Gå til innhold

Apropos dugnader

Anbefalte innlegg

ringerikskringla
Skrevet

''Dessverre har ikke kommunene og skolene råd til å betale for leirskoleopphold og ekskursjoner og slikt, så alternativene er da at man dropper alt slik, eller så får klassen (les: foreldrene) jobbe inn pengene.''

Her har poden nettopp vært på leirskole, Drageid i 5 dager uten at vi betalte en tøddel. :o) Ingen dugnad eller noe som helst.

jeg hadde garantert ikke kjørt 2 timer i bil for og selge øl til inntekt for leirskole.her betaler også kommunen litt for leirskole også har 5 klasse 17 mai på skole og overskuddet går til leirskole.

• Svar 52
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• jubalong70

8

• Dorthe

8

• laban

7

• candyqueen_83

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

''Dessverre har ikke kommunene og skolene råd til å betale for leirskoleopphold og ekskursjoner og slikt, så alternativene er da at man dropper alt slik, eller så får klassen (les: foreldrene) jobbe inn pengene.''

Her har poden nettopp vært på leirskole, Drageid i 5 dager uten at vi betalte en tøddel. :o) Ingen dugnad eller noe som helst.

Problemet er jo at ikke alle har råd til å betale seg ut av dugnader, og skal det være noe poeng med dugnader så må det være litt størrelse på det.. Om 90% betaler seg ut, så får man ikke til noen dugnad. Da må de 90% være villig til å betale fri de som ikke kan betale seg ut.

Skrevet

mitt svar skulle åpenbart i tråden lengre ned.. gikk surr i dugnader her..

Skrevet

Selvsagt hadde jeg ikke gledet meg til å ofre en dag på dugnad på countryfestival (grøss) - men det er vel ikke meningen med dette at det er noe foreldrene skal ha hygge av heller...

Har stilt opp på mange dugnader opp igjennom årene. Noen trivelige i utgangspunktet - noen ble trivelige pga. dem man gjorde jobben sammen med - og noen var rett og slett litt kjedelig jobb.

Trenger man forresten barnevakt hvis man har en 10-klassing, da?

Gjest FAU-lederen
Skrevet

De turene på ungdomsskolen er ikke en del av undervisnings-opplegget i samme grad som leirskole. Det er en helt frivillig "tradisjon" som har blitt etablert i nyere tid.

Det er vel noe der, ja, i grunnskolen skal de jo på leirskole, det blir annerledes.

Skrevet

Jeg hadde absolutt IKKE stilt opp på det her. Har stilt opp på maaange rare opplegg i regi av skole og fritidsaktiviteter, men dette tar kaka, syns nå jeg. Ungdom og alkohol hører ikke sammen, og en skoletur skal ikke sponses av sånne midler. Har dessverre på nært hold sett hva misbruk fører til, og mine barn skulle iallefall ikke vært med på skoletur sponset av "øl-penger".

Skrevet

Grunnskolen skal være gratis. Dette er en forholdsvis ny bestemmelse, i hvert fall slik den er nå, tror jeg. Jeg husker at vi i min skoletid sparte penger til leirskole. Vi måtte ha med 10 kr hver fredag i to-tre skoleår, tror jeg. Dette er ikke lov lenger. Alt skal være gratis.

Dessverre har ikke kommunene og skolene råd til å betale for leirskoleopphold og ekskursjoner og slikt, så alternativene er da at man dropper alt slik, eller så får klassen (les: foreldrene) jobbe inn pengene.

Og som laban skriver, "gode" dugnader vokser ikke på trær og det er mange om beinet i hvert fall i sentrale strøk, så derfor kan det fort bli en del litt rare jobber.

Hmmm, synes det hele blir litt dumt jeg - men det synes jeg om mye i den norske skolen ;)

Jeg skjønner godt at det kan bli vanskelig å finne gode dugnadsarbeider, men hva med god, gammeldags kakebod da? Man kan stille seg opp på et kjøpesenter og selge kaker/vaffler samt kaffe/saft? Men, det er sikkert hygieneregler for det også...

Sukk, det skal ikke være lett...

Skrevet

Lærere skal ikke være involvert i dette. Det var klassekontaktene som skaffet denne dugnaden.

Akkurat, jeg lærer mye i dag :)

Synes uansett det vitner om dårlig dømmekraft å linke ungdomsskole med ølsalg.

Skrevet

Hmmm, synes det hele blir litt dumt jeg - men det synes jeg om mye i den norske skolen ;)

Jeg skjønner godt at det kan bli vanskelig å finne gode dugnadsarbeider, men hva med god, gammeldags kakebod da? Man kan stille seg opp på et kjøpesenter og selge kaker/vaffler samt kaffe/saft? Men, det er sikkert hygieneregler for det også...

Det går an. Men man må holde på i årevis med kakelodd el.l for å få nok til en utenlandstur. Dessuten er det kamp om å få stå på de beste plassene.

Det er derfor det blir mange om beinet når det gjelder "tyngre" dugnader, selv om ikke alle oppgavene er like lystbetonte eller ideologisk korrekte.

