vil mye heller betale meg ut av sånnt. Men å bake en kake er greit nok. Jeg synes det er utrolig dumt at en ikke kan betale seg ut av slike dugnader. Mange har heller mye mere mangel på tid enn penger.

Det er ikke lov i forbindelse med klasseturer, fordi grunnskolen skal være gratis.

Det finnes en slags stilltiende overenskomst på at man kan betale inn opptil kr. 1500 pr. elev, fordi man regner med at enkelte småutgifter underveis blir dekket av det beløpet. F.eks. at det kjøpes inn noen bruskasser til å ha i bussen.

Det er heller ikke lov til å registrere hvem som deltar på hvor mange dugnader eller å registrere foreldrenes innsats som "inntekt" for sitt eget barn. Så man skal bare håpe det ikke er altfor mange "gratispassasjerer" i klassen.

Jeg har ingenting imot å sponse de som har reelt dårlig råd eller som har vanskelig for å stille opp pga. problemer i familien. Men det er noen som alltid lar være å stille opp av prinsipp, og prinsippet varierer fra gang til gang. De er uenige i ting som koster penger - ikke fordi de har dårlig råd, men av prinsipp - uvillige til å stille på dugnader - av prinsipp, fordi de mener at elevene burde tjene pengene selv (javisst, hvor mange godt betalte dugnader finnes det for ungdom under 18) - men de synes det er helt i orden at barnet deres er med på turen.

Det skal ikke være lett.

Skrevet

Jeg hadde ikke vært overbegeistret for å bruke ferien.

Når det er sagt, så måtte vi også ta fri fra jobben for å gjøre dugnadsarbeid på dagtid da den eldste gikk i 10. Det virker ganske meningsløst å avspasere for å tjene et latterlig beløp pr. time.

Men det er vanskelig å finne dugnader som alle er fornøyd med. Det er mange om beinet, og mange steder i landet vokser ikke oppdragene på trær.

Gjest Beige
Skrevet

Synes ikke det hadde vært noen god dugnadsinnsats!

For det første synes jeg ikke ølsalg har noen sammenheng med ungdomsskolen.

For det andre synes jeg ikke man skal bli tvunget til skolerelaterte aktiviteter i sommerferien.

Men, dette har sikkert blitt bestemt på et foreldremøte. Man burde ha protestert da :)

''Men, dette har sikkert blitt bestemt på et foreldremøte. Man burde ha protestert da''

Det ble visstnok gjort, men flertallet bestemte...

Skrevet

''Men, dette har sikkert blitt bestemt på et foreldremøte. Man burde ha protestert da''

Det ble visstnok gjort, men flertallet bestemte...

Så ville jeg ha argumentert enda kraftigere, slik at jeg hadde fått flertallet med meg :)

Hvem kom med forslaget da? Læreren? I så fall synes jeg det vitner om dårlig dømmekraft. Man oppfordrer ikke til øldrikking for noen når man har barn i ungdomsskolealder!

Hvordan har de tenkt å løse det med de som ikke har mulighet til å stille opp i ferien sin?

Skrevet

Det er ikke lov i forbindelse med klasseturer, fordi grunnskolen skal være gratis.

Det finnes en slags stilltiende overenskomst på at man kan betale inn opptil kr. 1500 pr. elev, fordi man regner med at enkelte småutgifter underveis blir dekket av det beløpet. F.eks. at det kjøpes inn noen bruskasser til å ha i bussen.

Det er heller ikke lov til å registrere hvem som deltar på hvor mange dugnader eller å registrere foreldrenes innsats som "inntekt" for sitt eget barn. Så man skal bare håpe det ikke er altfor mange "gratispassasjerer" i klassen.