Gjest sånn var det her
Skrevet

Gratisprinsipp my ass (sorry at det går ut over deg *s*)

Her i kretsen går det "fint" an å betale seg fri fra dugnaden.... det er bare ikke å stille på dugnad (eventuelt være forhindret pga jobb etc) så må du nok betale inn hele summen i sin helhet fra din egen lommebok

Gjest sånn var det her
Skrevet

Jada, du er sikkert ikke alene om det. Jeg påstår ikke at reglene er kjempefine, jeg bare refererer dem.

De dugnadene som gir mest penger, krever ofte flere personer enn den forholdsvis lave prosenten som ikke har råd til noen annen løsning.

De reglene ble glatt omgått her i kretsen gitt! (jada jeg er litt sur) ;)

Gjest sånn var det her
Skrevet

Det er ikke lov i forbindelse med klasseturer, fordi grunnskolen skal være gratis.

Det finnes en slags stilltiende overenskomst på at man kan betale inn opptil kr. 1500 pr. elev, fordi man regner med at enkelte småutgifter underveis blir dekket av det beløpet. F.eks. at det kjøpes inn noen bruskasser til å ha i bussen.

Det er heller ikke lov til å registrere hvem som deltar på hvor mange dugnader eller å registrere foreldrenes innsats som "inntekt" for sitt eget barn. Så man skal bare håpe det ikke er altfor mange "gratispassasjerer" i klassen.

Jeg har ingenting imot å sponse de som har reelt dårlig råd eller som har vanskelig for å stille opp pga. problemer i familien. Men det er noen som alltid lar være å stille opp av prinsipp, og prinsippet varierer fra gang til gang. De er uenige i ting som koster penger - ikke fordi de har dårlig råd, men av prinsipp - uvillige til å stille på dugnader - av prinsipp, fordi de mener at elevene burde tjene pengene selv (javisst, hvor mange godt betalte dugnader finnes det for ungdom under 18) - men de synes det er helt i orden at barnet deres er med på turen.

Det skal ikke være lett.

''Det er heller ikke lov til å registrere hvem som deltar på hvor mange dugnader eller å registrere foreldrenes innsats som "inntekt" for sitt eget barn.''

Jaha? Det skulle jeg visst når jeg ble oppringt og konfrontert med at vår datter kun hadde xxxx antall kroner på "sin konto" og at hvis ikke vi betalte det resterende beløpet så kunne man risikere at turen ikke ble noe av :(

Det var ikke av uvilje at vi ikke stilte på alle dugnadene bare så det er sagt!

Skrevet

Det er ikke 17.mai-inntektene eller overskuddet fra et annet foreldredrevet fellesarrangement som brukes til leirskole, da? Det er standard på mange skoler.

Nei, det har ikke vært noe sånt hos oss.

Skrevet

Det går an. Men man må holde på i årevis med kakelodd el.l for å få nok til en utenlandstur. Dessuten er det kamp om å få stå på de beste plassene.

Det er derfor det blir mange om beinet når det gjelder "tyngre" dugnader, selv om ikke alle oppgavene er like lystbetonte eller ideologisk korrekte.

Joda, jeg ser den :)

Det blir sikkert noen sånne kameler jeg også må svelge når mine kommer så langt...

Skrevet

Det hadde jeg synes var helt greit. Mye bedre enn de evinnelige loppemarkedene i hvert fall.

Gjest Tatjana
Skrevet

Jeg tror faktisk at det er regler for kakelotteri ja, at det ikke er lov med hjemmebakt men bare kjøpekaker. Men altså: Jeg TROR, jeg vet ikke :-).

For øvrig er det vel konkurranse der også, tenker jeg, som laban sier.

Jeg har også irritert meg over disse reglene, sist da (nå) tiendeklassingen skulle på leirskole. Det var utrolig mye styr å få finansiert den turen! Klart, jeg ser at det er vanskelig for de få som slett ikke ville hatt råd til en slik tur, men... Det ble endel triksing for å få økonomien til å gå ihop gitt.

I vår skal forresten tiendeklassingens klasse på utenlandstur og de har tjent inn hele summen selv :-). Flinke er de :-).

Skrevet

Det er ingen som kjøper hjemmebakte kaker i en bod når man ikke vet hvem som har bakt dem. Jeg så 17 mai dugnaden at alle hjemmebakte kaker ble kastet tilslutt og kjøpekakene forsvant.

candyqueen_83
Skrevet

Det er ingen som kjøper hjemmebakte kaker i en bod når man ikke vet hvem som har bakt dem. Jeg så 17 mai dugnaden at alle hjemmebakte kaker ble kastet tilslutt og kjøpekakene forsvant.

Hva slags kjøpekaker er det da? Fra dagligvare eller baker? Jeg ville mye heller hatt hjemmebakt enn kjøpekake.

Skrevet

Hva slags kjøpekaker er det da? Fra dagligvare eller baker? Jeg ville mye heller hatt hjemmebakt enn kjøpekake.

Jeg kjøper gjerne en frossen fra dagligvaren for de synes jeg er gode.

Skrevet

Hos oss er det motsatt :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...