Jeg har ingenting imot å sponse de som har reelt dårlig råd eller som har vanskelig for å stille opp pga. problemer i familien. Men det er noen som alltid lar være å stille opp av prinsipp, og prinsippet varierer fra gang til gang. De er uenige i ting som koster penger - ikke fordi de har dårlig råd, men av prinsipp - uvillige til å stille på dugnader - av prinsipp, fordi de mener at elevene burde tjene pengene selv (javisst, hvor mange godt betalte dugnader finnes det for ungdom under 18) - men de synes det er helt i orden at barnet deres er med på turen.

Det skal ikke være lett.

Grunnskolen skal være gratis - men tid koster da også penger!

Skjønner ikke dette jeg...

Gjest Tatjana
Skrevet

Grunnskolen skal være gratis - men tid koster da også penger!

Skjønner ikke dette jeg...

Grunnskolen skal være gratis. Dette er en forholdsvis ny bestemmelse, i hvert fall slik den er nå, tror jeg. Jeg husker at vi i min skoletid sparte penger til leirskole. Vi måtte ha med 10 kr hver fredag i to-tre skoleår, tror jeg. Dette er ikke lov lenger. Alt skal være gratis.

Dessverre har ikke kommunene og skolene råd til å betale for leirskoleopphold og ekskursjoner og slikt, så alternativene er da at man dropper alt slik, eller så får klassen (les: foreldrene) jobbe inn pengene.

Og som laban skriver, "gode" dugnader vokser ikke på trær og det er mange om beinet i hvert fall i sentrale strøk, så derfor kan det fort bli en del litt rare jobber.

Skrevet

Hvis man allerede har planlagt noe annet den helgen festivalen skal være, så skjønner jeg om man ikke ønsker å bidra. Forøvrig tenker jeg at det bør være greit for de fleste å _enten_ hjelpe til med vakthold eller selge øl.

Gjest Beige
Skrevet

Så ville jeg ha argumentert enda kraftigere, slik at jeg hadde fått flertallet med meg :)

Hvem kom med forslaget da? Læreren? I så fall synes jeg det vitner om dårlig dømmekraft. Man oppfordrer ikke til øldrikking for noen når man har barn i ungdomsskolealder!

Hvordan har de tenkt å løse det med de som ikke har mulighet til å stille opp i ferien sin?

Lærere skal ikke være involvert i dette. Det var klassekontaktene som skaffet denne dugnaden.

Skrevet

Grunnskolen skal være gratis. Dette er en forholdsvis ny bestemmelse, i hvert fall slik den er nå, tror jeg. Jeg husker at vi i min skoletid sparte penger til leirskole. Vi måtte ha med 10 kr hver fredag i to-tre skoleår, tror jeg. Dette er ikke lov lenger. Alt skal være gratis.

Dessverre har ikke kommunene og skolene råd til å betale for leirskoleopphold og ekskursjoner og slikt, så alternativene er da at man dropper alt slik, eller så får klassen (les: foreldrene) jobbe inn pengene.

Og som laban skriver, "gode" dugnader vokser ikke på trær og det er mange om beinet i hvert fall i sentrale strøk, så derfor kan det fort bli en del litt rare jobber.

''Dessverre har ikke kommunene og skolene råd til å betale for leirskoleopphold og ekskursjoner og slikt, så alternativene er da at man dropper alt slik, eller så får klassen (les: foreldrene) jobbe inn pengene.''

Her har poden nettopp vært på leirskole, Drageid i 5 dager uten at vi betalte en tøddel. :o) Ingen dugnad eller noe som helst.

Skrevet

Antakelig ikke læreren. Slike turer er det stort sett foreldrene som må stå som arrangører av. De kan reise i skoletiden hvis de får til et samarbeid med lærerne - det betyr som regel betale for dem, til gjengjeld lager de opplegg før og etter.

De kan reise i skoleferien, uten lærere, da kan foreldrene bestemme reglene mer selv.

Når det gjelder tid kontra penger, så vil det alltid finnes noen som er misfornøyde. Det er politikerne som har bestemt at det ikke kan kreves inn betaling og ikke registreres dugnadsinnsats på enkeltbarn.

Skrevet

''Dessverre har ikke kommunene og skolene råd til å betale for leirskoleopphold og ekskursjoner og slikt, så alternativene er da at man dropper alt slik, eller så får klassen (les: foreldrene) jobbe inn pengene.''

Her har poden nettopp vært på leirskole, Drageid i 5 dager uten at vi betalte en tøddel. :o) Ingen dugnad eller noe som helst.

Det er ikke 17.mai-inntektene eller overskuddet fra et annet foreldredrevet fellesarrangement som brukes til leirskole, da? Det er standard på mange skoler.

Gjest Beige
Skrevet

Antakelig ikke læreren. Slike turer er det stort sett foreldrene som må stå som arrangører av. De kan reise i skoletiden hvis de får til et samarbeid med lærerne - det betyr som regel betale for dem, til gjengjeld lager de opplegg før og etter.

De kan reise i skoleferien, uten lærere, da kan foreldrene bestemme reglene mer selv.

Når det gjelder tid kontra penger, så vil det alltid finnes noen som er misfornøyde. Det er politikerne som har bestemt at det ikke kan kreves inn betaling og ikke registreres dugnadsinnsats på enkeltbarn.

Men jeg syns det skulle vært slik at de som har råd til det, betaler, og de som ikke har råd til det, stiller på dugnad.

Skrevet

Men jeg syns det skulle vært slik at de som har råd til det, betaler, og de som ikke har råd til det, stiller på dugnad.

Jada, du er sikkert ikke alene om det. Jeg påstår ikke at reglene er kjempefine, jeg bare refererer dem.

De dugnadene som gir mest penger, krever ofte flere personer enn den forholdsvis lave prosenten som ikke har råd til noen annen løsning.

Gjest FAU-lederen
Skrevet

Det er fortsatt tillatt å spare til leirskole, men dette må gjøres i den enkelte elevs navn (på konto i banken, altså) og så må man gi det bestemte beløpet i gave til skolen når den tid kommer.

Hvor mye kommunen betaler for leirskoleopphold er opp til hver enkelt kommune. Noen steder dekker kommunen hele beløpet, andre steder en del av det.

Det er foreldrene som bestemmer hvorvidt ungene skal på en dyrere leirskole enn det kommunen dekker, og hvis de vil det, må man betale.

Jeg vet ikke hvorfor man på ungdomsskolen kjører annerledes enn i grunnskolen mht dette.

Gjest FAU-lederen
Skrevet

Da er dere heldige som bor i en kommune som dekker hele kaka.

Gjest FAU-lederen
Skrevet

Jeg hadde selvfølgelig stilt opp, det er snakk om få timer av en persons liv.

Dersom jeg ikke ville at klassen skulle reise på tur, hadde jeg stått på hardt for å unngå det på foreldremøte. Dere fikk helt sikkert på foreldremøtet vite at dere måtte jobbe inn pengene på dugnad, og jeg tipper at denne dugnaden kaster av seg mer penger enn f.eks. søppelplukking.

Jeg synes det er så merkelig med folk som overhode ikke kan se at det av og til trengs en liten ekstra innsats av dem for at ungene skal få opplevelser.

Skrevet

Det er fortsatt tillatt å spare til leirskole, men dette må gjøres i den enkelte elevs navn (på konto i banken, altså) og så må man gi det bestemte beløpet i gave til skolen når den tid kommer.

Hvor mye kommunen betaler for leirskoleopphold er opp til hver enkelt kommune. Noen steder dekker kommunen hele beløpet, andre steder en del av det.

Det er foreldrene som bestemmer hvorvidt ungene skal på en dyrere leirskole enn det kommunen dekker, og hvis de vil det, må man betale.

Jeg vet ikke hvorfor man på ungdomsskolen kjører annerledes enn i grunnskolen mht dette.

De turene på ungdomsskolen er ikke en del av undervisnings-opplegget i samme grad som leirskole. Det er en helt frivillig "tradisjon" som har blitt etablert i nyere tid.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...